Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2332581_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 244 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 244:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor LTF-bandelederen Shuaib Khan blot har fået
indrejseforbud til 2024, og om regeringen vil arbejde på at gøre indrejseforbuddet
besta digt i lig e de sager? Der he vises til artikle ”Udvis i g af Da ark kræ -
ker ikke LTF-leders
rettigheder” i Ekstrabladet de
. ja uar
.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justits i isteriet har til brug for bidraget til besvarelse i dhe tet
en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten kan om den konkrete sag indledningsvis oplyse, at
pågældende ved Københavns Byrets dom af 9. oktober 2017 blev
fundet skyldig i overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, ved at ha-
ve truet en politiassistent med vold under hans arbejde i en visitati-
onszone.
Byretten fastsatte straffen til fængsel i 3 måneder og udviste ham be-
tinget.
Dommen blev af såvel tiltalte som anklagemyndigheden anket til
Østre Landsret, som ved dom af 5. marts 2018 nedsatte straffen til
fængsel i 60 dage og stadfæstede byrettens afgørelse om, at tiltalte
alene skulle udvises betinget.
Ved Højesterets dom af 20. november 2018 blev straffen fastsat til
fængsel i 3 måneder, ligesom det blev bestemt, at tiltalte skulle udvi-
ses med indrejseforbud i 6 år.
8. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 955
1501623
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor LTF-bandelederen Shuaib Khan blot har fået indrejseforbud til 2024, og om regeringen vil arbejde på at gøre indrejseforbuddet bestandigt i lignende sager? Der henvises til artiklen Udvisning af Danmark krænker ikke LTF-leders rettigheder i Ekstrabladet den 12. januar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
2. Om fastsættelsen af indrejseforbuddets længde kan Rigsadvokaten
mere generelt oplyse, at indrejseforbuddet fastsættes efter reglerne i
udlændingelovens § 32, stk. 4.
Det følger af § 32, stk. 4, nr. 1-10, at længden af et indrejseforbud
generelt fastsættes med udgangspunkt i den konkret idømte fæng-
selsstraf.
For så vidt angår den konkrete sag findes de relevante bestemmelser
i udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 2 og nr. 5.
Efter § 32, stk. 4, nr. 2, fastsættes indrejseforbuddets længde til 4 år,
hvis udlændingen idømmes en fængselsstraf af ikke over 3 måneders
varighed.
Hvis den pådømte kriminalitet er omfattet af de straffelovsovertræ-
delser, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8 (bl.a. overtræ-
delse af straffelovens § 119, stk. 1), sker udvisning imidlertid med et
indrejseforbud i mindst 6 år, selvom den idømte fængselsstraf ikke
overstiger 3 måneders varighed, jf. udlændingelovens § 32, stk. 4, nr.
5.
3. I den konkrete sag blev indrejseforbuddet fastsat til 6 år, da tiltalte
for overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, blev straffet med 3
måneders ubetinget
fæ gsel.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oply-
se, at indrejseforbud meddeles efter nogle på forhånd fastsatte, generelle kriteri-
er for varigheden af indrejseforbuddet.
Reglerne om indrejseforbud fremgår af udlændingelovens § 32.
Et indrejseforbud i forbindelse med udvisning ved dom på grund af strafbart for-
hold efter straffelovens § 22-24 er som udgangspunkt knyttet til længden af den
konkret idømte straf. I visse tilfælde er indrejseforbuddet i forbindelse med ud-
visning ved dom på grund af strafbart forhold knyttet til konkret oplistede lov-
overtrædelser.
Det følger således af udlændingelovens § 32, stk. 4, bl.a., at et indrejseforbud i
forbindelse med udvisning ved dom på grund af en strafbart forhold, jf. udlændin-
gelovens §§ 22-24 meddeles for 4 år ved betinget eller ubetinget fængselsstraf af
indtil 3 måneders varighed, for 6 år ved ubetinget fængselsstraf af mere end 3
måneder og indtil 1 års varighed (nr. 4), for 12 år ved ubetinget fængselsstraf af
mere end 1 års varighed, men ikke over 1 år og 6 måneders varighed (nr. 6). Ind-
rejseforbud meddeles for bestandig ved en fængselsstraf af mere end 1 år og 6
måneders varighed (nr. 7).
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor LTF-bandelederen Shuaib Khan blot har fået indrejseforbud til 2024, og om regeringen vil arbejde på at gøre indrejseforbuddet bestandigt i lignende sager? Der henvises til artiklen Udvisning af Danmark krænker ikke LTF-leders rettigheder i Ekstrabladet den 12. januar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
Indrejseforbud ved udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, jf. §
22, nr. 4-8, eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 4-8 (udvisning ved visse konkret oplistede
lovovertrædelser), og udvisning ved dom af en udlænding, som ikke har haft lov-
ligt ophold her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder, meddeles altid for
mindst 6 år, jf. udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 5. I disse tilfælde vil indrejsefor-
buddet således som minimum blive meddelt for 6 år, medmindre det følger af de
øvrige bestemmelser, at indrejseforbuddet skal meddeles for en længere periode.
Det gælder, hvis udlændingen idømmes en ubetinget fængselsstraf af mere end 1
års varighed, men ikke over 1 år og 6 måneders varighed års varighed (indrejse-
forbud i 12 år) eller mere end 1 år og 6 måneders varighed (bestandig).
Med fængselsstraf sidestilles anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller
giver mulighed for frihedsberøvelse.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 5, nr. 1, kan der meddeles et indrejseforbud af
kortere varighed, i tilfælde, hvor en udlænding udvises efter §§ 22-24, og et ind-
rejseforbud af den varighed, der er nævnt i § 32, stk. 4, vil indebære, at udvisnin-
gen med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtigelser.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oply-
se, at varigheden af et indrejseforbud indgår i den proportionalitetsafvejning, der
skal foretages ved vurderingen af, om udvisning af en udlænding med sikkerhed
vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
i sin praksis har tillagt længden af et indrejseforbud betydning ved vurderingen af,
om udvisning af en kriminel udlænding vil være i strid med artikel 8 (retten til
respekt for privat- og familieliv) i Den Europæiske Menneskerettighedskonventi-
on. Det følger således af Domstolens praksis, at et indrejseforbud meddelt for
bestandig i nogle sager kan tale imod, at udvisning er proportional. I andre sager
kan et tidsbegrænset indrejseforbud tale for, at udvisning er proportional.
Der kan således være tilfælde, hvor varigheden af et indrejseforbud vil have selv-
stændig og afgørende betydning for, om udvisning vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Udvisning er et område, som regeringen prioriterer højt. Socialdemokratiet støt-
tede derfor også op om de skærpelser af udvisningsreglerne, der blev vedtaget af
et bredt flertal i Folketinget i maj 2018. Formålet med skærpelserne var bl.a. at
sikre, at kriminelle udlændinge udvises i videst muligt omfang inden for rammerne
af Danmarks internationale forpligtelser. Bl.a. blev der indført en mulighed for, at
domstolene kan meddele et indrejseforbud af en kortere varighed end fastsat i de
gældende regler, hvis det betyder, at der dermed kan ske udvisning i en sag, hvor
udvisning ellers med sikkerhed ville være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, og hvor dette kan imødegås ved at meddele et indrejseforbud af en
kortere varighed.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor LTF-bandelederen Shuaib Khan blot har fået indrejseforbud til 2024, og om regeringen vil arbejde på at gøre indrejseforbuddet bestandigt i lignende sager? Der henvises til artiklen Udvisning af Danmark krænker ikke LTF-leders rettigheder i Ekstrabladet den 12. januar 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker afslutningsvist, at en afgø-
relse om udvisning medfører, at udlændingens ret til ophold i Danmark bortfalder.
Det betyder f.eks., at en udlænding med en gyldig tidsbegrænset eller tidsube-
grænset opholdstilladelse her i landet, mister denne opholdstilladelse, og at ud-
lændingen ikke uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet. Det-
te gælder også efter udløbet af indrejseforbuddet.
Udlændinge, der ikke længere har et gældende indrejseforbud i Danmark, og som
på ny ønsker at tage ophold her i landet, skal således søge om visum eller op-
holdstilladelse efter udlændingelovens almindelige regler.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
4/4