Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2272511_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 8. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 29 (alm. del) efter ønske fra Carl Valentin (SF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 29:
Vil ministeren kommentere DRC Dansk Flygtningehjælps henvendelse til ministe-
riet og Udlændingestyrelsen vedr. optagelse af biometridata sendt den 24. august
2020, jf. UUI alm. del
bilag 8, og besvare følgende spørgsmål:
Mener ministeren, at det er rimeligt fortsat at fastholde korte deadlines for
forlængelse af opholdstilladelse eller udstedelse af pas, når muligheder for at
få biometrioptagelse er stærkt begrænset grundet den nuværende pandemi?
Vil ministeren initiere initiativer, der kan gøre det mindre besværligt for flygt-
ningefamilier at tidsbestille biometrioptagelse under coronapandemien ud fra
de vanskeligheder, der er beskrevet i brevet?
Vil ministeren redegøre for, hvor mange tider der bliver stillet til rådighed
hver dag for biometriundersøgelser i borgerservice centrene, og ligeledes
hvornår på dagen de bliver frigivet?
Vil ministeren redegøre for, hvorfor store kommuner som Århus har taget så
lang tid om at åbne op for borgerservice, og hvorledes denne beslutning af-
spejler det daværende kontakttal for coronasmittede?
Vil ministeren på baggrund af vanskelighederne opstillet i brevet overveje
muligheden for at udlicitere opgaven med at optage biometriske data til
kommunerne?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
lene indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”I
forbindelse med Covid19-situationen og den generelle nedlukning af
Danmark var det i perioden fra den 12. marts 2020 til den 14. juni 2020
ikke muligt at få personlig betjening i Borgerservice. Udlændingestyrel-
sen åbnede i et begrænset omfang op for personlig betjening den 15.
juni 2020, hvor der på dette tidspunkt var en ophobning af særligt ek-
speditioner til optagelse af biometri (foto og fingeraftryk) til opholds-
2. november 2020
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 18611
1422208
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse fra Dansk Flygtningehjælp vedr. opholdstilladelser, jf. UUI alm. del - bilag 8, til udlændinge- og integrationsministeren
2272511_0002.png
kort, som blev prioriteret ved genåbningen. Udlændingestyrelsen åbne-
de op i overensstemmelse med de gældende retningslinjer fra sund-
hedsmyndighederne. Udlændingestyrelsen flyttede i begyndelsen af juni
fra København til Næstved som en del af flytningen af statslige arbejds-
pladser
Bedre Balance I.
Udlændingestyrelsen overtog den 1. august 2020 politiets udlændinge-
ekspeditioner som led i en større ressortoverdragelse fra Justitsministe-
riet til Udlændinge- og Integrationsministeriet. Åbningen af styrelsens
nye lokationer ude i landet foregik gradvist i perioden fra den 13. august
2020 til den 28. august 2020, hvilket betød, at brugerne indtil da alene
kunne blive betjent i Næstved. Udlændingestyrelsen åbnede ekspeditio-
nerne, så snart bygninger, IT, rekruttering m.v. gjorde det muligt. Ud-
lændingestyrelsen har henover sommeren intensivt arbejdet for at gøre
de nye lokationer klar til brugerbetjening.
Udlændingestyrelsen har siden den 15. juni 2020 løbende justeret og
åbnet for flere typer af ekspeditioner, således at den personlige betje-
ning på nuværende tidspunkt omfatter optagelse af biometri til op-
holdskort og pas, visum-forlængelse, udstedelse af tilbagerejsetilladelse
samt afhentning af laissez-passer (nødpas).
Borgerservice har ligeledes i august 2020 udvidet åbningstiden for per-
sonlig betjening for at kunne betjene flere brugere pr. dag. Udlængesty-
relsen har derudover forlænget fristen for optagelse af biometri til op-
holdskort. Senest er fristen herfor fastsat til den 30. november 2020. Ud-
lændingestyrelsen har løbende informeret om disse fristforlængelser på
www.nyidanmark.dk,
ligesom disse fristen fremgår af Udlændingestyrel-
sens kvitteringsbreve. Udlændingestyrelsen vurderer løbende, om der er
behov for yderligere udsættelse.
Udlændingestyrelsen har samtidig med åbningen af de nye lokationer i
august 2020 indført online tidsbestilling, således at brugerne har mulig-
hed for at booke tid til ekspedition inden for en tre ugers periode. Online
tidsbestilling er indført for at sikre en sundhedsmæssig forsvarlig afvik-
ling af ekspeditionerne og samtidig give brugerne en bedre betjening
med kort ventetid for selve ekspeditionen.
Pr. 19. oktober 2020 og tre uger frem var der ca. 11.250 ledige tider på
landsplan. Der var ledige tider på alle lokationer. Udlændingestyrelsen
har primo oktober 2020 endvidere udvidet kapaciteten af ledige tider for
optagelse af biometri til opholdskort og udstedelse af tilbagerejsetilla-
delser på lokationerne i henholdsvis Aarhus og på Bornholm.
På daglig basis er der typisk i alt på alle lokationer mere end 1.000 tider.
Udlændingestyrelsen er enig i opfattelsen af, at det til at begynde med
var vanskeligt at bestille tid. Det skyldes, at der var en større ophobning
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse fra Dansk Flygtningehjælp vedr. opholdstilladelser, jf. UUI alm. del - bilag 8, til udlændinge- og integrationsministeren
2272511_0003.png
efter nedlukningen. Det er Udlændingestyrelsens opfattelse, at puklen
nu er afviklet, og at det løbende er muligt at bestille tid inden for tre
uger i Udlændingestyrelsens Borgerservice. Udlændingestyrelsen er ge-
nerelt og løbende opmærksom på tiltag, der gør, at brugerne oplever
god service hos Udlændingestyrelsen.
Det er overordnet besluttet, at Udlændingestyrelsens Borgerserviceaf-
delinger er placeret i Næstved, Aalborg, Aarhus og Odense og en gang
om måneden også på Bornholm. Formålet er at sikre brugerne en stabil
og robust brugerbetjening inden for vores ressourcemæssige ramme.
Det er vigtigt, at de enkelte Borgerservices har et vist antal medarbejde-
re og et højt fagligt niveau. Der er ingen aktuelle planer om at åbne en
Borgerserviceafdeling i Esbjerg eller andre steder.
Udlændingestyrelsen arbejder løbende med at forbedre brugeroplevel-
sen
www.nyidanmark.dk,
herunder er Udlændingestyrelsen endvidere i
færd med at se på, hvordan tidsbestillingen tilgås lettest fra hjemmesi-
den ud fra den kommunikationsstrategi, som
www.nyidanmark.dk
er
bygget op omkring.
Udlændingestyrelsen er også opmærksom på løbende at forbedre an-
søgningsskemaerne. Senest har Udlændingestyrelsen digitaliseret ske-
maerne til brug for førstegangsansøgninger om familiesammenføring, så
der er mulighed for en digital ansøgningsprocedure også på dette områ-
de. Løsningen tilpasser sig automatisk brugerens aktuelle situation un-
dervejs i ansøgningsforløbet. På den måde gør onlineskemaet ansøg-
ningsprocessen nemmere for brugeren, og samtidig bidrager det til at
sikre, at brugeren under ansøgningsprocessen modtager relevante og
nødvendige oplysninger.
Udlændingestyrelsen fastsætter generelt frister for modtagelse af oplys-
ninger og dokumenter til brug for sagens behandling, blandt andet for at
sikre en effektiv screenings- og sagsoplysningsproces. Det er imidlertid
oftest muligt at få udskudt disse svarfrister på anmodning, såfremt an-
søgeren måtte have behov for det.”
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
3/3