Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2305139_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål M
(alm. del) UUI
10. december 2020
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
10. December 2020
Samrådsspørgsmål M
Vi har set et stigende antal sager med imamer og moskeer,
der udøver negativ social kontrol og sharialov her i lan-
det. Der har for eksempel været et eksempel med en dansk
kvinde, der i forbindelse med sin skilsmisse blev ringet op
af den iranske ambassade, der opfordrede hende til også
at blive religiøst skilt i den iransk-støttede Imam Ali mo-
ské. Det er et eksempel på, at nogle af disse imamer og
moskeer har forbindelse tilbage til lande som Iran, der
uden om dansk lovgivning forsøger at lægge pres på bor-
gere og fremme deres religiøse agenda her i landet. Hvad
vil ministrene gøre for at sanktionere såvel imamerne som
de moskeer og lande, der udøver en sådan total uaccepta-
bel praksis her i Danmark?
Sags nr.
Akt-id
2020 - 19450
1430075
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Tekst:
Mange tak for spørgsmålet.
Jeg er helt enig med spørgeren i, at vi skal se med stor
alvor på eksistensen af religiøse parallelsamfund og ne-
gativ social kontrol i Danmark.
Vi må aldrig ende i en situation, hvor f.eks. imamer el-
ler udenlandske kræfter får lov til at drive parallelle
retsinstanser eller udbrede parallelle retsopfattelser,
som fører til undertrykkelse af andre mennesker og de-
res grundlæggende frihedsrettigheder. For eksempel
ved at bestemme over, om man som borger i Danmark
må blive skilt og hvordan.
Danmark er og bliver en retsstat. Og den eneste lovgiv-
ning, der gælder her i landet, er den lovgivning, som er
besluttet af et flertal i Folketinget. Ikke sharia-lovgiv-
ning, iransk lovgivning eller for den sags skyld svensk
lovgivning.
Men vi oplever desværre, at antidemokratiske og eks-
tremistiske kræfter forsøger at underminere sammen-
hængskraften og de bærende værdier i vores samfund.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Det skal vi sige klart fra overfor.
Det gør vi først og fremmest ved at
bakke op om de
borgere i vores samfund,
der bliver udsat for negativ
social kontrol. F.eks. de unge kvinder, der ikke selv får
lov at vælge ægtefælle eller til at blive skilt fra en æg-
tefælle, og unge, der får at vide, at de er blevet ”for
danske”.
De mennesker står lige nu i en egentlig frihedskamp.
Her skal vi som samfund bakke op og stille os tydeligt
på deres side. Ligestillingskampen i Danmark har al-
drig været overladt til den enkelte. Tværtimod kæm-
pede generatioerne før os kollektivt for rettigheder, fri-
hed og lighed.
Vi må ikke underkende, hvor meget de kvinder, som
stiller sig åbent frem, råber op og siger fra, egentlig har
på spil. Det er helt afgørende, at vi står bag dem. At de
oplever solidaritet fra det danske samfund. Så de lykkes
med at bryde fri. Så de kan inspirere andre kvinder til
at gøre det samme, fordi de kan se, at det faktisk kan
lade sig gøre.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Samtidig skal vi sætte
hårdt mod hårdt over for de
ekstremistiske og antidemokratiske kræfter,
som
ikke ønsker at være en del af det danske samfund. Som
forsøger at underminere demokratiet og de grundlæg-
gende rettigheder. Vi vil ikke acceptere, at eksempelvis
sharia-råd påtvinger andre mennesker absurde regler,
der står i modsætning til gældende lovgivning.
Og det er i den sammenhæng underordnet, om det er en
imam, der er født og opvokset i Danmark, der medvir-
ker til udøvelsen af negativ social kontrol, eller om
kontrollen udøves af en person, der er kommet til Dan-
mark som flygtning eller familiesammenført, eller gen-
nem påvirkning fra antidemokratiske kræfter med rod i
autoritære grupperinger eller lande.
Spørgsmålet om, hvordan antidemokratiske kræfter,
særligt fra ekstreme islamister, udfordrer de frie og
åbne vestlige samfund, er et emne, der lige nu diskute-
res i hele Europa. Blandt andet båret på vej af de nylige
grusomme terrorangreb i Frankrig og Østrig.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Præsident Macron i og Kansler Kurz i Østrig har klart
meldt ud, at terrorangrebene må betragtes som et an-
greb på europæiske værdier. På demokratiet. På vores
frihedsrettigheder. Det er jeg enig i.
Derfor er jeg glad for, at Østrig i sidste uge tog initiativ
til et møde blandt ligesindede lande, hvor vi netop fik
mulighed for at diskutere, hvad vi kan gøre for at be-
kæmpe den ekstreme islamisme. Og jeg synes, at det er
godt, at Danmark kan tilslutte sig denne kreds af lande,
der ser ret ens på dette område.
På mødet drøftede vi blandt andet:
o
Hvordan vi kan modvirke, at organisationer fi-
nansieres af antidemokratiske kræfter, der vil un-
derminere demokrati og frihedsrettigheder. Her
er vi jo i Danmark faktisk i gang med at behandle
et forslag fra regeringen i folketingssalen, der
skal være et skridt på vejen til netop det.
o
Hvordan vi kan sikre en mere koordineret indsats
for at forebygge ekstreme islamistiske netværk.
o
Og andre mulige idéer til, hvad vi kan gøre for at
undgå, at fundamentale europæiske demokratiske
værdier undergraves.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Jeg glæder mig til at fortsætte dialogen med disse lande
fremadrettet.
Men vi må nok erkende, at vi ikke får løst problemerne
fra den ene dag til den anden. At det bliver en lang og
vedvarende kamp, hvor vi skal tage udfordringerne al-
vorligt, turde at tale højt om dem og som samfund træde
et skridt frem, når andre forsøger at trænge demokratiet
og de grundlæggende rettigheder tilbage.
Vi har gennem de senere år sammen med et bredt flertal
i Folketinget gennemført en lang række stramninger på
udlændingeområdet, der har gjort det markant mindre
attraktivt at søge asyl i Danmark, og sværere at blive
familiesammenført. Det har været fornuftigt og nød-
vendigt for at få styr på tilstrømningen. I forlængelse af
disse stramninger, bør vi fokusere på at slå den eks-
treme islamisme tilbage i vores samfund.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Forkynderaftalen, som blev indgået den tilbage i 2016
mellem den daværende V-regering, Socialdemokra-
terne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti, var et første skridt i den retning.
På baggrund af aftalen blev der indført en offentlig liste
med navne på blandt andet udenlandske religiøse for-
kyndere, som af hensyn til den offentlige orden kan
udelukkes fra at indrejse her i landet.
Udlændinge, der står på den liste, har indrejseforbud i
Danmark og kan udelukkes fra opholdstilladelse.
På baggrund af aftalen blev der bl.a. også indsat en ny
bestemmelse i straffeloven, hvorved det som led i reli-
giøs oplæring f.eks. blev kriminaliseret udtrykkeligt at
billige terror, drab, voldtægt, frihedsberøvelse, tvang
og flerkoneri.
Herudover indgik det i aftalen fra 2016, at det skulle
undersøges, i hvilket omfang det er muligt at forhindre
visse udenlandske donationer, og om det er muligt at
indføre en godkendelsesordning for udenlandske dona-
tioner.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Folketinget har netop førstebehandlet et lovforslag, der
indeholder et forbud mod at modtage visse donationer
fra bestemte personer
både fysiske og juridiske
der
har til formål at modarbejde eller underminere demo-
krati og grundlæggende friheds- og menneskerettighe-
der.
Med lovforslaget er der lagt op til, at der skal etableres
en forbudsliste, og at den, der modtager en donation fra
nogen, der står på forbudslisten, vil kunne straffes.
Hertil kommer, at regeringen i næste uge vil fremsætte
et lovforslag, der skal styrke indsatsen mod negativ so-
cial kontrol. Forslaget indeholder bl.a. følgende initia-
tiver:
-
En præcisering af straffelovens bestemmelse
om psykisk vold i forhold til negativ social kontrol.
-
Forslag om et forbud mod religiøse vielser af
mindreårige.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
9
-
Forslag om at, myndighederne
af hensyn til
den mindreåriges tarv
skal kunne nægte at ud-
stede eller inddrage et pas eller rejselegitimation til
mindreårige, når der er grund til at antage, at de el-
lers er på vej til udlandet for at blive gift.
-
Forslag om at skærpe straffen for at fastholde
nogen i et ægteskab, eller andet ægteskabslignende
forhold med tvang.
Jeg vil ikke gå nærmere ind på initiativerne i lovforsla-
get nu, idet justitsministeren om lidt vil uddybe en
række af straffelovsændringerne.
Regeringen er helt klar over, at disse tiltag ikke løser
alle udfordringer med parallelsamfund og negativ so-
cial kontrol. Men det er gode og vigtige skridt på vejen,
som kan være med til at hindre, at ekstremistiske og
antidemokratiske kræfter slår rod i Danmark, og som
sender et tydeligt budskab om, at vi uden at tøve støtter
op om frihedskampen for de kvinder
og mænd
der
bliver udsat for negativ social kontrol.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 10/12-20 om negativ social kontrol og sharialov, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Men der vil blive behov for yderligere tiltag. Og vi er i
regeringen meget åbne over for gode idéer fra både ek-
sperter, udlandet, Folketingets partier og alle andre
gode kræfter.
For indsatsen bliver langvarig. Vi kommer til at blive
ved med at skulle insistere på vores demokratiske fri-
hedsværdier.
Mit mål er, at muslimske medborgere først og frem-
mest definerer sig selv som samfundsborgere i Dan-
mark. Religionen må være en personlig sag og loyali-
teten må aldrig være til ekstreme islamister eller auto-
ritære regeringer i Mellemøsten. Det betyder også, at
alle må acceptere, at når religion og lovgivning støder
sammen, er det Gud der har vigepligt. Religiøse dog-
mer skal altså ikke bruges til at regulere forhold, som i
Danmark reguleres af lovgivning.
Det kræver et opgør med de ekstremistiske kræfter.
Tak for ordet. Jeg giver nu ordet videre til justitsmini-
steren.