Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2337853_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 296 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 296:
Det fremgår af ministeriets juridiske notat om overførsel af asylansøgere til sagsbe-
handling i et tredjeland, jf. UUI alm. del -
bilag , at Da ark ”i et eller a det o -
fa g” bliver a svarlig efter bl.a. EMRK for tredjela dets ha dli ger i de i otatet
beskrevne model 2. Vil ministeren redegøre for, hvorfor Danmarks folkeretlige an-
svar tilsyneladende er mindre efter model 2 end efter model 1 og nærmere defi-
ere, hvad beteg else ”et eller a det o fa g” dækker over?
Link til UUI alm. del - bilag 67:
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/UUI/bi-
lag/67/index.htm
Svar:
Som det fremgår af den juridiske analyse, varetages asylsagsbehandlingen og ind-
kvarteringen i model 1 af danske myndigheder i det pågældende tredjeland. Det vil
skulle ske i henhold til dansk lovgivning og Danmarks folkeretlige forpligtelser. Mo-
dellen forudsætter tilstedeværelse af danske myndighedspersoner, f.eks. til udfø-
relse af asylsagsbehandlingen.
I model 2 lægges der op til, at det aftales, at det er tredjelandets egne myndigheder,
der varetager asylsagsbehandlingen efter overførslen til tredjelandet. Det sker i
henhold til tredjelandets egen lovgivning og folkeretlige forpligtelser, men da Dan-
mark er aftalepart, skal det i aftalen fastsættes, at tredjelandet skal respektere Dan-
marks folkeretlige forpligtelser.
Uanset hvilken model for overførsel af asylansøgere til sagsbehandling i et tredje-
land, der måtte blive udformet, vil danske myndigheder i alle tilfælde bl.a. skulle
foretage en individuel vurdering af, om en overførsel af den konkrete asylansøger
fra Danmark til tredjelandet vil være i strid med Danmarks folkeretlige forpligtelser.
18. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 2373
1522575
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor Danmarks folkeretlige ansvar tilsyneladende er mindre efter model 2 end efter model 1 og nærmere definere, hvad betegnelsen et eller andet omfang dækker over, til udlændinge- og integrationsministeren
Der spørges specifikt til en passage på side 2 i den juridiske analyse, hvor det anfø-
res, at det i model 2 ikke kan udelukkes, at også denne model vil indebære, at Dan-
mark bliver ansvarlig efter bl.a. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) i et eller andet omfang for så vidt angår de handlinger, som tredjelandet
foretager i forbindelse med asylsagsbehandlingen og indkvarteringen. Spørgsmålet
om, i hvilket omfang Danmark kan blive ansvarlig for tredjelandets handlinger, be-
ror i første række navnlig på, om der er dansk jurisdiktion. Herom kan oplyses føl-
gende.
I model 1 vil Danmark som følge af sin myndighedsudøvelse i tredjelandet udøve
jurisdiktion i forhold til bl.a. EMRK. Det betyder, at Danmark vil være ansvarlig for
overholdelse af forpligtelserne efter EMRK, for så vidt angår asylansøgere i det dan-
ske modtagecenter, herunder i forhold til retssikkerhedsgarantier, basale fornø-
denheder, medicinsk behandling, særlige beskyttelsesbehov, asylsagsbehandling
mv.
I model 2 lægges der op til, at det aftales, at det er tredjelandets egne myndigheder,
der varetager asylsagsbehandlingen og indkvarteringen efter overførslen til tredje-
landet i henhold til landets nationale lovgivning, men inden for Danmarks folkeret-
lige forpligtelser. Som følge af, at det forventes, at Danmark i væsentlig grad vil
finansiere og stå for den overordnede organisering af asylsagsbehandlingen i tred-
jelandet, kan det ikke udelukkes, at også denne model vil indebære, at Danmark
bliver ansvarlig efter bl.a. EMRK i et eller andet omfang, for så vidt angår de hand-
linger, tredjelandet foretager i forbindelse med asylsagsbehandlingen og indkvar-
teringen.
Om og i givet fald i hvilket omfang Danmark også i en ordning udformet i overens-
stemmelse med beskrivelsen af model 2 måtte udøve jurisdiktion efter bl.a. EMRK,
vil afhænge af den nærmere udformning af modellen for overførsel og den over-
enskomst eller det hertil svarende arrangement, Danmark måtte indgå med det på-
gældende tredjeland. Der kan således ikke på nuværende tidspunkt foretages en
nærmere vurdering heraf.
Mattias Tesfaye
/
Grith Nørgaard
Side
2/2