Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2306006_0001.png
Til:
Samråd M 10. december 2020
DET TALTE ORD GÆLDER
Udenrigsministeren
Enhed:
MENA/JTFM/PRO
Dato:
07. november 2020
TALEPUNKT
Tak
også
herfra
for
spørgsmålet.
Som
udlændinge-
og
integrationsministeren og justitsministeren også har understreget, er
parallelsamfund med negativ social kontrol, ikke noget regeringen vil
acceptere.
Vi vil selvsagt heller ikke acceptere, at ambassader bryder dansk
lovgivning eller undergraver grundlæggende demokratiske værdier og
menneskerettigheder i Danmark. Den form for negativ social kontrol,
som vi har hørt om i medierne, hører ikke hjemme her.
Spørger nævner eksemplet om en dansk-iransk kvinde. Hun blev, efter
presseforlydender, tilbage i 2014 kontaktet af en medarbejder på den
herværende iranske ambassade og presset til at få sine danske
skilsmissepapirer religiøst valideret i en moské.
1
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udenrigsministeren
Lad mig sige det krystalklart: Jeg tager sådanne forlydender, om en
ambassades aktive involvering i negativ social kontrol af borgere i
Danmark
dybt alvorligt.
Som sagt, regeringen vil ikke acceptere
religiøs social kontrol. Derfor reagerede jeg også så hurtigt, og så
markant som jeg gjorde.
Den iranske ambassadør blev kaldt til samtale i Udenrigsministeriet den
7. oktober. At indkalde en ambassadør til en samtale er et markant
diplomatisk værktøj, som sender et kraftigt signal til ambassadens
udsenderland.
Endvidere valgte jeg at melde indkaldelsen ud offentligt, for at
understrege den alvor hvormed regeringen betragter sådanne
forlydender.
Under samtalen gjorde vi den iranske ambassadør opmærksom på
pressehistorien om, at ambassaden aktivt havde kontaktet en person i
Danmark og udøvet negativt socialt pres.
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udenrigsministeren
Det blev gjort klart over for ambassadøren, at noget sådant ville være
uforeneligt med Wienerkonventionen, der regulerer diplomatiske
repræsentationers forhold. Det blev også slået meget klart fast, at en
ambassade
skal
respektere værtslandets lovgivning.
Efterfølgende har den iranske ambassade oplyst, at den ikke har
kendskab til den konkrete sag fra 2014. Ambassaden har også oplyst, at
den hverken opsøger eller presser herværende iranere til at få foretaget
registrering af deres danske dokumenter i det iranske system.
Ambassaden oplyser, at den på lige fod med andre ambassader udfører
konsulær rådgivning, når iranske statsborgere henvender sig.
Ambassaden orienterer i den sammenhæng borgerne om, at et bevis fra
en
imam
for
religiøs
validering
af
danske
ægteskabs-
og
skilsmissedokumenter er en forudsætning for, at skilsmissen - såfremt
parterne ønske dette - kan registreres og gives retsvirkning i det iranske
retssystem.
3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udenrigsministeren
Det bør, for fuldstændighedens skyld, oplyses, at dokumentregistrering
på baggrund af
en borgers henvendelse
til en ambassade er at betegne
som en sædvanlig konsulær funktion. Det er desuden ikke uset, at lande
i, deres nationale lovgivning, stiller krav om religiøse institutioners
involvering ved livsbegivenheder som dåb, ægteskab og skilsmisse.
Udenrigsministeriet har ikke yderligere informationer, der kan be- eller
afkræfte forlydender om sagen fra 2014. Det er klart, at kommer der
oplysninger om, at ambassaden utilbørligt udøver religiøs og negativ
social kontrol, vil jeg igen rejse sagen med den iranske ambassadør.
Udenrigsministeriet har ikke oplysninger om, at andre ambassader skulle
være involveret i en sådan praksis.
Men,
og det er et afgørende ”men”: Der må
ikke
lægges pres på
herboende borgere herfor.
4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udenrigsministeren
Og en ambassade må ikke uopfordret opsøge herboende og lægge pres
på dem for at involvere bestemte religiøse institutioner i deres livsvalg.
Det vil regeringen ikke acceptere
og det vil jeg, som udenrigsminister,
ikke acceptere.
5