Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2320884_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. januar 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Anne Sofie Westergren
Hendel
Sagsnr.: 2020-0032/40-0457
Dok.:
1765428
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 217 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
14. december 2020.
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om det er muligt, at lægge et trossamfunds fremme af ikke demokratiske værdier eller hadprædikener til grund for at fratage en autorisation eller på anden måde indskrænke trossamfundets privilegier, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 217 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Er
det muligt at lægge et trossamfunds fremme af ikke demo-
kratiske værdier eller hadprædikener til grund for at fratage en
autorisation eller på anden måde indskrænke trossamfundets
privilegier?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Kirke-
ministeriet, som har oplyst følgende:
”Statslig
anerkendelse af trossamfund er ikke en forudsætning
for, at borgere kan danne trossamfund; det følger af religions-
friheden i grundlovens § 67.
Anerkendelsen af et trossamfund er således ikke en forudsæt-
ning for trossamfundets eksistens, og det kræver ikke autorisa-
tion at være trossamfund i Danmark.
Et trossamfund kan dog søge om anerkendelse efter lov om tros-
samfund uden for folkekirken. Anerkendelsen giver adgang til
at ansøge relevante myndigheder om visse yderligere fordele
(mod opfyldelse af yderligere krav i relevant lovgivning), her-
under aktuelt bl.a. opholdstilladelse for udenlandske religiøse
forkyndere, skattefradrag og vielsesbemyndigelse.
Med vedtagelsen af trossamfundsloven er der indført et generelt
løbende tilsyn, der sikrer, at der er åbenhed og gennemsigtighed
med de anerkendte trossamfunds organisation og økonomi, og
at trossamfundene fortsat opfylder betingelserne for anerken-
delse, herunder betingelsen om, at de skal overholde dansk lov-
givning.
Betingelserne for anerkendelse af trossamfund fremgår af tros-
samfundslovens § 7 sammenholdt med trossamfundslovens § 1.
Det fremgår af trossamfundslovens § 7, stk. 1, at et trossamfund
kan registreres som anerkendt trossamfund, såfremt det
1) har mindst 50 myndige medlemmer, der enten har fast
bopæl i Danmark eller dansk indfødsret, og
2) ikke opfordrer til eller foretager noget, der strider mod
bestemmelser i lov eller bestemmelser fastsat i medfør
af lov
Opfylder et anerkendt trossamfund ikke længere betingelserne
for anerkendelse, eller overholder trossamfundet ikke de for-
pligtelser, der er fastsat i trossamfundsloven og de tilhørende
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om det er muligt, at lægge et trossamfunds fremme af ikke demokratiske værdier eller hadprædikener til grund for at fratage en autorisation eller på anden måde indskrænke trossamfundets privilegier, til justitsministeren
bekendtgørelser, kan kirkeministeren tilbagekalde anerkendel-
sen, jf. trossamfundslovens § 22, stk. 1.
Hvis anerkendelsen skal tilbagekaldes med henvisning til, at
trossamfundet ikke opfylder betingelserne i trossamfundslovens
§ 7, stk. 1, nr. 2, forudsætter det, at trossamfundet opfordrer til
eller foretager noget, der strider mod bestemmelser i lov eller
bestemmelser fastsat i medfør af lov.
Ordlyden af bestemmelsen i trossamfundslovens § 7, stk. 1, nr.
2, omfatter enhver form for lovovertrædelse. Det er dog ud fra
en almindelig proportionalitetsbetragtning klart, at ikke enhver
lovovertrædelse, der kan tilregnes trossamfundet, kan begrunde,
at trossamfundets anerkendelse tilbagekaldes.
Det følger således af de specielle bemærkninger til trossam-
fundslovens § 22, at:
”Spørgsmålet om tilbagekaldelse af en anerkendelse
eller godkendelse som trossamfund må derfor an-
skues ud fra almindelige forvaltningsretlige grund-
sætninger om tilbagekaldelse af begunstigende for-
valtningsakter.”
Almindelige forvaltningsretlige grundsætninger tilsiger, at der
skal foreligge meget stærke grunde for at tilbagekalde en aner-
kendelse som trossamfund. Det vil f.eks. kunne være tilfældet,
hvis trossamfundet som sådant bliver straffet for alvorlige straf-
bare lovovertrædelser.
De specielle bemærkninger til trossamfundslovens § 22 forud-
sætter således en restriktiv fortolkning af den tilbagekaldelses-
adgang, som vedrører lovlighedskravet i § 7, stk. 1, nr. 2.
I udgangspunktet må det antages alene at være oplysninger om
endelig domfældelse for alvorlige strafbare lovovertrædelser,
som kan begrunde tilbagekaldelsen af et trossamfunds anerken-
delse.
Inddragelse af begunstigelser til trossamfundet med henvisning
til, at trossamfundet som sådan har overtrådt formåls- og ad-
færdskrav efter ligningsloven, folkeoplysningsloven eller fri-
skoleloven, vil således ikke selvstændigt kunne danne grundlag
for tilbagekaldelse af trossamfundets anerkendelse.
I den samlede vurdering af lovovertrædelsens grovhed vil det
kunne indgå som en skærpende omstændighed, hvis den straf-
bare lovovertrædelse er begået med et religiøst eller politisk mo-
tiv.
3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om det er muligt, at lægge et trossamfunds fremme af ikke demokratiske værdier eller hadprædikener til grund for at fratage en autorisation eller på anden måde indskrænke trossamfundets privilegier, til justitsministeren
En adfærd fra et trossamfund, som ikke er i strid med lovgivnin-
gen, vil derimod ikke kunne tillægges betydning i forhold til til-
bagekaldelse af trossamfundets anerkendelse.
Det bemærkes endvidere, at en tilbagekaldelse af en anerken-
delse som trossamfund ikke medfører forbud mod eller ind-
skrænkninger i trossamfundets lovlige aktiviteter, uanset om der
er tale om religiøse, sociale eller politiske aktiviteter. Trossam-
fundet vil således kunne fortsætte sine aktiviteter
bortset fra
kirkelige vielser med borgerlig gyldighed
og vil også fortsat
kunne have religiøse bygninger og bruge dem til gudstjenester,
fredagsbøn m.v. Trossamfundets økonomiske grundlag for disse
aktiviteter vil dog muligvis forringes, hvis trossamfundet mister
skattebegunstigelser m.v.”
4