Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2363205_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. marts 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 336 (alm. del) efter ønske fra Rasmus Stoklund (S) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 336:
Folketinget vedtog i 2020 lovgivning om en styrket kontrol med udenlandsk ar-
bejdskraft for at beskytte danske lønmodtagere mod social dumping og urimelige
arbejdsforhold og danske virksomheder mod konkurrence, der baserer sig på dår-
lige arbejdsforhold. Vil ministeren oplyse, om der på baggrund af den vedtagne lov-
givning er grundlag for at undersøge de sager, som den Fagbladet 3F omtaler i ar-
tikle ”U der etali g og overar ejde: Mi heli
-virksomhed henter asiatiske kokke
til Da ark på falske forudsæt i ger” fra Fag ladet F de . arts
og iværk-
sætte sanktioner, hvis der viser sig at være tale om lovbrud?
Svar:
Uden at kommentere den konkrete sag vil jeg gerne slå fast, at det helt generelt er
uacceptabelt, hvis virksomheder benytter illegal arbejdskraft eller i øvrigt ikke over-
holder de regler, der gælder for udenlandsk arbejdskraft i Danmark. Derfor har vi
også skærpet kontrollen med de opholdstilladelser, der udstedes, bl.a. ved de lov-
forslag om styrket kontrol med udenlandsk arbejdskraft, der blev vedtaget af Fol-
ketinget i december sidste år. Derudover skærpede vi sidste år bødeniveauet for
virksomheder, der ansætter illegal arbejdskraft.
Der er således bl.a. indført en mulighed for at give et afslag på en ansøgning om
opholdstilladelse, hvis der er en vis formodning for, at et ansættelsestilbud, der
danner grundlag for en ansøgning på en af erhvervsordningerne, ikke er reelt.
For at undgå at fx en medfølgende ægtefælle arbejder samme sted som en uden-
landsk arbejdstager til ingen eller en meget lav løn, indførte vi også et krav om, at
medfølgende familiemedlemmer skal have en særskilt arbejdstilladelse, hvis de skal
arbejde for den samme virksomhed som den udenlandske arbejdstager, eller for en
virksomhed med tæt sammenhæng til den virksomhed, som den udenlandske ar-
bejdstager arbejder for.
Side
1/2
26. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 4544
1551045
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om ministeren vil oplyse, om der på er grundlag for at undersøge de sager, som den Fagbladet 3F omtaler i artiklen Underbetaling og overarbejde: Michelin-virksomhed henter asiatiske kokke til Danmark på falske forudsætninger fra Fagbladet 3F den 4. marts 2021 og iværksætte sanktioner, hvis der viser sig at være tale om lovbrud, til udlændinge- og integrationsministeren
Derudover indførte vi et krav om, at udenlandske arbejdstagere som alt overve-
jende hovedregel skal have deres løn udbetalt til en dansk bankkonto, og at det kun
er den reelt udbetalte kontantløn, og ikke værdien af fx kost og logi, der kan tælles
med i opgørelsen af, om der er tale om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
Endvidere fik Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) hjemmel
til at pålægge virksomheder at føre en digital logbog over de ansatte i virksomhe-
den og til at udføre selvstændige udgående kontroller for at kontrollere, om betin-
gelserne for en meddelt opholds- og arbejdstilladelse overholdes.
Som minister udtaler jeg mig ikke om konkrete sager, og jeg vil derfor heller ikke
nærmere forholde mig til, hvilke redskaber der skal bringes i anvendelse i de kon-
krete tilfælde, der nævnes i den omtalte artikel. De styrkede kontrolmuligheder
gælder bredt for ordningerne på området, og SIRIs mulighed for at foretage selv-
stændige udgående kontroller gælder for opholdstilladelser på alle ordningerne,
herunder ordningen for udlændinge med særlige individuelle kvalifikationer.
Vedrørende reglerne for ordningen for udlændinge med særlige individuelle kvali-
fikationer og SIRIs kontrol med udstedte opholdstilladelser henvises i øvrigt til be-
svarelsen af spørgsmål nr. 335 (alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2