Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2320392_0001.png
Talepapir
Arrangement:
UUI alm del. Samråd N
Hvornår:
12. januar 2021
DET TALTE ORD GÆLDER
16. november 2020
Spørgsmål N:
Vil ministeren på baggrund af en række artikler i Ber-
lingske Tidende om herboende muslimske kvinders van-
skeligheder ved at blive skilt redegøre for, hvorvidt det
er dansk eller hjemlandets lovgivning (f.eks. iransk lov-
givning), der er hovedproblemet (jf. artiklerne »Omstridt
imam lavede skilsmissekontrakt, hvor muslimsk kvinde
kunne miste børnene«, den 25. september 2020, »Kvinde
ville skilles: Irans ambassade sendte hende til omstridt
moské for at få tilladelse«, den 8. oktober 2020, »Imamer
anklages for at tage op imod 10.000 kr. for skilsmisse-
kontrakter«, den 10. oktober 2020, og »Amira blev
tvangsgift og udsat for vold, men kan ikke blive skilt«,
den 21. oktober 2020)? Er det fordi parterne er gift efter
hjemlandets love, at kvinden har vanskelig ved at blive
skilt, hvis mand ikke vil medvirke, eller er dansk lovgiv-
ning en hindring, i givet fald bedes oplyst hvordan? Er
det ministerens opfattelse, at Imamer spiller en negativ
Sags nr.
Akt-id
2020 - 19949
1435704
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
2320392_0002.png
2
rolle i skilsmissesager i forhold til kvindens interesser,
og har regeringen initiativer, der kan modvirke det? Vil
ministeren tillade anonyme anmeldelser i sådanne mus-
limske skilsmissesager, hvor kvinden oplever pres og
modstand fra f.eks. Imamer, ambassadeansatte og fami-
lie, der ønsker at fastholde kvinden i et ægteskab, så
problemets omfang kan blive klarlagt?
Tekst:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet, som er stillet til både justitsmi-
nisteren og mig. Jeg har aftalt med justitsministeren,
at jeg vil besvare samrådsspørgsmålet på regeringens
vegne.
[Danske skilsmisseregler]
I forhold til samrådets første spørgsmål, der handler
om ægteskabslovgivningen, vil jeg gerne starte med at
understrege, at i Danmark gælder dansk lov. Enhver,
der ønsker skilsmisse efter dansk lovgivning, kan få
det.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
3
I Danmark behandles forældremyndighed og skils-
missesager alene af Familieretshuset og domstolene,
og sagerne afgøres udelukkende efter dansk ret.
En skilsmisse meddelt af andre er altså ugyldig efter
dansk ret, ligesom andre instansers involvering er
unødvendig for, at man kan blive skilt og få afgjort
forældremyndighed efter dansk ret.
Så selvom præster og andre religiøse forkyndere kan
have bemyndigelse til at forrette vielser i Danmark, så
kan de ikke behandle sager om forældremyndighed og
skilsmisse.
Når begge ægtefæller bor i Danmark, kan enhver af
ægtefællerne søge om skilsmisse.
Efter dansk ret har en ægtefælle altid ret til skilsmisse
eventuelt dog først efter en separationsperiode på 6
måneder. Det betyder, at den ene ægtefælle kan blive
skilt, selvom den anden ægtefælle protesterer mod
skilsmissen.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
4
[Anerkendelse i andre lande af danske skilsmisser]
Danmark deltager i to konventioner om anerkendelse
af skilsmisser fra de andre kontraherende stater.
Konventionerne betyder, at en kontraherende stat skal
anerkende en skilsmisse fra en anden kontraherende
stat, når betingelserne for dette i konventionen er op-
fyldt.
Efter konventionerne er det bl.a. en betingelse for at
anerkende en udenlandsk skilsmisse, at mindst en af
ægtefællerne havde en tæt tilknytning til skilsmisse-
landet. Det er desuden en betingelse, at den ægtefælle,
der ikke ansøgte om skilsmisse, havde mulighed for at
varetage sine interesser under skilsmissesagen.
Danmark deltager som nævnt i to skilsmissekonventi-
oner. Det drejer sig om:
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
2320392_0005.png
5
o
Den nordiske ægteskabskonvention, hvor vi
samarbejder med Norge, Sverige, Finland og
Island.
o
Og 1970-Hagerkonventionen om skilsmisse,
hvor vi samarbejder med en lang række lande,
der ud over en række europæiske lande om-
fatter Australien og Ægypten. [Australien,
Cypern, Estland, Finland, Holland, Italien,
Luxemburg, Moldova, Norge, Polen, Portu-
gal, Schweiz, Slovakiet, Storbritannien, Sve-
rige, Tjekkiet og Ægypten].
Der kan dog være kvinder, der opnår skilsmisse efter
dansk lov, men som oplever, at skilsmissen ikke bli-
ver anerkendt i deres oprindelsesland.
Anerkendelse af en dansk skilsmisse i lande, som
Danmark ikke samarbejder med om skilsmisse, af-
hænger af lovgivningen i det pågældende land.
På samme måde som andre lande ikke kan blande sig
i dansk skilsmisselovgivning, har Danmark heller ik-
ke indflydelse på sådanne spørgsmål i andre lande.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Det er således det enkelte land, der suverænt bestem-
mer, hvornår en udenlandsk skilsmisse anerkendes.
[Imamers rolle i skilsmisser]
Der har med god grund været stor fokus på kvinder,
der lever under negativ social kontrol fra familiemed-
lemmer og andre personer i lokalsamfundet fx ima-
mer.
Lad mig slå fast, at situationer, hvor religiøse forkyn-
dere deltager i negativ social kontrol og er medvir-
kende til at fastholde kvinder i ægteskaber, ikke bør
finde sted i Danmark.
Det er en stor prioritet for regeringen at bekæmpe an-
tidemokratiske kræfter, der har til sinde at skabe split-
telse i det danske samfund og underminere de grund-
læggende værdier i vores samfund.
Det er vigtigt, at vi som samfund siger konsekvent fra
over for f.eks. imamer eller andre, som med tvang
forsøger at fastholde kvinder i et ægteskab, de vil ud
af.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Regeringen har derfor lige før jul fremsat et lov-
forslag til styrkelse af indsatsen mod negativ social
kontrol.
Lovforslaget indeholder en række forskellige tiltag:
Vi foreslår at ændre straffelovens bestemmelse om
psykisk vold, så det tydeligt fremgår, at negativ social
kontrol er omfattet af bestemmelsen. [Det skal også
præciseres i bestemmelsen, at fastholdelse i et ægte-
skab eller ægteskabslignende forhold ved hjælp af re-
ligiøse skilsmissekontrakter mv. også er omfattet af
straffelovens bestemmelse om psykisk vold.]
Vi foreslår desuden at indføre forbud mod religiøse
vielser af mindreårige.
Derudover vil vi skærpe straffen for at fastholde en
person i et ægteskab eller ægteskabslignende forhold
med tvang.
Og vi vil skærpe reglerne om udvisning for dem, der
overtræder de nævnte straffelovsovertrædelser.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Vi vil desuden indføre mulighed for at inddrage eller
nægte at udstede et pas til en mindreårig, hvis der er
grund til at tro, at barnet skal giftes eller vies religiøst
i udlandet.
Og endelig foreslår vi at skærpe sprogkravet til religi-
øse forkyndere, der søger om forlængelse af deres op-
holdstilladelse.
Sammen med et bredt flertal i Folketinget har vi tidli-
gere indført et tildækningsforbud. Vi har sikret, at de
hadprædikanter, der står på en forbudsliste, ikke kan
rejse ind i Danmark. Og vi har vedtaget lovgivning
om bekæmpelse af parallelsamfund, som sikrer en ny
beboersammensætning i udsatte boligområder.
Nu tager vi med det lovforslag om forbud mod anti-
demokratiske donationer, som regeringen fremsatte i
november sidste år, endnu et skridt i kampen mod
ekstremisme og parallelsamfund.
Alle borgere i Danmark
også kvinder med minori-
tetsbaggrund
skal kende deres rettigheder og have
fuld adgang til dem.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Når kvinderne har brug for hjælp til at komme ud af
et ægteskab, så håber jeg, at de fremover i højere grad
kommer til at bruge myndighedernes tilbud.
Vi arbejder i hvert fald for, at de kender deres ret-
tigheder og tilbuddene om hjælp og støtte til dem.
Det er helt centralt, at kvinderne kan få den rette vej-
ledning og støtte, når de henvender sig til myndighe-
derne. De relevante fagpersoner, som møder kvinder-
ne i kommunerne og andre steder i den offentlige sek-
tor, skal være klædt på til at kunne hjælpe de her
kvinder, når de henvender sig og beder om vores
hjælp.
Derfor tilbyder Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration
i daglig tale SIRI
blandt andet
også opkvalificeringskurser for kommunale fagperso-
ner om de udfordringer, som etniske minoritetskvin-
der kan stå overfor i forbindelse med indgåelse og
ophævelse af religiøse vielser.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
10
SIRI gennemfører også en oplysningsindsats om reli-
giøse vielser og skilsmisser, som er målrettet unge,
ugifte kvinder med muslimsk baggrund.
[Anonyme anmeldelser]
I samrådsspørgsmålet bliver der også spurgt til, om
det skal være muligt at foretage anonyme anmeldelser
af disse problematiske skilsmissesager.
Som I ved, fremgår det af den politiaftale, som
justitsministeren for nylig har indgået med en stor del
af Folketingets partier, at der i alle politikredse skal
oprettes specialiserede teams til sager om bl.a. vold i
nære relationer og æresrelaterede forbrydelser.
Af aftalen fremgår også, at der skal gennemføres en
undersøgelse af, om der skal gøres mere for at beskyt-
te anmeldere. Der vil i den forbindelse også blive set
på fordele og ulemper ved anonyme anmeldelser.
[Afslutning]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Endnu engang tak for spørgsmålet, som er både meget
relevant og meget vigtigt.
Nogle kvinder i Danmark
vi ved ikke præcist hvor
mange
fastholdes mod deres vilje i ægteskaber. Det
er fuldstændig uacceptabelt.
Som nævnt har vi i regeringen taget tiltag til at
stramme lovgivningen. Samtidig fortsætter vi det vig-
tige forebyggende arbejde.
Vi rådgiver og opkvalificerer de fagfolk, der er i kon-
takt med de mennesker
primært kvinder
som fast-
holdes i ægteskaber mod deres vilje. Vi viderefører
det nationale team af sikkerhedskonsulenter, der råd-
giver fagfolk og borgere i de konkrete sager.
Det bliver desværre nok en langvarig indsats. Men
den er vigtig.
For når vi kæmper for kvindernes frihed og rettighe-
der, så gør vi det ikke kun for de enkelte kvinders
skyld. Vi gør det på vegne af vores demokrati og for
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 12/1-21 om herboende muslimske kvinders vanskeligheder ved at blive skilt, jf. samrådsspørgsmål N, til udlændinge- og integrationsministeren
12
at sikre sammenhængskraften og de grundlæggende
værdier i det danske samfund.
Tak for ordet. Jeg ser frem til en god debat.