Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2337959_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 261 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 261:
Kan ministeren bekræfte, at der stadig bliver afholdt fysiske samtaler med borgere
i Udlændingestyrelsen, og at Flygtningenævnet forsat behandler alle sager fysisk?
Vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvorfor samtaler og sager ikke ud-
skydes til at risikoen for smitte med COVID-19 er faldet.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af
spørgsmålet, som vedrører Udlændingestyrelsen indhentet bidrag fra styrelsen,
som har oplyst følgende:
”Det
kan oplyses, at Udlændingestyrelsen opretholder det fysiske
fremmøde i de borgervendte funktioner i styrelsen, herunder gennem-
fører asylregistrering og samtaler med asylansøgere og med udlæn-
dinge i andre asylrelaterede sager samt personlig betjening i Udlæn-
dingestyrelsens Borgerservice.
Omfanget af det fysiske fremmøde har løbende været drøftet og af-
stemt med Udlændinge- og Integrationsministeriet og beror på en vur-
dering af, at de nævnte sagstyper og funktioner dels ikke kan opret-
holdes uden fysisk fremmøde og borgerkontakt, og dels vurderes ikke
hensigtsmæssigt at sætte i bero i en længere periode, hvilket også var
medvirkende til, at arbejdet med bl.a. de asylrelaterede samtaler blev
genoptaget i juni 2020 efter, at de var sat i bero i forbindelse med den
første store nedlukning af landet i marts 2020.
For asylområdets vedkommende skyldes det bl.a. hensynet til, at der
for den enkelte udlænding sker en relativt hurtig afklaring af vedkom-
mendes sag og dermed spørgsmålet om ret til opholdstilladelse i Dan-
mark. Hertil kommer hensynet til, at Danmark kan opretholde og leve
Side
1/4
18. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 2002
1525434
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der stadig bliver afholdt fysiske samtaler med borgere i Udlændingestyrelsen , og at Flygtningenævnet forsat behandler alle sager fysisk? Vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvorfor samtaler og sager ikke udskydes til at risikoen for smitte med COVID-19 er faldet, til udlændinge- og integrationsministeren
op til det internationale samarbejde i tilknytning til asylområdet, her-
under i forhold til kravene i Dublin-forordningen og Eurodac-forord-
ningen, og herigennem også muligheden for at få afdækket identitet
og asylmotiv blandt asylansøgerne for derigennem at medvirke til at
forebygge og/eller reagere på alvorlig kriminalitet og eventuelle trus-
ler mod statens sikkerhed mv.
Borgerservice optager blandt andet biometri (fingeraftryk og foto),
som anvendes ved udstedelse af opholdskort til brug for identitetskon-
trol og legitimation.
Udlændingestyrelsen er i sagens natur meget opmærksom på at over-
holde og efterleve sundhedsmyndighedernes retningslinjer om hygi-
ejne og afstand, herunder at følge sundhedsmyndighedernes anbefa-
linger for arbejdspladser.
Det har blandt andet betydet en ændret indretning af arbejdsplad-
serne, ekstra rengøring og udstedelse af retningslinjer til styrelsens
medarbejdere. Konkret er der f.eks. opsat plexiglas i alle samtalerum
og ved alle skranker i Borgerservice, og der er sat begrænsning på an-
tallet af personer i både samtalerum, mødelokaler, opholdsrum og
venterum mv.
Endvidere er der fokus på løbende at holde både medarbejdere, tolke
og ansøgere, som indkaldes til samtale, orienterede om retningslin-
jerne og ændringerne heri, ligesom der løbende er dialog med bl.a.
asylcenteroperatørerne for at sikre, at al relevant information gives vi-
dere til beboerne dér. Endvidere afholdes visse asylrelaterede samta-
ler via Skype, hvor det vurderes, at denne form for samtaleafholdelse
ikke svækker oplysningen af sagen.
Udlændingestyrelsen har samtidig med åbningen af nye Borgerser-
viceafdelinger ude i landet i august 2020 indført online tidsbestilling,
således at brugerne skal booke tid til betjening før fremmøde. Online
tidsbestilling er indført for at sikre en bedre sundhedsmæssig forsvar-
lig afvikling af ekspeditionerne i Borgerservice og samtidig give bru-
gerne en bedre service med kort ventetid for selve betjeningen. Den
personlige betjening i Udlændingestyrelsens Borgerservice er begræn-
set og omfatter på nuværende tidspunkt alene optagelse af biometri
til opholdskort og pas, visumforlængelse, udstedelse af tilbagerejsetil-
ladelse samt afhentning af laissez-passer (nødpas). Det er f.eks. ikke
muligt at bestille tid til at indlevere ansøgninger eller få vejledning ved
personligt fremmøde. Almindelig vejledning om regler mv. kan fås ved
telefonisk kontakt til Borgerservice og ved at søge information på nyi-
danmark.dk. Det bidrager til at sikre så kort en ekspedition som muligt.
Udlændingestyrelsen er generelt og løbende opmærksom på udbud-
det af tider og tiltag, der gør, at brugerne oplever god service samtidig
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der stadig bliver afholdt fysiske samtaler med borgere i Udlændingestyrelsen , og at Flygtningenævnet forsat behandler alle sager fysisk? Vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvorfor samtaler og sager ikke udskydes til at risikoen for smitte med COVID-19 er faldet, til udlændinge- og integrationsministeren
med, at ekspeditionerne sker i overensstemmelse med de gældende
retningslinjer fra sundhedsmyndighederne.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Udlændingestyrelsen gennem lø-
bende dialog med Udlændinge- og Integrationsministeriet har af-
stemt, at styrelsens tiltag for at modvirke smittespredning er i over-
ensstemmelse med sundhedsmyndighedernes og Medarbejder- og
Kompetencestyrelsens anbefalinger.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af
spørgsmålet, som vedrører Flygtningenævnet indhentet bidrag fra nævnet, som har
oplyst følgende:
”Som
følge af den politiske beslutning om, at blandt andet behandlin-
gen af asylsager udgør en kritisk borgerrettet funktion, der ikke er om-
fattet af den delvise nedlukning i december 2020, har Flygtningenæv-
net besluttet at fortsætte afviklingen af den mundtlige behandling på
nævnsmøder.
Flygtningenævnet finder, at afviklingen af nævnsmøder foregår
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Afviklingen af fysiske nævnsmøder foregår i nævnets mødelokaler, der
i forbindelse med den første nedlukning i foråret 2020 blev ombygget
for at sikre, at nævnsmøderne kunne afvikles under overholdelse af
retningslinjerne fra sundhedsmyndighederne med hensyn til afstand
og antal kvadratmeter til rådighed for mødedeltagerne. Afviklingen af
nævnsmøder foregår under overholdelse af alle retningslinjer fra
sundhedsmyndighederne med hensyn til afstand, rengøring mv. Brug
af mundbind er påbudt under ophold i vente- og nævnslokaler og af-
standskrav er synligt markerede, ligesom procedurer for nævn og bru-
gere under nævnsmødeafviklingen er nedskrevet og indskærpes over
for brugerne ved indledningen af hvert nævnsmøde. Antallet af perso-
ner, der opholder sig i vente- og nævnslokaler begrænses mest muligt.
Brugere orienteres i forbindelse med indkaldelse til nævnsmøder om,
at de ikke må give møde i nævnet, hvis de udviser tegn på sygdom,
ligesom brugerne kan få udskudt mødet, hvis de tilhører gruppen af
særligt sårbare. Nævnet følger nøje udmeldinger og eventuelle æn-
dringer i sundhedsmyndighedernes retningslinjer og justerer løbende
procedurer og den fysiske indretning af nævns- og ventelokaler i over-
ensstemmelse hermed.
De ansatte i Flygtningenævnets sekretariat, der deltager i nævnet mø-
der, er blevet opfordret til løbende at lade sig teste.”
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der stadig bliver afholdt fysiske samtaler med borgere i Udlændingestyrelsen , og at Flygtningenævnet forsat behandler alle sager fysisk? Vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvorfor samtaler og sager ikke udskydes til at risikoen for smitte med COVID-19 er faldet, til udlændinge- og integrationsministeren
3.
Der er ingen tvivl om, at Danmark står i en helt ekstraordinær situation på grund
af covid-19. Derfor er det også vigtigt for mig, at sagsbehandlingen på ministerom-
rådet sker i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Som
det også fremgår af bidragene ovenfor, er både Udlændingestyrelsen og Flygtnin-
genævnet meget opmærksomhed på, at sagsbehandlingen gennemføres i overens-
stemmelse hermed.
Det er også min klare holdning, at det er vigtigt
i det omfang det er muligt
at
gennemføre den fornødne sagsbehandling på en sådan måde, at der kan ske en
relativ hurtig afklaring af vedkommendes sag, og dermed også spørgsmålet om ret
til ophold i Danmark.
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
4/4