Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2337291_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 258 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Andreas
Steenberg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 258:
Vil ministeren oversende en tabel over den årlige udvikling af familiesammenfø-
ringsgebyret fra 2015 til 2021?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Familiesammenføringsgebyret
for årene 2015-2021 er følgende:
Gebyr for ansøgning om familie-
sammenføring (DKK)
2015
-
2016
6.000
2017
6.300
1. halvår 2018
5.900
2. halvår 2018
6.700
2019
6.380
2020
8.210
2021
9.460
17. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 1626
1516154
Der var ikke var gebyr på ansøgning om familiesammenføring i 2015
og de første måneder af 2016. Gebyrkravet trådte i kraft den 1. marts
2016 for ansøgninger indgivet fra denne dato. Gebyrordningen er fast-
sat i udlændingeloven, jf. senest lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. ok-
tober 2020. Den årlige regulering af gebyrerne fastsættes i en bekendt-
gørelse udstedt af ministeren.
Udlændinge, der søger om opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, og op-
holdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, på baggrund af familiemæssig tilknyt-
ning til en herboende person, skal betale gebyr for indgivelse af ansøg-
ningen, med mindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-
reglerne kan tilsige andet, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 1. og
nr. 2.
Ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 blev kravene for familiesammenføring
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, ændret med virkning fra 1.
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 258: MFU spm. om ministeren vil oversende en tabel over den årlige udvikling af familiesammenføringsgebyret fra 2015 til 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
juli 2018. I samme forbindelse blev gebyret for indgivelse af en ansøg-
ning om opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, og opholdstilladelse efter §
9 c, stk. 1, på baggrund af familiemæssig tilknytning til en herboende
person, ændret fra 5.900 kr. til 6.700 kr.
Gebyrniveauet fastsættes for et kalenderår ad gangen og er fastlagt ud
fra omkostningsprincipper. Gebyrniveauet bliver beregnet administra-
tivt af Udlændingestyrelsen og afspejler den tid, der medgår til at be-
handle familiesammenføringssagerne og en andel af fællesomkostnin-
gerne til at drive Udlændingestyrelsen.
Stigningen i gebyrniveauet i de seneste år afspejler, at tidsforbruget
for at behandle en familiesammenføringssag i gennemsnit er steget.
De gældende budgetregler medfører endvidere, at eventuelle gebyr-
underskud eller -overskud løbende skal udlignes over en fire-årig peri-
ode. Det realiserede tidsforbrug har løbende været underbudgetteret,
da tidsforbruget har været højere pr. sag end estimeret, hvorfor det
har været nødvendigt i de efterfølgende år at indhente de realiserede
underskud. Det er endnu for tidligt præcist at vurdere, hvorledes ge-
byrniveauet vil udvikle sig fremadrettet. Udlændingestyrelsen arbej-
der løbende for at sikre en effektiv drift.”
2.
Jeg synes, at det er en stor stigning i gebyrniveauet, der fremgår af Udlændinge-
styrelsens bidrag ovenfor. Jeg er samtidig også bevidst om, at der er et regelsæt for
omkostningsbestemte gebyrer, som Udlændingestyrelsen foretager fastsættelsen
af gebyrniveauet ud fra. Udlændingestyrelsen oplyser, at tidsforbruget for at be-
handle en familiesammenføringssag i gennemsnit er steget, hvilket afspejler sig i
gebyrerne. Jeg vil derfor arbejde efter at holde sagsbehandlingstiden i Udlændin-
gestyrelsen nede, sådan at gebyret kan holdes i ro.
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
2/2