Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2359643_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. marts 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 331 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jacob Mark
(SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 331:
Mener ministeren generelt, at reglerne på udlændingeområdet er hensigtsmæs-
sige, hvis de betyder, at man kan komme til Danmark som 9-årig og arbejde 10 år
som murer og svare sin skat for derpå at miste sin opholdstilladelse, fordi man bru-
ger sine surt optjente sparepenge på at rejse i udlandet? Der henvises til artiklen
”Murer fra Brøndby skal forlade Danmark
efter 24 år
– han overså én særlig regel”
på tv2.dk den 22. februar 2021. Besvarelsen af spørgsmålet bedes udarbejdet, så
den ikke afgives fortroligt.
Svar:
1.
Jeg kan oplyse, at afgørelser om bortfald af opholdstilladelse som omhandlet i
artiklen træffes af Udlændingestyrelsen med klageadgang til Udlændingenævnet,
der er et uafhængigt, domstolslignende organ.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke kompetence i sådanne sager, og
som minister på området kan jeg derfor ikke gå nærmere ind i den konkrete sag.
2.
Noget andet er, at jeg kan naturligvis kan oplyse mere overordnet om de gene-
relle regler om bortfald af opholdstilladelse og forholde mig hertil.
Det følger af udlændingelovens § 17, stk. 1, at en opholdstilladelse bortfalder, hvis
udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark. En opholdstilladelse bortfalder endvi-
dere, når en udlænding har opholdt sig uden for landet i mere end 6 på hinanden
følgende måneder. Hvis udlændingen er meddelt opholdstilladelse med mulighed
for varigt ophold og lovligt har boet mere end 2 år her i landet, bortfalder opholds-
tilladelsen dog først, når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end
12 på hinanden følgende måneder. I de nævnte tidsrum medregnes ikke fravær på
grund af værnepligt eller tjeneste, der træder i stedet herfor.
22. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 4509
1550360
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 331: MFU spm. om ministeren generelt mener, at reglerne på udlændingeområdet er hensigtsmæssige, hvis de betyder, at man kan komme til Danmark som 9-årig og arbejde 10 år som murer og svare sin skat for derpå at miste sin opholdstilladelse, fordi man bruger sine surt optjente sparepenge på at rejse i udlandet? Der henvises til artiklen Murer fra Brøndby skal forlade Danmark efter 24 år – han overså én særlig regel på tv2.dk den 22. februar 2021. Besvarelsen af spørgsmålet bedes udarbejdet, så den ikke afgives fortroligt, til udlændinge- og integrationsministeren
2359643_0002.png
En opholdstilladelse, der er givet i medfør af §§ 7-8 (asyl) ophører dog først, når
udlændingen frivilligt har taget bopæl i hjemlandet eller har opnået beskyttelse i et
tredje land, jf. udlændingelovens § 17, stk. 4.
Efter udlændingelovens § 17, stk. 3, 1. pkt., kan det efter ansøgning bestemmes, at
opholdstilladelsen ikke skal anses for bortfaldet.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at muligheden for at få dispensation fra bortfald
kan foreligge, hvis udlændingen kan godtgøre, at den pågældende havde til hensigt
at vende tilbage til Danmark inden for den tilladte periode, men blev forhindret
som følge af uforudsete begivenheder. Det kan eksempelvis være sygdom, krigstil-
stand, naturkatastrofer eller øvrige problemer med at udrejse af opholdslandet.
Der kan endvidere dispenseres fra bortfald, hvis opholdet i udlandet er midlertidigt,
og hvis opholdet i udlandet har et velbegrundet og veldokumenteret formål. Det
kan f.eks. være udstationering, uddannelse eller pasning af alvorligt syg nær familie.
Ved behandlingen af en ansøgning om dispensation fra bortfald lægges der vægt
på udlændingens tilknytning til Danmark. Ved vurderingen heraf lægges der blandt
andet vægt på, hvor lang tid ansøgeren har opholdt sig i Danmark forud for udrej-
sen, hvor lang tid ansøgeren har opholdt sig i udlandet, ansøgerens tilknytning til
det danske arbejdsmarked, og ansøgerens danskkundskaber, uddannelse samt til-
knytning til hjemlandet.
Udlændingestyrelsen har endvidere oplyst, at styrelsen i forbindelse med behand-
lingen af sager om dispensation fra bortfald af opholdstilladelse har anlagt en prak-
sis, hvorefter fristen for at genindrejse i Danmark kan forlænges efter ansøgning,
hvis det kan dokumenteres, at udlændingen reelt har været indrejsehindret som
følge af corona-pandemien.
Bl.a. reglerne om bortfald af opholdstilladelse og praksis fremgår af udlændinge-
myndighedernes hjemmeside
www.nyidanmark.dk.
Det er min opfattelse, at der er en god balance i disse generelle regler om bortfald
af opholdstilladelser. Derimod er vi ved at se nærmere på de særlige regler om
bortfald af opholdstilladelse, når børn sendes på genopdragelsesrejse. Børnene skal
ikke straffes for at være blevet sendt ufrivilligt på genopdragelsesrejse, og det er
vigtigt for mig, at vi finder en god løsning, der er på børnenes side. Ministeriet er
derfor ved at afklare, hvilken løsning det er mest hensigtsmæssig at gå videre med.
Jeg kan i øvrigt henvise til den samtidige fortrolige besvarelse af spørgsmål nr. 328
(alm del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
2/2