Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2320861_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. januar 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Anne Sofie Westergren
Hendel
Sagsnr.: 2020-0032/40-0452
Dok.:
1762281
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 212 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
14. december 2020.
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om ministeren vurderer, at det er muligt at lave et generelt forbud mod at udenlandske imamer virker i Danmark, jf. de franske tiltag oven på terrorangrebene i efteråret, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 212 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren, eventuelt i samarbejde med udenrigsministe-
ren, oversende en redegørelse for de franske og østrigske særlige
initiativer til at bekæmpe ekstremisme som opfølgning på ter-
rorangrebene i efteråret? I den forbindelse bedes ministeren re-
degøre for, hvilken hjemmel der ligger til grund for initiati-
verne?”
Svar:
1.
Justitsministeriet skal indledningsvis bemærke, at de antiterror-initiativer,
som er præsenteret af den franske og østrigske regering, endnu ikke er en-
deligt vedtaget.
Justitsministeriet kan imidlertid på baggrund af indberetninger fra de danske
ambassader i henholdsvis Paris og Wien oplyse, at det er Justitsministeriets
forståelse, at regeringerne i Frankrig og Østrig begge har præsenteret udkast
til ny antiterror-lovgivning inden for en række forskellige områder.
2.
For så vidt angår den østrigske regerings udspil er det Justitsministeriets
forståelse, at der bl.a. lægges op til, at religiøs ekstremisme gøres strafbart,
og at straffen for en given lovovertrædelse skal kunne skærpes, hvis det kan
bevises, at lovovertrædelsen er religiøst eller politisk ekstremistisk motive-
ret. Det foreslås ligeledes, at de ansvarlige trossamfund fører et register med
oplysninger om, hvilke imamer der prædiker i Østrig. Herudover lægges der
op til en skærpelse af forbuddet mod udenlandsk finansiering af islamiske
moskeforeninger, ligesom moskéer under strafansvar skal kunne pålægges
at fremlægge regnskaber, bilag mv.
Blandt de foreslåede initiativer i Østrig er herudover nye præventive tiltag
og resocialiseringstiltag bl.a. ved oprettelsen af et særligt udvalg, som forud
for en betinget løsladelse af en person, som er dømt for terror, skal udarbejde
et beslutningsgrundlag til retten, der på den baggrund kan træffe afgørelse
om, under hvilke betingelser prøveløsladelsen skal ske.
Endvidere indeholder det østrigske udspil et forslag om udvidelse af det ek-
sisterende forbud mod visse symboler til også at omfatte symboler fra isla-
mistiske grupperinger mv.
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om ministeren vurderer, at det er muligt at lave et generelt forbud mod at udenlandske imamer virker i Danmark, jf. de franske tiltag oven på terrorangrebene i efteråret, til justitsministeren
3.
Vedrørende den franske regerings udspil er det Justitsministeriets forstå-
else, at der bl.a. lægges op til lovændringer med henblik på at sikre, at myn-
dighederne bedre kan gribe ind over for islamistisk separatisme, som man
fra fransk side finder udfordrer republikkens værdier og sammenhængs-
kraft.
Der lægges i den forbindelse bl.a. op til at sikre den offentlige sektors seku-
lære status gennem en udbredelse af princippet om statens sekularisme til
aktører, der arbejder på vegne af staten. Det vil således ikke længere være
muligt at bære religiøse symboler eller at nægte at arbejde med personer af
religiøse årsager. Herudover foreslås det, at staten gives bedre mulighed for
at gribe ind og suspendere lokale beslutninger, der er i strid med den franske
republiks værdier.
Endvidere foreslås det, at alle foreninger, der anmoder om offentlige tilskud,
skal forpligte sig til at respektere den franske republiks værdier ved at un-
derskrive en kontrakt. I tilfælde af manglende overholdelse skal den offent-
lige støtte tilbagebetales. Det foreslås endvidere, at myndighederne skal
have bedre mulighed for at føre løbende kontrol med foreninger, herunder
bedre muligheder for administrativt at opløse eller suspendere foreninger,
der udgør en trussel mod den offentlige orden.
Herudover foreslås fremme af ligestilling mellem kvinder og mænd gennem
forbud mod udstedelsen af såkaldte jomfrucertifikater, opgør med eksiste-
rende praksis for fordeling af arv, der de-favoriserer kvinder og en intensi-
vering af indsatsen over for tvangsægteskaber. Der lægges også op til, at
polygami fremadrettet skal medføre inddragelse af opholdstilladelse for ud-
lændinge.
Blandt initiativerne er herudover et forslag om stramning af reglerne og kon-
trollen med hjemmeskoling. Der foreslås indført et system, hvorefter hjem-
meskoling kræver tilladelse fra myndighederne, og hvor sådanne tilladelser
alene gives på baggrund af handicap, praktisering af elitesport eller kunst
eller ved en anden situation, hvor hjemmeskoling tjener barnets tarv bedst.
Herudover forslås en ny lov mod online hadforbrydelser, således at online-
formidling af indhold, der kan bringe en persons sikkerhed i fare, f.eks. i
form af oplysninger om en persons privat-, familie- eller arbejdsliv, der gør
det muligt at identificere eller lokalisere vedkommende, gøres ulovligt.
3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om ministeren vurderer, at det er muligt at lave et generelt forbud mod at udenlandske imamer virker i Danmark, jf. de franske tiltag oven på terrorangrebene i efteråret, til justitsministeren
Der lægges endelig op til en styrkelse af kontrollen med udenlandsk finan-
siering af religiøse trossamfund og organisationer og at bedre mulighed for
administrativt at lukke trossamfund, der ansporer til had eller vold.
4.
De omtalte antiterror-initiativer er som indledningsvist anført endnu ikke
er endeligt vedtaget, og Justitsministeriet er på nuværende tidspunkt alene i
besiddelse af overordnede oplysninger om initiativernes indhold. Det er der-
for ikke muligt på det foreliggende grundlag at foretage en egentlig vurde-
ring af, hvorvidt lignende initiativer, som ikke allerede måtte være gennem-
ført i Danmark, vil kunne gennemføres inden for rammerne af dansk ret.
4