Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2320880_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. januar 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Anne Sofie Westergren
Hendel
Sagsnr.: 2020-0032/40-0458
Dok.:
1765448
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 218 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
14. december 2020.
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, i hvilket omfang det vil være muligt i Danmark, at gøre som i Frankrig, hvor man lægger op til øget indsigt i moskeernes aktiviteter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 218 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”I
Frankrig lægger man op til øget indsigt i moskeernes aktivi-
teter. I hvilket omfang vil det også være muligt i Danmark?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Kirke-
ministeriet, som har oplyst følgende:
”Med
vedtagelsen af lov om trossamfund uden for folkekirken
(trossamfundsloven) er der indført et generelt løbende tilsyn, der
sikrer, at der er åbenhed og gennemsigtighed med de anerkendte
trossamfunds organisation og økonomi, og at trossamfundene
fortsat opfylder betingelserne for anerkendelse, herunder betin-
gelsen om, at de skal overholde dansk lovgivning.
Et anerkendt trossamfund skal således indberette oplysninger til
Trossamfundsregistret om ændringer af trossamfundets navn og
hjemsted, antal myndige medlemmer af trossamfundet, trossam-
fundets vedtægter, navn og adresse på den kontaktperson, der er
ansvarlig i forhold til Trossamfundsregistret, regnskabsåret for
trossamfundet samt ændringer i, hvilke menigheder m.v. der er
omfattet af trossamfundets anerkendelse. Dette fremgår af § 20,
stk. 1, i trossamfundsloven sammenholdt med § 13, stk. 1, i be-
kendtgørelse om Trossamfundsregistret (registerbekendtgørel-
sen).
Derudover skal trossamfundet indberette oplysninger om væ-
sentlige ændringer i den tekst, som udtrykker, beskriver eller
henviser til trosgrundlaget eller læretraditionen i trossamfundets
religion, og om væsentlige ændringer i trossamfundets centrale
ritualer. Dette fremgår af § 20, stk. 1, i trossamfundsloven sam-
menholdt med § 13, stk. 1, i registerbekendtgørelsen.
Pligten gælder også for menigheder, der er omfattet af et tros-
samfunds anerkendelse. Her er pligten dog begrænset til indbe-
retninger om ændringer af menighedens navn og hjemsted, antal
myndige medlemmer af menigheden, menighedens vedtægter,
navn og adresse på den kontaktperson, der er ansvarlig i forhold
til Trossamfundsregistret, regnskabsåret for menigheden samt
ændringer i oplysningerne om, hvilket trossamfunds anerken-
delse menigheden er omfattet af. Dette fremgår af § 20, stk. 1, i
trossamfundsloven sammenholdt med § 13, stk. 2, i registerbe-
kendtgørelsen.
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, i hvilket omfang det vil være muligt i Danmark, at gøre som i Frankrig, hvor man lægger op til øget indsigt i moskeernes aktiviteter, til justitsministeren
Når menigheden ikke skal indberette oplysninger om væsentlige
ændringer i trosgrundlaget, læretraditionen eller i de centrale ri-
tualer, hænger det sammen med, at det lægges til grund, at tros-
grundlag og ritualer er identiske for trossamfundet og de tilknyt-
tede menigheder. Pligten til at indberette ændringer i disse for-
hold påhviler derfor trossamfundet.
Et anerkendt trossamfund skal desuden hvert år udarbejde og
indsende det seneste årsregnskab til Kirkeministeriet med hen-
blik på offentliggørelse på Trossamfundsregistrets hjemmeside,
jf. således trossamfundslovens § 21.
Med disse forpligtelser er der skabt mere åbenhed og gennem-
sigtighed omkring de anerkendte trossamfunds økonomi og or-
ganisation.
Pligten til at udarbejde og indsende et årsregnskab gælder både
for trossamfundet og for de menigheder, der er omfattet af et
trossamfunds anerkendelse, jf. registerbekendtgørelsens § 15,
stk. 1 og 2, sammenholdt med bekendtgørelsens § 19, stk. 1 og
2. En menighed, der er omfattet af et trossamfunds anerken-
delse, har dog ikke pligt til at udarbejde et årsregnskab, når tros-
samfundet udarbejder et konsolideret årsregnskab, hvori menig-
heden indgår.
Årsregnskabet skal udarbejdes i overensstemmelse med reg-
lerne i årsregnskabsloven og skal som minimum aflægges i
overensstemmelse med reglerne for regnskabsklasse A, jf. regi-
sterbekendtgørelsens § 16, stk. 1.
Ud over at årsregnskabet skal leve op til kravene for virksom-
heder omfattet af regnskabsklasse A i årsregnskabsloven, skal
regnskabet også indeholde en række oplysninger om donationer.
De nærmere bestemmelser herom fremgår af §§ 17 og 18 i regi-
sterbekendtgørelsen.
Af registerbekendtgørelsens § 17 fremgår det således, at års-
regnskabet skal indeholde oplysninger om det samlede beløb
trossamfundet henholdsvis menigheden har modtaget i donatio-
ner i regnskabsåret. Som donationer anses kontantbeløb, bortset
fra medlemskontingent, samt økonomisk støtte i form af lånega-
rantier, varer, tjenesteydelser og fast ejendom m.v. Oplysninger
om indirekte støtte i form af frivilligt arbejde og udenlandske
religiøse forkyndere skal ikke fremgå af oversigten over donati-
oner.
Årsregnskabet skal endvidere indeholde oplysninger om, hvor-
vidt trossamfundet henholdsvis menigheden i regnskabsåret har
modtaget en eller flere donationer fra samme donator, der en-
keltvis eller samlet overstiger 20.000 kr. For hver donation, der
enkeltvis eller samlet overstiger 20.000 kr., skal årsregnskabet
3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, i hvilket omfang det vil være muligt i Danmark, at gøre som i Frankrig, hvor man lægger op til øget indsigt i moskeernes aktiviteter, til justitsministeren
indeholde oplysninger om størrelsen af donationen fra den en-
kelte donator samt donators navn og adresse. Donators navn og
adresse skal dog ikke oplyses, hvis der er tale om donationer fra
enkeltpersoner eller enkeltmandsfirmaer.
Oplysninger om donationer skal indberettes i et særskilt bilag til
årsregnskabet, såfremt oplysningerne ikke fremgår af årsregn-
skabet.
Modtager trossamfundet henholdsvis menigheden donationer,
der enkeltvis eller samlet oversigter 20.000 kr., fra andre end
enkeltpersoner eller enkeltmandsfirmaer, kan disse donatorer
ikke være anonyme. Hvis donator i den situation har et ønske
om at være anonym, må trossamfundet afslå at modtage donati-
onen og returnere den til donator inden 30 dage efter modtagel-
sen. Dette følger af registerbekendtgørelsens § 18.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 212 (Alm.
del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
4