Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2328357_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 195 (alm. del) efter ønske fra Pernille Vermund (NB) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 195:
Vil ministeren, med henvisning til svar på UUI alm. del
spm. 46, besvare spørgs-
målets led om, hvordan dansk lov konkret kan indrettes for at sikre, at Cecilies
voldtægtsmand fremadrettet bliver udvist, og at udvisningen med sikkerhed kan
eksekveres af myndighederne, uden at EMRK og retspraksis fra EMD kan forhindre
en sådan udvisning?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, om det er muligt at vedta-
ge lovgivning, der indebærer, at der for fremtiden i alle tilfælde sker udvisning af
udlændinge, der dømmes for voldtægt, uanset om udvisning med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Som det fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af 3. de-
cember 2020 af spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudval-
get, er der allerede i dag hjemmel i udlændingelovens § 22, nr. 6, til at udvise ud-
lændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for bl.a. voldtægt. Det følger af
udlændingelovens § 26, stk. 2, at en udlænding i sådanne tilfælde
skal
udvises,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det fremgår bl.a. af Justitsministeriets besvarelse af 10. oktober 2019 af spørgs-
mål nr. 148 (Alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudvalget, at lovgivnings-
magten ved lov kan beslutte at fravige Danmarks internationale forpligtelser, her-
under Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Det fremgår samtidig, at
en sådan principiel beslutning vil skulle fremgå klart af bemærkningerne til den
pågældende lov.
Hvis lovgivningsmagten ved lov måtte beslutte, at danske domstole i fremtidige
sager af den nævnte karakter skal udvise udlændinge uden hensyntagen til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, ville det f.eks. kunne ske ved en æn-
dring af udlændingelovens udvisningsbestemmelser. Det skal i den forbindelse
2. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 22728
1470388
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren, med henvisning til svar på UUI alm. del – spm. 46, vil besvare spørgsmålets led om, hvordan dansk lov konkret kan indrettes for at sikre, at Cecilies voldtægtsmand fremadrettet bliver udvist, og at udvisningen med sikkerhed kan eksekveres af myndighederne, uden at EMRK og retspraksis fra EMD kan forhindre en sådan udvisning, til udlændinge- og integrationsministeren
understreges, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
såfremt der ind-
bringes en konkret klagesag herom
vil statuere, at Danmark har krænket kon-
ventionen, hvis udvisning af udlændingen i anledning af det pågældende forhold
efter en konkret vurdering ikke kan ske inden for rammerne af konventionen.
En sådan dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil betyde, at
Danmark vil være folkeretligt forpligtet til at træffe såvel individuelle som generel-
le foranstaltninger, der er nødvendige for at bringe krænkelsen til ophør og rode
bod på konsekvenser heraf, jf. konventionens artikel 46, stk. 1, hvorefter parterne
forpligter sig til at rette sig efter Domstolens endelige dom i enhver sag, som de er
part i. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har endvidere udtalt, at kon-
ventionen, herunder navnlig dens artikel 1, indebærer, at konventionsstaterne har
forpligtet sig til at sikre, at deres nationale lovgivning er i overensstemmelse med
konventionen, jf. f.eks. dom af 13. januar 2011 i sagen
Kallweit mod Tyskland,
præmis 79. Danmark vil således folkeretligt være forpligtet til at forhindre yderli-
gere lignende krænkelser af konventionen, jf. bl.a. Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols dom af 7. februar 2013 i sagen
Fabris mod Frankrig
(præmis 75).
Det er regeringens holdning, at kriminelle udlændinge i videst muligt omfang bør
udvises inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser. Det er sam-
tidig regeringens holdning, at det grundlæggende er i Danmarks interesse, at vi er
en del af den internationale retsorden.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
2/2