Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2347695_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 292 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 292:
Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning det kan få for Danmark, at over
80.000 personer modtog svensk statsborgerskab sidste år alene, og at over 40.000
af dem kom fra fem lande (eller var statsløse), nemlig Syrien, Afghanistan, Irak,
statsløse og Somalia, heraf alene 25.649 fra Syrien, herunder om de pågældende
efter få års ophold vil kunne opnå dansk statsborgerskab?
Svar:
1.
Statsborgere i Finland, Island, Norge og Sverige har mulighed for at erhverve
dansk statsborgerskab på en mere lempelig måde end andre udlændinge.
Baggrunden for, at vi i Danmark har lempeligere krav for erhvervelse af statsbor-
gerskab for statsborgere fra andre nordiske lande, er bl.a. en fællesnordisk aftale
om statsborgerskab og en antagelse om, at nordiske statsborgere vil have forholds-
vis let ved at tilegne sig danske værdier og dermed deltage i det danske demokrati.
Nordiske statsborgere har mulighed for at erhverve dansk statsborgerskab enten
ved naturalisation eller ved erklæring. Jeg vil nedenfor redegøre for de forskellige
muligheder for erhvervelse af dansk statsborgerskab for nordiske statsborgere og
de betingelser og begrænsninger, der følger med.
Jeg vil gerne bemærke, at der ikke er tale om, at nordiske statsborgere uden videre
kan opnå dansk statsborgerskab. Der stilles en række betingelser for at opnå dansk
statsborgerskab
også for denne persongruppe. Bl.a. stilles der også til nordiske
statsborgere et bopælskrav og et vandelskrav.
2.
Nordiske statsborgere kan erhverve dansk statsborgerskab ved naturalisation
dvs. ved ansøgning
hvis de opfylder de betingelser, der blev fastlagt ved indføds-
retsaftalen i 2018, og som fremgår af cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september
25. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 2364
1522467
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan regeringen forholder sig til Sveriges massive tildeling af statsborgerskaber, herunder om det er ministerens holdning at Sveriges indfødsretspolitik udgør en trussel imod Danmark og om Sveriges indfødsretspolitik på sigt kan skade Den Nordiske Pasunion, til udlændinge- og integrationsministeren
2018 om naturalisation. Der stilles i medfør heraf betingelser om bopæl her i lan-
det, ophold i riget af en vis varighed, alder, vandel, ingen forfalden gæld til det of-
fentlige, selvforsørgelse, danskkundskaber og kendskab til danske samfundsfor-
hold, dansk kultur og historie, dokumentation for at have bestået Indfødsretsprø-
ven af 2015 samt deltagelse i en ceremoni.
Nordiske statsborgere skal dog blot have haft bopæl i Danmark i 2 år. Derudover
skal svensk- og norsktalende ansøgere ikke opfylde kravene til danskkundskaber,
og de skal ikke have bestået Indfødsretsprøven af 2015, hvis de kan dokumentere,
at de har bestået afgangsprøve fra en svensk- eller norsksproget grundskole.
Lempelserne vedrørende sprogkravene og Indfødsretsprøven af 2015 gælder selv-
sagt ikke, hvis ansøgeren ikke har bestået afgangsprøve fra en svensk- eller norsk-
sproget grundskole. I så fald skal ansøgeren opfylde de samme sprog- og indføds-
retsprøvebetingelser som enhver anden udlænding, der ansøger om dansk stats-
borgerskab.
3.
Nordiske statsborgere har desuden en lempeligere adgang til at erhverve dansk
statsborgerskab ved erklæring om erhvervelse af dansk statsborgerskab.
Der er to måder, hvorpå en nordisk statsborger kan erhverve dansk statsborgerskab
ved erklæring. Der er i begge tilfælde et alderskrav, et bopælskrav og et vandels-
krav. Hvis en nordisk statsborger har børn, kan barnet blive dansk sammen med
den erklærende, hvis barnet bor i Danmark og desuden opfylder det samme van-
delskrav som den erklærende, på samme nåde som barnet kan blive dansk sammen
med forælderen ved naturalisation.
Med den ene erklæringsadgang kan en nordisk statsborger mellem 18 og 23 år,
herunder en person der har opnået nordisk statsborgerskab ved naturalisation,
blive dansk statsborger ved at afgive en erklæring, hvis den pågældende har bopæl
i riget på erklæringstidspunktet, har haft bopæl i riget i sammenlagt mindst 10 år,
hvoraf mindst 5 år er sammenhængende og har fundet sted inden for de seneste 6
år, ligesom der også stilles krav om, at den pågældende er ustraffet og ikke er sigtet
for en lovovertrædelse.
For en god ordens skyld skal det bemærkes, at bopælskravet
for denne person-
gruppe
for 5 ud af de 10 år kan opfyldes ved bopæl i et andet nordisk land, i det
omfang at bopælstiden i det andet nordiske land ligger mindst 5 år forud for erklæ-
ringens afgivelse og før den pågældendes fyldte 16. år.
Denne erklæringsadgang indebærer dermed bl.a., at den nordiske statsborger skal
have haft bopæl i Danmark i hvert fald i 5 år inden for de sidste 6 år eller helt op til
10 år, hvis den pågældende ikke har haft bopæl i et andet nordisk land.
I 2020 erhvervede 8 personer dansk statsborgerskab efter denne erklæringsad-
gang, herunder blot én svensk statsborger. Det er således ganske få personer, der
gør brug af denne ordning.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan regeringen forholder sig til Sveriges massive tildeling af statsborgerskaber, herunder om det er ministerens holdning at Sveriges indfødsretspolitik udgør en trussel imod Danmark og om Sveriges indfødsretspolitik på sigt kan skade Den Nordiske Pasunion, til udlændinge- og integrationsministeren
Med den anden erklæringsadgang kan en person, der har erhvervet nordisk stats-
borgerskab på anden måde end ved naturalisation, blive dansk statsborger ved at
afgive en erklæring, hvis den pågældende er fyldt 18 år, har haft bopæl i riget i de
sidste 7 år og ikke i løbet af den tid er idømt en frihedsstraf eller foranstaltning, der
kan ligestilles med frihedsstraf.
Dette indebærer bl.a., at en nordisk statsborger ikke kan anvende denne erklæ-
ringsadgang, hvis den pågældende har erhvervet det nordiske statsborgerskab ved
naturalisation, dvs. ved en ansøgning. Det er derfor alene de nordiske statsborgere,
der har erhvervet statsborgerskabet på en anden vis end ved naturalisation, f.eks.
ved fødslen, der kan erhverve dansk indfødsret ved erklæring efter denne lempeli-
gere adgang.
I 2020 erhvervede 239 personer dansk statsborgerskab efter denne erklæringsad-
gang. Det er vigtigt at holde sig for øje, at denne persongruppe ikke omfatter per-
soner, der har erhvervet svensk statsborgerskab ved naturalisation.
4.
Det, at man som nordisk statsborger har en lempeligere adgang til at blive dansk,
synes jeg nu engang, er meget fornuftigt, og det vil jeg gerne holde fast i. De be-
skrevne muligheder indebærer en balance, hvor der stilles nogle store krav til de
nordiske statsborgere, der ønsker at erhverve dansk statsborgerskab.
Jeg ser derfor umiddelbart ikke nogen grund til at foretage en justering af de gæl-
dende betingelser for nordiske statsborgeres opnåelse af dansk statsborgerskab.
Jeg vil fortsat have fokus på, at reglerne er indrettet på en måde, hvor et andet
nordisk statsborgerskab ikke bliver til en smutvej til at få dansk statsborgerskab. Jeg
mener dog, at bl.a. kravene til erklæring om dansk statsborgerskab, herunder bo-
pælskravene samt kravet i forhold til den mest lempelige erklæringsadgang om, at
det nordiske statsborgerskab ikke må være erhvervet ved naturalisation, sikrer, at
man ikke bare kan ansøge om svensk statsborgerskab for så efterfølgende at er-
klære sig dansk.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
3/3