Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2338386_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 267 (Alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 267:
Vil ministeren konkretisere, om det er normal automatiseret praksis at adskille gifte
asylpar, hvor den ene af partnerne er under den seksuelle lavalder, og dermed om
denne praksis foregår uden individuel vurdering, og vil ministeren samtidig tilkende
sin egen holdning til denne praksis?
Svar:
1.
I Danmark skal man selv bestemme, hvem man vil giftes med og leve sammen
med. Derfor er det klare udgangspunkt også, at Udlændingestyrelsen indkvarterer
en mindreårig udlænding, der er gift eller samlevende, separat fra sin partner for
at sikre, at vedkommende ikke fastholdes i et forhold, der ikke er frivilligt. Er den
ene part under 15 år og dermed under den seksuelle lavalder, skal der altid iværk-
sættes separat indkvartering.
Denne praksis, som beskrives nærmere nedenfor, og som i øvrigt er på linje med
den tidligere regering, er jeg helt enig i.
2.
Udlændingestyrelsens praksis for indkvartering af gifte eller samlevende mindre-
årige udlændinge sker inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtel-
ser.
Af relevans er navnlig
FN’s ko ve tio o bar ets rettigheder (bør eko ve tio-
nen) og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK). Dertil kommer
e række yderligere ko ve tio sforpligtelser, heru der forpligtelser e efter FN’s
konvention til afskaffelse af alle former for diskrimination imod kvinder (kvindekon-
ventionen). Disse forpligtelser vurderes imidlertid ikke at give en bredere beskyt-
telse af barnets tarv og af familielivet, end hvad der følger af EMRK og børnekon-
ventionen.
19. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 1952
1515696
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil konkretisere, om det er normal automatiseret praksis at adskille gifte asylpar, hvor den ene af partnerne er under den seksuelle lavalder, og dermed om denne praksis foregår uden individuel vurdering, og vil ministeren samtidig tilkende sin egen holdning til denne praksis, til udlændinge- og integrationsministeren
Efter børnekonventionen skal barnets tarv i alle foranstaltninger vedrørende bar-
net komme i første række (artikel 3, stk. 1), ligesom staterne skal tage foranstalt-
ninger til beskyttelse af barnet mod alle former for fysisk eller psykisk vold, skade
eller misbrug, vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling eller udnyttelse,
herunder seksuelt misbrug, mens barnet er i forældrenes, værgens eller andre per-
soners varetægt (artikel 19).
Efter EMRK artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for bl.a. sit privatliv og fami-
lieliv. Der kan dog efter EMRK artikel 8, stk. 2, gøres indgreb i de beskyttede ret-
tigheder, når indgrebet er i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et de-
mokratisk samfund af hensyn til forfølgelsen af et sagligt formål. Kravet om nød-
vendighed i et demokratisk samfund indebærer, at indgrebet skal være proportio-
nalt med det saglige formål.
3.
I tilfælde, hvor den yngste af parterne er under 15 år, indkvarterer Udlændinge-
styrelsen den pågældende separat fra vedkommendes partner. Der foreligger i
dette tilfælde ikke et indgreb i parternes ret til respekt for familielivet efter EMRK
artikel 8, stk. 1, fordi der ikke eksisterer et familieliv mellem parterne, der er be-
skyttelsesværdigt efter bestemmelsen.
I tilfælde, hvor den yngste af parterne er over 15 år, og der er tale om et tvangsæg-
teskab eller et tvangssamliv, indkvarterer Udlændingestyrelsen også den mindre-
årige separat fra vedkommendes partner, da der heller ikke i dette tilfælde eksiste-
rer et beskyttelsesværdigt familieliv.
Vurderingen af, om forholdet er frivilligt, vil ikke alene kunne støttes på parternes
egne forklaringer, og der vil derfor skulle foretages en samlet vurdering på bag-
grund af alle de relevante oplysninger i sagen. I denne vurdering vil det bl.a. indgå,
hvilken alder parterne har, hvor længe de har kendt hinanden, og hvad relevante
fagpersoner observerer og oplyser herom. Endvidere vil Udlændingestyrelsens
kendskab til de generelle kulturelle normer og normer for ægteskab i parternes
hjemlande kunne indgå som et blandt flere momenter i vurderingen af, om der fo-
religger tvang. Parternes personlige forhold, herunder arbejds- og uddannelses-
mæssige forhold, vil også kunne indgå i vurderingen.
I tilfælde, hvor den yngste af parterne er over 15 år, og hvor der ikke kan konstate-
res et element af tvang, kan der foreligge et beskyttelsesværdigt familieliv efter
EMRK artikel 8, stk. 1. Også i disse tilfælde indkvarterer Udlændingestyrelsen som
udgangspunkt den mindreårige separat fra vedkommendes partner. Det sker for at
sikre, at indkvarteringen i asylsystemet ikke bidrager til at fastholde en mindreårig
i et tvangsægteskab eller tvangssamliv samt til at give den mindreårige en betænk-
ningsperiode til at overveje, om forholdet er frivilligt. Det bagvedliggende hensyn
er hensynet til barnets tarv.
Der foretages dog en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt iværksættelse af
separat indkvartering er sagligt og proportionalt. Ved denne vurdering er flere mo-
menter relevante, herunder parternes alder, om parterne har børn eller venter
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil konkretisere, om det er normal automatiseret praksis at adskille gifte asylpar, hvor den ene af partnerne er under den seksuelle lavalder, og dermed om denne praksis foregår uden individuel vurdering, og vil ministeren samtidig tilkende sin egen holdning til denne praksis, til udlændinge- og integrationsministeren
barn, og om der er oplysninger om væsentlige helbreds- eller trivselsmæssige for-
hold, der taler for en fælles indkvartering. Der er tale om en samlet afvejning af de
relevante hensyn.
Særligt i forhold til parternes alder bemærkes, at det indgår i vurderingen, hvor tæt
på myndighedsalderen den yngste part er, og hvor stor aldersforskellen på parterne
er. Såfremt den ene af parterne f.eks. er 17 år og dermed tæt på myndighedsalde-
ren, og den anden part er under 20 år, vil der således kunne gøres undtagelse fra
udgangspunktet om separat indkvartering. Derimod vil en situation, hvor den ene
part f.eks. er 16 år, og den anden part er over 30 år, i almindelighed medføre, at
der på grund af aldersforskellen mellem parterne vil skulle ske en separat indkvar-
tering. Der er dog tale om en samlet, individuel vurdering, hvori bl.a. vil kunne indgå
relevant fagpersonales observationer vedrørende den mindreåriges individuelle
modenhed og udvikling.
Der henviser i øvrigt til Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12. de-
cember 2016 om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere på
asylcentrene (UUI 2016-2017, Alm. del, bilag 75).
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3