Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2343963_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 241 (alm del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 241:
Mener ministeren, at en udlænding, der er "dømt for voldtægt v/ andet seksuelt
forhold end samleje og havde flere tidligere domme for bl.a. personfarlig krimina-
litet", skal kunne opnå indrejse i Danmark igen efter 12 år, og vil ministeren til-
kendegive årsagen og hvilke overvejelser, der ligger bag? Spørgsmålet stilles i
forlængelse af et tweet fra Statsadvokaten i København den 6. januar 2021 med
følge de ordlyd: ”E 4
-årig tyrkisk mand, der kom til DK som 7-årig, er i Østre
Landsret udvist med indrejseforbud i 12 år. Han blev dømt for voldtægt v/ andet
seksuelt forhold end samleje og havde flere tidligere domme for bl.a. personfarlig
kri
i alitet #a klager”
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokate har til brug for udtalelse i dhe tet et bidrag fra
Statsadvokaten i København, som har oplyst følgende om sagen:
”Sage for la dsrette vedrørte e på ger i gstidspu ktet 4
-
årig tiltalt, der i byretten var idømt en tillægsstraf på 6 måne-
ders fængsel, til en dom på 8 måneders fængsel, og en advar-
sel om udvisning, jf. udlændingelovens § 24 b, stk. 1, for vold-
tægt ved andet seksuelt forhold end samleje efter straffelo-
vens § 216, stk. 1, nr. 2, jf. § 225, jf. straffelovens § 89.
Byretten fandt ikke, at betingelserne for at udvise tiltalte var
opfyldt, idet man fandt, at en udvisning af tiltalte med sikker-
hed ville være i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser, jf. udlændingelovens § 26, stk. 2.
Anklagemyndigheden initiativankede dommen med påstand
1. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 875
1500681
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren mener, at en udlænding, der er "dømt for voldtægt v/ andet seksuelt forhold end samleje og havde flere tidligere domme for bl.a. personfarlig kriminalitet", skal kunne opnå indrejse i Danmark igen efter 12 år, og vil ministeren tilkendegive årsagen og hvilke overvejelser, der ligger bag, til udlændinge- og integrationsministeren
om skærpelse, navnlig således at tiltalte blev udvist.
Østre Landsret skærpede den 7. januar 2021 straffen til fæng-
sel i 7 måneder og udviste tiltalte med et indrejseforbud i 12
år, idet landsretten herved blandt andet lagde vægt på følgen-
de:
”Tiltalte, der er tyrkisk statsborger, i drejste i Da ark i 1
77
og er i den foreliggende sag idømt en tillægsstraf på 7 måne-
ders fængsel for overtrædelse af straffelovens § 216, stk. 1, nr.
2, jf. § 225, jf. § 89. Straffen er en tillægsstraf til blandt andet
dommen af 6. maj 2020, hvor tiltalte blev idømt en fængsels-
straf på 8 måneder samt en advarsel om udvisning for over-
trædelse af straffelovens § 119, stk. 1, § 121, § 123, § 244, stk.
1, og § 266 samt lov euforiserende stoffer. Det skal derfor ved
afgørelsen om udvisning vurderes, om tiltalte ville være udvist
ved dommen af 6. maj 2020, såfremt det nu foreliggende for-
hold var blevet påkendt under denne sag.
Betingelserne for udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 2
og 6, er herefter opfyldt. Dette indebærer, at tiltalte skal udvi-
ses, medmindre udvisning med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlændingelovens §
26, stk. 2. Efter udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 6, skal indrej-
seforbuddet fastsættes til 12 år.
Efter arten og grovheden af tiltaltes kriminalitet sammenholdt
med hans tilknytning til henholdsvis Tyrkiet og Danmark og
henset til, at tiltalte forud for dommen af 6. maj 2020 er betin-
get udvist ved dommen af 27. juni 2018 med en prøvetid på 2
år og endvidere er meddelt en advarsel om udvisning ved
dommen af 28. februar 2019, finder landsretten efter en sam-
let vurdering, at de samfundsmæssige hensyn, herunder fore-
byggelse af uro eller forbrydelse, som taler for udvisning af til-
talte med indrejseforbud i 12 år, er så tungtvejende, at de har
større vægt end de hensyn til tiltaltes privatliv og familieliv, der
taler imod udvisning.
På denne baggrund finder landsretten, at udvisning af tiltalte
med indrejseforbud i 12 år ikke med sikkerhed vil udgøre et
uproportionalt indgreb i strid med artikel 8 i Den Europæiske
Me eskerettighedsko ve tio .”
Tiltalte blev herefter udvist med et indrejseforbud i 12 år.
Det bemærkes i den forbindelse, at der som følge af strafud-
målingen, hvor tillægsstraffen blev fastsat til 7 måneders fæng-
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren mener, at en udlænding, der er "dømt for voldtægt v/ andet seksuelt forhold end samleje og havde flere tidligere domme for bl.a. personfarlig kriminalitet", skal kunne opnå indrejse i Danmark igen efter 12 år, og vil ministeren tilkendegive årsagen og hvilke overvejelser, der ligger bag, til udlændinge- og integrationsministeren
sel, alene kunne blive tale om udvisning med et indrejseforbud
i 12 år, idet det fremgår af udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 6,
at et indrejseforbud meddeles i en periode for 12 år, hvis ud-
lændingen udvises efter § 22, § 23 eller § 24 og idømmes en
ubetinget fængselsstraf af mere end 1 års og indtil 1 år og 6
måneders varighed.
Hvis der skulle være sket udvisning med indrejseforbud for be-
standig, jf. udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 7, skulle tiltalte
have været idømt en ubetinget fængselsstraf af mere end 1 år
og 6 måneders varighed, hvilket ikke var tilfældet i den pågæl-
de de sag.”
Rigsadvokaten kan henholde sig til udtalelsen fra Statsadvokaten i
Købe hav .”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oply-
se, at indrejseforbud meddeles efter nogle på forhånd fastsatte, generelle kriteri-
er for varigheden af indrejseforbuddet.
Reglerne om indrejseforbud fremgår af udlændingelovens § 32.
Et indrejseforbud i forbindelse med udvisning ved dom på grund af strafbart for-
hold efter straffelovens § 22-24 er som udgangspunkt knyttet til længden af den
konkret idømte straf. I visse tilfælde er indrejseforbuddet i forbindelse med ud-
visning ved dom på grund af strafbart forhold knyttet til konkret oplistede lov-
overtrædelser.
Det følger således af udlændingelovens § 32, stk. 4, bl.a., at et indrejseforbud i
forbindelse med udvisning ved dom på grund af en strafbart forhold, jf. udlændin-
gelovens §§ 22-24 meddeles for 4 år ved betinget eller ubetinget fængselsstraf af
indtil 3 måneders varighed, for 6 år ved ubetinget fængselsstraf af mere end 3
måneder og indtil 1 års varighed (nr. 4), for 12 år ved ubetinget fængselsstraf af
mere end 1 års varighed, men ikke over 1 år og 6 måneders varighed (nr. 6). Ind-
rejseforbud meddeles for bestandig ved en fængselsstraf af mere end 1 år og 6
måneders varighed (nr. 7).
Med fængselsstraf sidestilles anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller
giver mulighed for frihedsberøvelse.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 5, nr. 1, kan der meddeles et indrejseforbud af
kortere varighed, i tilfælde, hvor en udlænding udvises efter §§ 22-24, og et ind-
rejseforbud af den varighed, der er nævnt i § 32, stk. 4, vil indebære, at udvisnin-
gen med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtigelser.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at en afgørelse om udvis-
ning medfører, at udlændingens ret til ophold i Danmark bortfalder. Det betyder
f.eks., at en udlænding med en gyldig tidsbegrænset eller tidsubegrænset op-
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om ministeren mener, at en udlænding, der er "dømt for voldtægt v/ andet seksuelt forhold end samleje og havde flere tidligere domme for bl.a. personfarlig kriminalitet", skal kunne opnå indrejse i Danmark igen efter 12 år, og vil ministeren tilkendegive årsagen og hvilke overvejelser, der ligger bag, til udlændinge- og integrationsministeren
holdstilladelse her i landet, mister denne opholdstilladelse, og at udlændingen
ikke uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet. Dette gælder
også efter udløbet af indrejseforbuddet.
Udlændinge, der ikke længere har et gældende indrejseforbud i Danmark, og som
på ny ønsker at tage ophold her i landet, skal således søge om visum eller op-
holdstilladelse efter udlændingelovens almindelige regler.
Jeg vil gerne afslutningsvist understrege, at kriminelle udlændinge, der misbruger
deres ophold i Danmark til at begå kriminalitet, ikke har noget at gøre i det danske
samfund. Derfor er jeg også meget tilfreds med, at Østre Landsret i den konkrete
sag har udvist den pågældende udlænding.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
4/4