Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2273794_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. november 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0032/40-0441
1664573
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. ok-
tober 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen
(S).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil oplyse, om regeringen agter at tage initiativ til at tilføje en paragraf i straffeloven, der kriminaliserer social kontrol? Er ministeren villig til at se på, om social kontrol kan lægges til grund for udvisning, jf. besvarelsen af samråd U og V den 1. oktober 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 26 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om regeringen agter at tage initiativ til
at tilføje en paragraf i straffeloven, der kriminaliserer social
kontrol? Er ministeren villig til at se på, om social kontrol kan
lægges til grund for udvisning, jf. besvarelsen af samråd U og V
den 1. oktober 2020?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 243 straffes for psykisk vold den, som tilhører eller
er nært knyttet til en andens husstand eller tidligere har haft en sådan til-
knytning til husstanden, og som gentagne gange over en periode udsætter
den anden for groft nedværdigende, forulempende eller krænkende adfærd,
der er egnet til utilbørligt at styre den anden, med bøde eller fængsel indtil
3 år.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at den allerede i dag
af-
hængig af de nærmere omstændigheder
kan omfatte f.eks. det at fastholde
en person i et ægteskab med henvisning til forestillinger om ærbarhed eller
familiens generelle status eller udsætte forurettede for anden negativ social
kontrol, og at formå andre personer til at lægge pres på forurettede til at
træffe bestemte livsbeslutninger, som f.eks. ægtefællevalg, jf. Folketingsti-
dende 2018-19, A, L 139 som fremsat, side 9ff.
For regeringen er det imidlertid en hovedprioritet at hjælpe de personer, der
udsættes for negativ social kontrol. Regeringen forventer derfor inden jul at
fremsætte et lovforslag, der har til formål at styrke indsatsen mod negativ
social kontrol på en række punkter, herunder i forhold til psykisk vold.
Med lovforslaget foreslår regeringen bl.a. at præcisere ordlyden af straffe-
lovens § 243 om psykisk vold, så det klart signaleres, at negativ social kon-
trol udgør kerneområdet for bestemmelsens beskyttelse. Regeringen foreslår
samtidig i forarbejderne til bestemmelsen at præcisere, at udøvelse af nega-
tiv social kontrol gennem ægteskabs- og/eller skilsmissekontrakter efter om-
stændighederne kan være strafbart som psykisk vold, og at religiøse forkyn-
dere mv., der udarbejder sådanne kontrakter, efter omstændighederne vil
kunne straffes for medvirken til psykisk vold.
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil oplyse, om regeringen agter at tage initiativ til at tilføje en paragraf i straffeloven, der kriminaliserer social kontrol? Er ministeren villig til at se på, om social kontrol kan lægges til grund for udvisning, jf. besvarelsen af samråd U og V den 1. oktober 2020, til justitsministeren
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet,
der vedrører, hvorvidt negativ social kontrol kan lægges til grund for udvis-
ning, indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der
har oplyst følgende:
”De
nærmere regler for udvisning af kriminelle udlændinge
fremgår af §§ 22-24 i udlændingelovens kapitel 4.
Som udgangspunkt afhænger adgangen til udvisning af den
idømte frihedsstrafs karakter og længde samt varigheden af ud-
lændingens ophold her i landet.
Udlændingelovens § 22, nr. 4-9, indeholder herudover en udvi-
det adgang til udvisning ved dom, hvis en udlænding idømmes
ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af nærmere angivne be-
stemmelser i navnlig straffeloven.
Efter udlændingelovens § 22, nr. 4-9, kan en udlænding således
uanset varigheden af den pågældendes ophold her i landet
udvises, hvis den pågældende for overtrædelse af nærmere an-
givne bestemmelser i navnlig straffeloven idømmes ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer el-
ler giver mulighed for frihedsberøvelse for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter. Det gælder
bl.a. overtrædelse af straffelovens § 243 om psykisk vold.
Det følger herudover af udlændingelovens § 24, jf. § 23, at en
udlænding, der ikke har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 5 år, også kan udvises, hvis udlændingen idømmes
betinget frihedsstraf.
I det omfang en udlænding idømmes ubetinget frihedsstraf for
psykisk vold efter straffelovens § 243
eller medvirken hertil
vil der således i dag være adgang til udvisning efter udlændin-
gelovens regler. Dette gælder uanset længden af den idømte
straf og længden af udlændingens ophold her i landet. Har den
pågældende haft lovligt ophold i mindre end 5 år, vil der også
kunne ske udvisning, hvis den pågældende idømmes en betinget
frihedsstraf.
Det følger af udlændingelovens regler, at der i sådanne tilfælde
skal ske udvisning, medmindre dette med sikkerhed vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf. dog § 26 b
om udvisning af udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne.
Det vil i sidste ende være domstolenes vurdering, om der i for-
bindelse med domfældelse i en straffesag skal ske udvisning af
Danmark.”
3