Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2300576_0001.png
UDKAST
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål P
Hvornår:
3. december 2020
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål P:
18. november 2020
Vil ministeren, med henvisning til B 176 (2019-20) der
blev enstemmigt vedtaget af Folketinget, redegøre for det,
der i en retssag kan tale for, at der ikke er tale om ekspro-
priation, hvis Danmark undlader at udbetale den sidste
rate til den mistænkte for mordet på Huda Ali Ahmad og
hendes søn, Azad, og dermed, såfremt vedkommende
måtte rejse et krav om ekspropriationserstatning, forbe-
rede sagen til retlig prøvelse ved en dansk domstol?
Akt-id
1454269
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messer-
schmidt (DF).
Svar:
Tak for spørgsmålet.
Først og fremmest vil jeg sige, at der er tale om en sag,
som på alle måder er tragisk
ikke mindst for de to tvil-
lingepiger, der har mistet deres mor og storebror.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Udvalget har tidligere i en lukket del af et samråd [sam-
rådsspørgsmål A, besvaret den 20. oktober 2020] haft mu-
lighed for at stille spørgsmål til den konkrete sag.
Jeg vil derfor ikke i dag på et åbent samråd komme nær-
mere ind på omstændighederne i den konkrete sag.
Generelt vil jeg sige, at vi efter min opfattelse grundlæg-
gende har en god og attraktiv repatrieringsordning. Med
ordningen har vi mulighed for at understøtte en beslutning
om at repatriere til sit hjemland ved at yde økonomisk
støtte til repatrieringen.
Og vi har som et værn mod misbrug tilrettelagt ordningen
sådan, at en stor del af hjælpen først udbetales i hjemlan-
det.
Selvfølgelig skal vi løbende kigge på, om ordningen fun-
gerer efter hensigten. Og det gør vi også.
Og selvfølgelig kan man politisk være uenig i, at der over-
hovedet er en sådan ordning. Men det er altså ikke rege-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
3
ringens opfattelse. For os er det vigtigt, at vi kan under-
støtte personer, der har lovligt ophold her i landet, men
måske ikke har fundet sig helt til rette, i at træffe en be-
slutning om at repatriere. Det er sådan set til gavn både for
den enkelte og for det danske samfund.
***
Når det er sagt, så er det efter min opfattelse helt forkert,
at personer, der har fået økonomisk støtte til at repatriere,
og som efter at være repatrieret begår alvorlig kriminalitet,
kan få yderligere repatrieringsstøtte udbetalt fra Danmark.
Og sådan ser det desværre ud efter de gældende regler.
Heldigvis står der et enigt Folketing bag et ønske om at
stoppe dette hul. Derfor blev beslutningsforslag nr. B 176,
som vi behandlede i juni, også vedtaget enstemmigt.
Og derfor
og som opfølgning på B 176
vil jeg inden
jul fremsætte et lovforslag, hvor der bliver lavet om på
dette. [forventet fremsættelse den 15. december 2020]
Med lovforslaget lægger vi op til en ny ordning, som vil
betyde, at udbetaling af 2. rate af repatrieringshjælpen er
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
4
betinget af, at en repatrieret person ikke begår f.eks. alvor-
lig kriminalitet efter repatrieringen.
Og vi foreslår en tilsvarende ordning i tilfælde, hvor den
repatrierede person får reintegrationsbistand, der er en
pensionslignende, månedlig ydelse.
Et udkast til lovforslag har netop været i offentlig høring.
Og vi får jo lejlighed til at drøfte det nærmere indhold un-
der behandlingen af lovforslaget i folketingssalen og her i
udvalget.
Her og nu vil jeg blot understrege, at hensigten med lov-
ændringen er at lukke hullet i loven, blandt andet for at
sikre, at vi ikke igen ser tragiske eksempler svarende til
den sag, der henvises til i spørgsmålet.
***
Aktualiseret af den konkrete sag og i forlængelse af B 176
har Udlændinge- og Integrationsministeriet i samarbejde
med Justitsministeriet vurderet, om den foreslåede ord-
ning kan gennemføres med virkning for afgørelser om
hjælp til repatriering, der er truffet
før
lovens ikrafttræden,
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
5
og når den alvorlige kriminalitet er begået
efter
afgørel-
sen, men
før
den pågældende opfylder betingelserne for
udbetaling af 2. rate og
før
lovens ikrafttræden.
Altså svarende til de forhold, der efter det oplyste forelig-
ger i den sag, som der henvises til i spørgsmålet.
Spørgsmålet er i den forbindelse, om en sådan ordning
ville indebære ekspropriation efter grundloven
med
deraf følgende krav om fuld erstatning
og om den i øv-
rigt kunne gennemføres inden for rammerne af EMRK.
Det er ikke nogen hemmelighed, at hvis det
overhovedet
var en retlig mulighed, ville regeringen gerne gennemføre
en sådan ordning. Og derfor er det også et spørgsmål, hvor
jeg har bedt om en grundig undersøgelse.
Som bekendt er meldingen [fra juristerne] imidlertid, at
en sådan ordning
vil
indebære ekspropriation efter grund-
loven. Det vurderes endvidere, at ordningen ikke vil
kunne gennemføres inden for rammerne af EMRK.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Kort fortalt er begrundelsen for vurderingen, at man i så-
danne tilfælde ville gøre indgreb i personens allerede er-
hvervede ret til repatrieringshjælpen, og at indgrebet i
denne ret ville have karakter af afståelse.
Det skyldes, at en person ved modtagelsen af en afgørelse
om hjælp til repatriering
erhverver en ret til ydelsen.
Og det er nok her, jeg svarer på samrådsspørgsmålet
altså hvad ”der i en retssag kan tale for, at der ikke er tale
om ekspropriation”.
Normalt vil vi sige, at skattefinansierede sociale ydelser,
der udbetales løbende, taler imod, at der er erhvervet en
ret til ydelsen, som er beskyttet af grundloven. Men hjælp
til repatriering adskiller sig grundlæggende fra dette.
I sager som den, vi diskuterer her, har modtageren af en
afgørelse i forbindelse med sin beslutning om repatriering
således fået et konkret tilsagn om en engangsydelse på et
bestemt beløb
som så udbetales i to rater. Og udbetalin-
gen af 2. rate er ikke i dag underlagt en betingelse om fra-
vær af f.eks. alvorlig kriminalitet.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Der er jo det, vi foreslår ændret fremadrettet med den fo-
reslåede lovændring. Men bl.a. når det kriminelle forhold
er begået
før
lovens ikrafttræden,
vil
det få karakter af af-
ståelse i grundlovens § 73’s
forstand.
Konklusionen er derfor, at en fratagelse af 2. rate af hjæl-
pen under de nævnte omstændigheder vil være udtryk for
ekspropriation efter grundlovens § 73. Det indebærer, at
man kun kan forhindre 2. rate i at blive udbetalt i de til-
fælde, hvis man yder fuld erstatning.
Desuden er det vurderingen, at beskyttelsen af ejendom i
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, nær-
mere bestemt artikel 1 i 1. tillægsprotokol til konventio-
nen, er til hinder for fratagelsen af 2. rate under de nævnte
omstændigheder.
Som opfølgning på vurderingen tog jeg initiativ til et
møde den 23. oktober 2020 i Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet med udlændingeordførerne, hvor jeg orien-
terede om, at dette
desværre
er vurderingen.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Og som opfølgning på mødet sendte jeg en skriftlig orien-
tering til ordførerne om baggrunden for denne vurdering.
Jeg vil derfor ikke i dag gå yderligere i dybden med de
forskellige retlige elementer. Det er foldet ud i den skrift-
lige orientering. Men det korte af det lange er altså, at reg-
lerne ikke kan gives den beskrevne virkning.
Og også, at denne vurdering ikke efterlader nogen tvivl
om, hvilket resultat danske domstole i givet fald ville nå
frem til både i forhold til grundloven og EMRK.
Jeg er da enormt ærgerlig over, at man ikke havde forudset
det her scenarie og fået lukket hullet i loven noget tidli-
gere.
Og havde der overhovedet været nogen som helst tvivl
om, hvad udfaldet af en retssag ville være, ja så ville jeg
have været optaget af, at man fik det prøvet.
Men det er der så ikke. Og derfor må jeg som minister
selvfølgelig tage den klare juridiske vurdering til efterret-
ning.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Og så er jeg trods alt glad for, at det jo med regeringens
lovforslag til december vil blive lavet om fremadrettet.
***
Så kan man
sådan som jeg forstår samrådsspørgsmålet
spørge, om de danske myndigheder nødvendigvis behøver
at følge denne juridiske konklusion.
Altså om kommunerne, som vil skulle udbetale 2. rate af
repatrieringshjælpen, hvis betingelserne i øvrigt er op-
fyldt, alligevel kan undlade at udbetale 2. rate
og i stedet
for afvente udfaldet af en eventuel retssag,
hvis
altså per-
sonen måtte rejse et krav om ekspropriationserstatning
ved de danske domstole.
Til det spørgsmål vil jeg gerne indledningsvist under-
strege, at det selvfølgelig må være sådan, at danske myn-
digheder i alle tilfælde agerer efter, hvad man vurderer er
gældende ret.
Og at borgerne til enhver tid kan stole på, at dette faktisk
er tilfældet, og ikke tvinges til at skulle anlægge en sag
ved domstolene for at opnå den retsstilling, som danske
myndigheder rent faktisk vurderer følger af gældende ret.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Noget andet er, at der i visse sager kan være tvivl om, hvad
retstillingen rent faktisk er, f.eks. fordi reglerne overlader
et betydeligt fortolkningsrum, og domstolene ikke har haft
lejlighed til at tage stilling til dette.
Og måtte det i sådanne sager efterfølgende vise sig, at
domstolene har en anden fortolkning af gældende ret, er
det selvfølgelig domstolenes fortolkning, som myndighe-
derne skal lægge til grund.
Men i forhold til det førnævnte spørgsmål om at fratage 2.
rate af repatrieringshjælpen fra personer, der før de nye
reglers ikrafttræden har modtaget en afgørelse om repatri-
ering og ligeledes før reglernes ikrafttræden har begået al-
vorlig kriminalitet, så er den juridiske vurdering jo som
sagt følgende:
For det første er der ikke i gældende ret hjemmel til en
sådan fratagelse. Og for det andet kan der ikke blot skabes
lovhjemmel til en sådan fratagelse, idet dette ville være
udtryk for ekspropriation efter grundloven og ikke vil
kunne gennemføres inden for rammerne af EMRK.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
2300576_0011.png
11
Og danske myndigheder kan selvfølgelig ikke handle i
strid med denne retsopfattelse
ud fra en devise om, at
myndighederne så bare kan lade det være op til borgeren
at tage skridt til at opnå den retsstilling, som myndighe-
derne vurderer faktisk gælder, og som borgeren altså har
krav på, ved at anlægge sag ved domstolene.
En sådan tilgang er selvklart uacceptabel og ville være i
direkte modstrid med de grundlæggende retsprincipper og
krav til forvaltningen, som retssamfundet bygger på.
Hvis ikke vi holder fast i det, mener jeg, at vores samfund
bevæger sig i en retning, som vi ikke skal ønske os.
***
Så afslutningsvis vil jeg derfor sige, at i et retssamfund
som vores skal også en sag som denne, hvor tragisk og
efter min opfattelse
helt åbenbart urimelig den end måtte
være, selvfølgelig behandles inden for rammerne af gæl-
dende ret, herunder grundloven og EMRK.
Også selvom jeg som sagt ærligt talt havde håbet, at vur-
deringen ville have været en anden.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/12-20 om tilbageholdelse af 2. rate af repatriering, jf. samrådsspm. P, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Det regner jeg som en selvfølge også med, at spørgeren er
enig med mig i.
Tak for ordet.