Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2302381_0001.png
Dato:
30. november 2020
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Anne Sofie Westergren
Hendel
Sagsnr.: 2020-0035-0178
Dok.:
1726533
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
UDKAST TIL TALE
til besvarelse af samrådsspørgsmål nr. O fra Folke-
tingets Udlændinge- og Integrationsudvalg vedrø-
rende Danmarks muligheder for at forbyde og lukke
foreninger
Samrådsspørgsmål nr. O:
”Hvad
kan ministeren oplyse om Danmarks muligheder
for at forbyde og lukke foreninger, som har voldelige til-
bøjeligheder, adressere prædikanter, der udsteder fatwa
eller opfordrer til vold, og lignende initiativer i lighed
med intentionen i Frankrig efter drabet på læreren Sa-
muel Paty, jf. »Macron strammer skruen efter drab på
skolelærer: 'Der bliver simpelthen slået ned med hård
hånd'«, dr.dk, den 20. oktober 2020?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marcus Knuth (KF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
Svar:
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
2302381_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet.
Og tak for samrådsspørgsmålet, som jo har baggrund i
det forfærdelige terrorangreb, vi så i Frankrig den 16. ok-
tober.
Spørger har bedt mig besvare to helt konkrete spørgsmål
nemlig for det første, hvilke muligheder vi har for at
forbyde og lukke foreninger, og for det andet, hvilke mu-
ligheder vi har for at adressere prædikanter, der udsteder
fatwaer eller opfordrer til vold.
Baggrunden for spørgsmålet er som sagt terrorangrebet i
Frankrig, hvor skolelæreren Samuel Paty på bestialsk vis
blev halshugget af en islamist.
Halshugningen af Samuel Paty var en meningsløs, fryg-
telig og helt igennem grotesk forbrydelse.
Det er forfærdeligt, hvad vi har set i Frankrig
og også
senest her i begyndelsen af november i Østrig, hvor fire
uskyldige personer blev dræbt og 15 personer blev såret
under et terrorangreb
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
Jeg kan derfor sagtens forstå de franske og østrigske
myndigheders ønske om at tage alle nødvendige skridt
for at opklare de forbrydelser, som er overgået dem.
[Terrortruslen mod Danmark]
Men truslen fra terror er ikke kun et fransk eller østrigsk
problem. Det er et fælles, europæisk problem. Og et
dansk problem.
Terrortruslen mod Danmark er som bekendt alvorlig.
I forhold til radikalisering og ekstremisme er min og re-
geringens holdning helt klar; det skal bekæmpes med alle
midler.
Men der findes ikke nogen snuptagsløsninger.
Noget af det handler om hårde straffe og konsekvens.
Om at forhindre, at løsladte terrordømte tager kontakt til
bestemte personer eller opholder sig bestemte steder, når
de løslades igen.
Noget andet handler om exit-indsatser og forebyggende
arbejde.
3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
2302381_0004.png
Men terroristerne skal bare være heldige én gang. Myn-
dighederne skal ramme rigtigt hver gang.
Og et terrorangreb kan finde sted uden forudgående ef-
terretningsmæssige indikationer. Det gælder både for
gerningsmænd, som ikke tidligere er kendt af PET, og for
gerningsmænd, som er kendt af PET for at nære sympati
for militant islamisme.
Så der kan ikke gives nogen garantier.
PET har i lyset af den seneste tids begivenheder i Frank-
rig og Østrig samt den offentlige debat bl.a. herhjemme
oplyst, at udviklingen giver anledning til bekymring.
PET følger naturligvis nøje udviklingen i trusselsbilledet
i Danmark og udlandet og vurderer løbende, hvad udvik-
lingen giver anledning til.
Og vi skal fra politisk side selvfølgelig hele tiden være
opmærksomme på, om der er håndtag, vi kan skrue på
for at forhindre terrorhandlinger i Danmark.
4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
Og vi ved jo også, at radikalisering i høj grad har en
grænseoverskridende dimension, og derfor skal vi selv-
følgelig se på, om vi på EU-plan har de rette redskaber i
værktøjskassen.
I regeringen er vi altid klar til at drøfte, om vi kan gøre
mere for at sikre trygheden og sikkerheden i Danmark og
resten af EU.
Regeringen ser derfor også en stor merværdi i de terror-
bekæmpelsesinitiativer, som aktuelt drøftes i EU, og som
bygger oven på de eksisterende nationale indsatser mod
ekstremisme og radikalisering.
[Om muligheden for at forbyde og lukke foreninger]
Så meget for baggrundstæppet for samrådsspørgsmålet.
Lad mig så vende mig mod besvarelsen af selve spørgs-
målet.
Nu er jeg jo justitsminister
og derfor kommer vi altså
ikke uden om en kort gennemgang af de retlige rammer,
som grundloven opstiller for foreninger og foreningsfri-
heden.
5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
2302381_0006.png
En forening kan kun opløses, hvis de retlige betingelser
er opfyldt, og der kan føres tilstrækkeligt bevis herfor.
Det følger af grundlovens § 78, at vi har foreningsfrihed
i Danmark. Det gælder for foreninger, som har et lovligt
øjemed.
Der er dog efter samme bestemmelse mulighed for, at en
forening kan opløses ved dom. En sådan opløsning for-
udsætter, at foreningen har et ulovligt øjemed eller f.eks.
forsøger at nå sit mål gennem vold.
Det betyder, at foreningen f.eks. skal have som formål at
gennemføre eller medvirke til overtrædelser af straffelo-
ven. Det har de færreste foreninger sådan helt
formelt.
Så det afgørende vil være, hvilket formål foreningen
re-
elt
har.
Det forhold, at en forening en enkelt gang eller to har
overtrådt lovgivningen, er ikke nok til at opløse en for-
ening. Det samme gælder, hvis enkelte af foreningens
medlemmer har begået lovovertrædelser.
Opløsning af en forening ved dom under henvisning til,
at foreningen har et ulovligt øjemed, vil alene kunne
6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
komme på tale, hvis foreningen eller dens medlemmer
som et almindeligt led i foreningens virke udøver ulov-
lige aktiviteter.
Altså: Opløsning af en forening kræver,
-
at
den pågældende forening udgør en forening i
grundlovens forstand,
-
at
foreningen har et ulovligt øjemed, herunder
eventuelt at den søger at nå sit mål ved vold, og
-
at
der kan føres bevis herfor i forbindelse med en
eventuel opløsningssag.
Om der i det enkelte tilfælde er grundlag for at opløse en
forening, vil altid bero på en samlet og konkret vurdering
af foreningens formål, virksomhed og midler.
En sådan vurdering foretages i sidste ende af domstolene.
[Kort om LTF-dommen]
Det hører til sjældenhederne, at domstolene har opløst
foreninger med hjemmel i grundloven. Det er dog sket
for ganske nylig, da Østre Landsret i november stadfæ-
stede Københavns Byrets dom [fra januar 2020] om op-
løsning af Loyal to Familia
LTF.
7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
Landsretten anså det for bevist, at LTF er en forening,
som virker ved vold, og som dermed ikke har et lovligt
øjemed. Landsretten fandt det derfor nødvendigt at op-
løse LTF for at imødegå den omfattende voldskriminali-
tet, som i meget vidt omfang er relateret til foreningen.
Men sagen er principiel, og LTF’s advokat har offentligt
tilkendegivet, at der vil blive ansøgt om tilladelse til at
indbringe sagen for Højesteret. Så vi må vente og se,
hvad det endelige udfald bliver.
[Om reaktionsmuligheder over for prædikanter, der
udsteder fatwaer eller opfordrer til vold]
Hvis jeg så vender mig mod den del af samrådsspørgs-
målet, som drejer sig om mulighederne for at adressere
prædikanter, der udsteder fatwaer eller opfordrer til vold.
I Danmark har vi ytringsfrihed. Det er en helt grundlæg-
gende værdi i et demokratisk samfund som vores. Og den
skal vi stå vagt om.
Men vi hverken kan eller vil acceptere, at der sidder fa-
natiske mørkemænd derude, som opfordrer til terrorisme
og drab. Mørkemænd, som forsøger at true os til tavshed.
8
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
Det er grundlæggende et angreb på vores demokratiske
rettigheder og værdier.
Det er afgørende, at vi slår hårdt ned over for de personer,
som fremkommer med sådanne opfordringer.
Det er da også allerede i dag sådan, at det er strafbart i
Danmark at opfordre til drab og terrorisme.
Hvis man f.eks. tilskynder til, at der skal begås et konkret
drab eller terrorhandling, kan man efter omstændighe-
derne straffes for medvirken til handlingen. Og så bliver
man som udgangspunkt straffet på lige fod med den, der
begår handlingen.
Derudover kan man straffes med fængsel i op til 4 år for
offentligt at tilskynde til en forbrydelse
f.eks. et drab
eller terrorisme.
Det gælder, uanset hvad afsenderen kalder opfordringen
og altså også, hvis den er pakket ind i religiøse klæder
i form af en såkaldt fatwa.
[Afrunding]
9
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra det lukkede samråd d. 8/12-20 om ekstremister, jf. samrådsspørgsmål O, til justitsministeren
Som jeg indledte med at sige, så er terrortruslen mod
Danmark alvorlig, og PET vurderer, at den seneste tids
udvikling giver anledning til bekymring.
Vi må og skal stå vagt om vores grundlæggende demo-
kratiske værdier
og vi skal gøre alt, hvad vi kan for at
bekæmpe de mørke kræfter, som desværre alt for tydeligt
findes herhjemme og i de øvrige europæiske lande.
Vi skal derfor som sagt også hele tiden se på, om vi har
de rette redskaber i værktøjskassen.
Og regeringen er altid klar til at drøfte, om vi kan gøre
mere for at holde Danmark trygt og sikkert.
Tak for ordet.
10