Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2357646_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 23. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 323 (alm. del) efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 323:
Vil i istere ko
e tere artikler e ”Murere Ro erto har efter 4 år i Da ark
fået én måned til at pakke sine ting: »Jeg
er hokeret«” i Berli gske de
. fe ruar
og ”Studere de på Kø e hav s U iversitet hav ede på Elle æk og er u
se dt hje til Ki a”, i U iavise de 9. fe ruar
og svare på følge de:
Kender ministeren til andre sager, der minder om hhv. Roberto Sitsofes eller
Bingzhi Zhus, som nævnes i artiklerne, hvor særlige omstændigheder afledt af co-
ronapandemien har ført til udvisning af Danmark eller trussel om samme?
Mener ministeren, at de beskrevne sagsforløb og konsekvenserne heraf er i over-
ensstemmelse med de gældende regler på området?
Vil ministeren tage initiativ til at sikre, at der under coronaupandemien tages sær-
lige hensyn til eller kan gives dispensation fra de normalt gældende regler, når det
gælder sager som Roberto Sitsofes, Bingzhi Zhus eller borgere med lignende sags-
forløb?
Svar:
1.
Som minister på området kan og vil jeg ikke gå nærmere ind i de konkrete sager.
Sådanne sager afgøres af Styrelsen for International Rekruttering og Integration og
Udlændingestyrelsen i første instans, og der er klageadgang til Udlændingenævnet,
som er et uafhængigt domstolslignende organ. Hvis jeg gik ind i de konkrete sager,
ville det bryde med et vigtigt princip om ligebehandling og give adgang til vilkårlig-
hed.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet oplysninger fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration
og Udlændingestyrelsen om, i hvilket omfang der ved sagsbehandlingen tages hen-
syn til restriktioner som følge af Covid-19.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har oplyst følgende:
Side
1/5
18. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 3970
1540996
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil kommentere artiklerne Mureren Roberto har efter 24 år i Danmark fået én måned til at pakke sine ting: »Jeg er chokeret« i Berlingske den 20. februar 2021 og Studerende på Københavns Universitet havnede på Ellebæk og er nu sendt hjem til Kina, i Uniavisen den 9. februar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
2357646_0002.png
”I
de konkrete udlændingesager, hvor restriktionerne på baggrund af Covid-19
kan medføre konsekvenser for en udlændings opholdsgrundlag i Danmark, har
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) taget de hensyn,
som ligger inden for bl.a. udlændingelovens bestemmelser. Mere konkret be-
tyder det, at SIRI fx har udskudt 14 dages-fristen for biometrioptag, udsat ud-
rejsefrister samt tilrettet praksis for meddelelse af dispensation fra bortfald. I
forhold til sidstnævnte betyder det, at udlændinge, som ikke har kunnet nå at
rejse eller genindrejse til Danmark pga. Covid-19, inden deres opholdsgrundlag
er bortfaldet, er blevet meddelt dispensation herfra, således at de har kunnet
opretholde deres opholdsgrundlag og indrejse til Danmark.
Udlændinge, som er meddelt opholdsgrundlag i Danmark, skal fortsat, uagtet
Covid-19, opfylde betingelserne, som er fastsat i udlændingeloven for at op-
retholde deres opholdsgrundlag. Konkret betyder det, at udlændinge, som fx
er meddelt opholdsgrundlag på baggrund af studier, fortsat skal være studie-
aktive, og udlændinge, som er meddelt opholdsgrundlag på baggrund af et
konkret ansættelsesforhold, fortsat skal være i arbejde. Ligeledes vil det kunne
få betydning for en udlændings opholdsret efter EU-reglerne om fri bevæge-
lighed, hvis udlændingen ikke længere opfylder betingelserne for en opholds-
ret.
Den 3. februar
trådte ”Beke dtgørelse o i visse tilfælde at fravige Sty-
relsen for International Rekruttering og Integrations forpligtelse til at meddele
opholdstilladelse med henblik på studie-, praktikant- og au pair-ophold som
følge af COVID-
9” i kraft. Beke
dtgørelsen har medført, at SIRI midlertidigt
ikke meddeler opholdstilladelse efter studie-, praktikant-, au pair- og autorisa-
tionsordningen samt opholdsordningen til deres medfølgende familiemedlem-
mer, medmindre udlændingen allerede har et midlertidigt opholdsgrundlag i
Danmark. Det midlertidige tiltag er senest blevet forlænget til 15. april 2021.
Covid-19 har også medført restriktioner i forhold til indrejse i Danmark, herun-
der at udlændinge med fast bopæl i udlandet kun må indrejse i Danmark, så-
fremt de har et anerkendelsesværdigt formål. Konkret har dette betydet, at de
udlændinge, som normalt ville have indrejst i Danmark visumfrit for fx at på-
begynde studier eller være sammen med deres familiemedlemmer, har været
afskåret herfra og har måttet vente i hjemlandet på en afgørelse fra SIRI inden
indrejse.
Endelig kan det nævnes, at SIRI har udarbejdet en særskilt side på hjemmesi-
den
www.nyidanmark.dk,
som løbende opdateres med relevant information
om konsekvenserne af Covid-19 for SIRIs brugere.”
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
”I for i delse ed Udlæ di gestyrelse s sags eha dli g af førstega gsa -
søgninger om opholdstilladelse iagttages en række forholdsregler i forlæn-
gelse af de nationalt og internationalt fastsatte corona-restriktioner.
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil kommentere artiklerne Mureren Roberto har efter 24 år i Danmark fået én måned til at pakke sine ting: »Jeg er chokeret« i Berlingske den 20. februar 2021 og Studerende på Københavns Universitet havnede på Ellebæk og er nu sendt hjem til Kina, i Uniavisen den 9. februar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
Som eksempler herpå kan nævnes Udlændingestyrelsens aktuelle praksis,
hvorefter en ansøgning om familiesammenføring som udgangspunkt ikke afvi-
ses, uagtet at den ikke er indgivet under et sådant lovligt ophold, som forud-
sættes herfor, såfremt dette skyldes, at udlændingen grundet corona-pande-
mien ikke har kunnet udrejse rettidigt af Danmark.
På tilsvarende vis tager Udlændingestyrelsen højde for udrejsevanskeligheder
ved fastsættelse af udrejsefrist i forbindelse med afslag på ansøgning om op-
holdstilladelse på familiesammenføringsområdet. På familiesammenførings-
området fastsættes der således aktuelt som udgangspunkt ikke udrejsefrister,
der er kortere end 1 måned, ligesom styrelsen efter ansøgning har mulighed
for på baggrund af en konkret vurdering at forlænge udrejsefristen yderligere.
På asylområdet fastsætter Udlændingestyrelsen udrejsefristen til 7 dage i sa-
ger, hvor der træffes afgørelse om bortfald af
opholdstilladelse. Udlændinge-
styrelsens afgørelse kan påklages til Flygtningenævnet og klagen har opsæt-
tende virkning, hvilket betyder, at udlændingen kan opholde sig i Danmark un-
der Flygtningenævnets behandling af sagen. Flygtningenævnet fastsætter i til-
fælde af stadfæstelse ligeledes en udrejsefrist på 7 dage. Efter anmodning kan
udrejsefristen forlænges af den myndighed, som har fastsat den, hvis særlige
grunde taler herfor.
Derudover har Udlændingestyrelsen generelt anlagt en overordnet praksis for
sagsbehandlingen, hvorved forhold, der direkte eller indirekte udspringer af
corona-pandemien, inddrages med særlig vægt i forbindelse med fastsættelse
af frister for indsendelse af oplysninger eller dokumentation til brug for vurde-
ringen af, hvorvidt betingelserne for opholdstilladelse er opfyldt.
I forbindelse med Udlændingestyrelsens behandling af sager om tidsubegræn-
set opholdstilladelse har de fastsatte corona-restriktioner som udgangspunkt
ikke konsekvenser for den enkelte udlændings fortsatte opholdsgrundlag i
Danmark. For eksempel kan en opholdstilladelse på baggrund af familiesam-
menføring være betinget af, at både udlændingen og den herboende refe-
rence er selvforsørgende. I sådanne tilfælde vil både udlændingen og den her-
boende reference fortsat opfylde kravet om selvforsørgelse, hvis de på grund
af corona-pandemien er blevet hjemsendt med lønkompensation.
Der kan dog være nogle konsekvenser for den enkelte udlænding af corona-
pandemien, som kan få indflydelse for muligheden for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse på nuværende tidspunkt. Det kan f.eks. være i relation til føl-
gende krav:
-
Beskæftigelseskravet
en ansøger kan have mistet sit job på grund af co-
rona-pandemien og opfylder derfor ikke beskæftigelseskravet. Ansøgeren
vil her få afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse, fordi den pågæl-
dende ikke opfylder beskæftigelseskravet, men den pågældende vil i ste-
det få forlænget sin tidsbegrænsede opholdstilladelse.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil kommentere artiklerne Mureren Roberto har efter 24 år i Danmark fået én måned til at pakke sine ting: »Jeg er chokeret« i Berlingske den 20. februar 2021 og Studerende på Københavns Universitet havnede på Ellebæk og er nu sendt hjem til Kina, i Uniavisen den 9. februar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
-
-
-
Kravet om aktuel beskæftigelse
en ansøger kan have mistet sit job på
grund af corona-pandemien og opfylder derfor ikke kravet om aktuel be-
skæftigelse. Ansøgeren vil her få afslag på tidsubegrænset opholdstilla-
delse, men den pågældende vil i stedet få forlænget sin tidsbegrænsede
opholdstilladelse.
Kravet om at man ikke må have modtaget offentlig hjælp
en ansøger
kan have mistet sit job på grund af corona-pandemien og modtager nu
offentlig hjælp. Ansøgeren vil få afslag på tidsubegrænset opholdstilla-
delse. Hvis det er en betingelse for ansøgerens tidsbegrænsede opholds-
tilladelse, at den pågældende ikke må have modtaget offentlig hjælp (kun
i ægtefællesager), bliver det vurderet, om der er grundlag for at inddrage
tilladelsen.
Kravet om aktuelt ophold i Danmark
hvis en ansøger ikke opholder sig i
Danmark på tidspunktet for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilla-
delse, fordi ansøgeren f.eks. er ude at rejse og på grund af corona-pande-
mien er forhindret i at rejse ind i Danmark igen, vil ansøgeren i denne si-
tuation få afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse, men den pågæl-
dende vil i stedet få forlænget sin tidsbegrænsede opholdstilladelse.
I forbindelse med Udlændingestyrelsens behandling af sager om bortfald af
opholdstilladelser er udgangspunktet, at en opholdstilladelse bortfalder auto-
matisk, når en udlænding opgiver sin bopæl i Danmark eller har været udrejst
af Danmark i mere end 6 eller 12 på hinanden følgende måneder. En opholds-
tilladelse, der er givet i medfør af udlændingelovens §§ 7-8 (asyl) bortfalder
dog først, når udlændingen frivilligt har taget bopæl hjemlandet eller har op-
nået beskyttelse i et tredjeland.
Udlændingestyrelsen har i forbindelse med behandlingen af sager om dispen-
sation fra bortfald af opholdstilladelse anlagt en praksis, hvorefter fristen for
at genindrejse i Danmark kan forlænges, hvis det kan dokumenteres, at udlæn-
dingen reelt har været indrejsehindret som følge af corona-pandemien.
For så vidt angår kravene om, at en ægtefamiliesammenført udlænding skal
have bestået en danskprøve på A1-niveau henholdsvis A2-niveau eller en an-
den danskprøve på tilsvarende eller højere niveau senest 6 henholdsvis 9 må-
neder fra tidspunktet for tilmelding til folkeregisteret, eller
hvis udlændingen
allerede har opholdstilladelse her i landet
fra meddelelsen af opholdstilladel-
sen, har det ikke være muligt for udlændinge at tage prøverne siden den 21.
december 2020. Udlændingestyrelsen tilkendegiver derfor over for udlæn-
dinge, der er omfattet heraf, at Udlændingestyrelsen i den enkelte sag, der er
omfattet af nedlukningsperioden, vil tage højde for den periode, hvor det ikke
har været muligt for udlændinge at tage prøverne, og fristen kan i hvert enkelt
konkrete tilfælde suspenderes med den periode, hvor det ikke har været mu-
ligt at tage den enkelte prøve. Den enkelte udlænding vil fortsat kunne på-
regne at have 3 måneder mellem prøvetagning af A1-prøven og prøvetagning
af A2-prøven.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil kommentere artiklerne Mureren Roberto har efter 24 år i Danmark fået én måned til at pakke sine ting: »Jeg er chokeret« i Berlingske den 20. februar 2021 og Studerende på Københavns Universitet havnede på Ellebæk og er nu sendt hjem til Kina, i Uniavisen den 9. februar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen kan i øvrigt henvise til den særlige informationsside om
corona på www.nyidanmark.dk/corona, hvoraf der fremgår en række oplys-
ninger om særlige forholdsregler i forbindelse med behandlingen af udlændin-
gesager under corona-pa
de ie .”
3.
Som det fremgår ovenfor, tager Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration og Udlændingestyrelsen ved sagsbehandlingen hensyn til restriktioner som
følge af corona-pandemien.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
5/5