Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2342741_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 294 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 294:
Vil ministeren redegøre for, om det er praksis for Hjemrejsestyrelsen, at personer,
der er identificeret som ofre for menneskehandel, får deponeret deres pas, indtil
de forlader landet? Vil ministeren herunder svare på, hvordan en sådan praksis
stemmer overens med Handlingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel, der
beskriver ofre for menneskehandel som en særlig sårbar gruppe, hvor tilbud om
støtte og hjælp skal være baseret på frivillighed?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Hjemrejsestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændinge,
der har været ofre for menneskehandel, får tilbud om
forberedt hjemsendelse og reintegration til deres hjem- eller opholds-
land. Det er frivilligt for udlændingen at samarbejde om tilbuddet om
forberedt hjemsendelse.
Ofre for menneskehandel uden lovligt ophold bliver meddelt en læn-
gere udrejsefrist– en såkaldt refleksionsperiode
på 30 dage af Ud-
lændingestyrelsen med mulighed for forlængelse i op til i alt 120 dage,
hvis særlige grunde taler derfor, eller hvis udlændingen samarbejder
om en forberedt hjemsendelse.
Hvis ofret tager imod tilbud om en forberedt hjemsendelse, udarbej-
des i samarbejde mellem Center Mod Menneskehandel og det enkelte
offer en individuel handleplan frem mod hjemsendelsen, der tilgode-
ser den pågældendes individuelle behov i videst muligt omfang.
27. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 2402
1522934
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. ministeren vil redegøre for, om det er praksis for Hjemrejsestyrelsen, at personer, der er identificeret som ofre for menneskehandel, får deponeret deres pas, indtil de forlader landet? Vil ministeren herunder svare på, hvordan en sådan praksis stemmer overens med Handlingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel, der beskriver ofre for menneskehandel som en særlig sårbar gruppe, hvor tilbud om støtte og hjælp skal være baseret på frivillighed, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oprettet Hjemrejsestyrel-
sen, som fra den 1. august 2020 har overtaget ansvaret for de af poli-
tiets opgaver vedrørende hjemrejse, som ikke indebærer anvendelse
af magt eller tvang, jf. kongelig resolution af 10. september 2019 i be-
kendtgørelse nr. 946 af 12. september 2019 om ændring i forretnin-
gernes fordeling mellem ministrene.
Det er Hjemrejsestyrelsens praksis, at personer, der er identificeret
som ofre for menneskehandel, og som tager imod tilbud om forberedt
hjemsendelse, får deponeret deres pas, jf. udlændingelovens § 34, stk.
1. Dette sker med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse,
mens samarbejdet med udlændingen om en individuel handleplan
frem mod hjemsendelsen finder sted.
Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel 2019-2021 udgør
grundlaget for arbejdet med støtte og hjælp til ofre for menneskehan-
del. Lovgivningsmæssigt har den udlændingeretlige indsats hjemmel i
udlændingeloven.
Pligterne efter udlændingelovens § 34, stk. 1, pålægges således af
Hjemrejsestyrelsen for så vidt angår de udlændinge, som skal udrejse,
efter at der er truffet afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel el-
ler udsendelse.
Hjemrejsestyrelsen kan videre oplyse, at det indgår i Hjemrejsestyrel-
sens overvejelser om anvendelsen af udlændingelovens § 34, stk. 1, at
det vurderes hensigtsmæssigt at sikre udlændingens tilstedeværelse,
mens den forberedte hjemsendelse planlægges og effektueres. Dette
også henset til persongruppens særlige forhold. Hjemrejsestyrelsen er
således opmærksom på, at ofre for menneskehandel er sårbare perso-
ner, og at forberedt hjemsendelse skal være fleksibel og konkret til-
passet det enkelte offers behov. Hjemrejsestyrelsen vil konkret vur-
dere nødvendigheden af pasdeponering i hver enkelt sag og inddrage
relevante samarbejdspartnere
i vurderingen.”
Forberedt hjemsendelse er altså et frivilligt tilbud til personer, der er identificeret
som ofre for menneskehandel. Det er efter handlingsplanen til bekæmpelse af
menneskehandel en forudsætning for meddelelse af en forlænget udrejsefrist for
personer uden lovligt ophold, at udlændingen samarbejder om den forberedte
hjemsendelse og reintegrationsplan, der har til formål at hjælpe ofrene til et liv fri
af menneskehandel.
Hjemrejsestyrelsens praksis stemmer på den baggrund overens med målene i den
nationale handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel, idet styrelsens praksis
giver mulighed for, at myndighederne med udgangspunkt i den enkelte sags kon-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. ministeren vil redegøre for, om det er praksis for Hjemrejsestyrelsen, at personer, der er identificeret som ofre for menneskehandel, får deponeret deres pas, indtil de forlader landet? Vil ministeren herunder svare på, hvordan en sådan praksis stemmer overens med Handlingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel, der beskriver ofre for menneskehandel som en særlig sårbar gruppe, hvor tilbud om støtte og hjælp skal være baseret på frivillighed, til udlændinge- og integrationsministeren
krete omstændigheder på den mest hensigtsmæssige måde kan understøtte udvik-
lingen af reintegrationsplaner, der er tilpasset individuelle behov og ønsker frem
mod afrejse.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3