Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2310603_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 190 (alm. del) efter ønske fra Ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 190:
Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at ændre udbetalingsbetingelser vedr.
udbetalingen af anden rate af repatrieringsstøtte i sager, hvor ydelsesmodtageren
er dømt for alvorlig kriminalitet, således at ydelsen kun udbetales ved personligt
fremmøde f.eks. på en dansk repræsentation? Mener ministeren, at en sådan æn-
dring vil have ekspropriativ karakter? Vil det være muligt at lave en forældelsesfrist
på udbetalingen, således at retten til ydelsen bortfalder, hvis man ikke fysisk inden
for f.eks. 6 eller 12 måneder har gjort krav på den?
Svar:
1.
Jeg finder det helt forkert, at personer, der har fået økonomisk støtte til at repa-
triere, og som efter at være repatrieret begår alvorlig kriminalitet, kan få yderligere
repatrieringsstøtte udbetalt fra Danmark.
Efter gældende ret er der imidlertid ikke et krav om fravær af alvorlig kriminalitet
begået efter repatrieringen som betingelse for at få den resterende del af hjælp til
repatriering udbetalt.
Jeg har derfor netop fremsat et lovforslag om ændring af repatrieringsloven (lov-
forslag nr. L 124 af 15. december 2020), som bl.a. vil betyde, at den resterende del
af hjælp til repatriering kan bortfalde i tilfælde, hvor den repatrierede person begår
alvorlig kriminalitet mv. i perioden efter afgørelsen om hjælp til repatriering, og
indtil personen anmoder om at få udbetalt den resterende del af hjælpen.
2.
Jeg lægger ved min besvarelse af spørgsmålet til grund, at der spørges til en situ-
ation, hvor der før ikrafttrædelsen af lovforslag nr. L 124 er truffet afgørelse om
hjælp til repatriering, og hvor den repatrierede person efter repatrieringen, men
før ikrafttrædelsen af lovforslag nr. L 124 bliver dømt for alvorlig kriminalitet begået
i udlandet.
Side
1/2
20. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 22760
1470819
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 190: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, om det er muligt at ændre udbetalingsbetingelser vedr. udbetalingen af anden rate af repatrieringsstøtte i sager, hvor ydelsesmodtageren er dømt for alvorlig kriminalitet, således at ydelsen kun udbetales ved personligt fremmøde f.eks. på en dansk repræsentation? Mener ministeren, at en sådan ændring vil have ekspropriativ karakter? Vil det være muligt at lave en forældelsesfrist på udbetalingen, således at retten til ydelsen bortfalder, hvis man ikke fysisk inden for f.eks. 6 eller 12 måneder har gjort krav på den, til udlændinge- og integrationsministeren
For så vidt angår afgørelser om hjælp til repatriering, der er truffet før lovens ikraft-
træden, har Udlændinge- og Integrationsministeriet i samarbejde med Justitsmini-
steriet undersøgt, om det er muligt inden for rammerne af grundloven og Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) at indføre en ordning, hvor den
pågældende mister retten til den resterende del af hjælp til repatriering, når den
alvorlige kriminalitet mv. er begået efter afgørelsen om hjælp til repatriering, men
før den pågældende opfylder betingelserne for udbetaling af den resterende del af
hjælpen og før lovens ikrafttræden.
Det er vurderingen, at en sådan ordning vil indebære ekspropriation efter grundlo-
vens § 73. Endvidere er det vurderingen, at ordningen ikke vil kunne gennemføres
inden for rammerne af beskyttelsen af ejendomsretten i artikel 1 i 1. tillægsproto-
kol til EMRK. Der henvises i den forbindelse til brev af 23. oktober 2020 til udlæn-
dingeordførerne, som er oversendt til Udlændinge- og Integrationsudvalget den 4.
december 2020 (UUI alm. del
bilag 46).
I det omfang en fratagelse af den resterende del af hjælp til repatriering på bag-
grund af en dom for alvorlig kriminalitet vil udgøre et ekspropriativt indgreb efter
den netop gengivne vurdering, vurderes det ikke at kunne føre til et andet resultat
at indføre betingelser som dem, der spørges til.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
2/2