Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2335071_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 252 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 252:
Hvilke yderligere initiativer påtænker regeringen at fremsætte ift. at forhindre ne-
gativ social kontrol og sikre udvisning af dem, der udfører den, jf. besvarelsen af
UUI alm. del
samrådsspm. N, den 12. januar 2021?
Svar:
1.
I det lovforslag (L 126), jeg allerede har fremsat, og som er under behandling,
foreslås det bl.a. at præcisere ordlyden af straffelovens bestemmelse om psykisk
vold, så det klart signaleres, at negativ social kontrol udgør kerneområdet for be-
stemmelsen. Det foreslås bl.a. også at forbyde religiøse vielser af mindreårige i Dan-
mark, således at religiøse forkyndere eller andre personer, der står for en religiøs
vielse eller indgåelsen af et andet ægteskabslignende forhold, skal kunne straffes.
Udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for sådanne overtrædelser af
straffeloven, vil kunne udvises uanset frihedsstraffens længde og varigheden af ud-
lændingens ophold i Danmark. Udvisning skal ske, medmindre udvisning med sik-
kerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det klare ud-
gangspunkt vil således være, at der skal ske udvisning.
2.
Regeringen har endvidere sikret en videreførelse af kerneopgaverne i den fore-
byggende indsats i relation til forebyggelse af æresrelaterede konflikter, negativ
social kontrol og ekstremisme, der er forankret i Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integration. Herudover er der på finansloven for 2021 samt med Aftale
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet (SSA-reserven) 2021-2024 afsat midler til en række konkrete ini-
tiativer, der skal styrke indsatsen mod negativ social kontrol.
Endvidere indgik regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet, med finansloven for 2021 som afsæt, den 25. januar 2021 aftale
Side
1/3
10. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 1357
1507372
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 251: Spm. om, hvor mange sager om skilsmissevanskeligheder for herboende muslimske kvinder er ministeren bekendt med, jf. besvarelsen af UUI alm. del – samrådsspm. N, den 12. januar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
om at udmønte den afsatte finanslovsramme til en styrket indsats mod negativ so-
cial kontrol på i alt 40 mio. kr. i perioden 2021-2024 til fire overordnede indsatsom-
råder.
For det første afsættes der inden for denne ramme i alt 13 mio. kr. i perioden 2021-
2024 til at styrke fagpersoners kompetencer til at opspore, forebygge og håndtere
negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Konkret skal midlerne anvendes
til opkvalificering af kommunale fagpersoner med viden om negativ social kontrol
suppleret med målrettede opkvalificeringsforløb til faggrupper, der er centrale i
selve opsporingsarbejdet, og til udvikling og afprøvning af et modul til efter- og vi-
dereuddannelse af lærere og andre fagprofessionelle undervisere og pædagoger.
For det andet afsættes der i alt 3,8 mio. kr. i perioden 2021-2024 til at forhøje det
statslige driftstilskud til foreningen Søstre mod vold og kontrol (SVK). SVK opsøger
og uddanner kvinder fra udsatte boligområder i demokratisk dannelse, seksualitet,
ligestilling, rettigheder, voldsformer og negativ social kontrol og skaber forandrin-
ger
indefra
i miljøerne, samtidig med at de skaber nye fællesskaber for yngre og
ældre kvinder, der gerne vil bryde fri af kontrol og undertrykkelse.
For det tredje afsættes der i alt 12,4 mio. kr. i perioden 2021-2024 til at etablere
yderligere fire udslusningsboliger øremærket til personer, der bryder med deres
familie som følge af negativ social kontrol, samt til psykologstøtte og terapi til per-
soner før, under og efter et ophold på et krisecenter som følge af en æresrelateret
konflikt. En del af midlerne afsættes derudover til etablering af en vejledningsind-
sats på landets krisecentre om reglerne for familiesammenføring og inddragelse,
herunder bl.a. med særlig fokus på hensynet til samlivsophør på grund af fysisk og
psykisk vold. Endvidere
opdateres app’e MÆRK, der er et hjælperedskab, so gi-
ver hurtig vejledning til unge, der står i en æresrelateret konflikt.
For det fjerde afsættes der i alt 10,8 mio. kr. i perioden 2021-2024 til en udvidelse
af sikkerhedskonsulentordningen fra de nuværende fem årsværk til ti årsværk med
henblik på at imødekomme den store og stigende efterspørgsel på rådgivning fra
kommunerne og borgere.
3.
Det er en stor prioritet for regeringen at hjælpe dem, der udsættes for negativ
social kontrol, og få gjort op med de forældede værdisæt, som nogle forældre og
andre autoriteter desværre har taget med sig til Danmark. Derfor vil regeringen
også løbende se på, om der er behov for yderligere tiltag, der kan bekæmpe den
negative sociale kontrol, og som sender et tydeligt signal om, at den slags ikke hører
hjemme i et frit og demokratisk samfund som det danske.
Uanset hvor mange tiltag der gennemføres af Folketinget, afhænger successen af
vores indsats dog også i høj grad af, at de, der selv er underlagt negativ social kon-
trol, og andre, der har kendskab til ofrene, selv siger fra og søger den hjælp, som vi
tilbyder. Vi må derfor holde for øje, at der med al sandsynlighed er et mørketal, vi
ikke kender, når man forsøger at afdække problemets omfang.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 251: Spm. om, hvor mange sager om skilsmissevanskeligheder for herboende muslimske kvinder er ministeren bekendt med, jf. besvarelsen af UUI alm. del – samrådsspm. N, den 12. januar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
Det vil som oftest have meget store personlige konsekvenser at bryde ud af et miljø,
hvor man måske i mange år har levet under negativ social kontrol og stigmatisering
fra ens nærmiljø. Mange vil derfor nok have brug for at tage et langt tilløb til den
endelige beslutning om at bryde ud og søge hjælp. Vi skal hjælpe dem, der står i
den frihedskamp.
Derfor mener jeg også, det er er vigtigt, at indsatsen imod negativ social kontrol
ikke går i stå. De mennesker, der er udsat for negativ social kontrol, skal opleve, at
landets lovgivere interesserer sig for dem, tager deres situation alvorligt og er pa-
rate til at tage nye initiativer, hvis de eksisterende love og regler ikke fungerer godt
nok.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Gencay Akar
Side
3/3