Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2300459_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. november 2020 stillet
følgende spørgsmål nr. 157 (alm. del) efter ønske fra Sikandar Siddique
(UFG) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 157:
Spørger er orienteret om en besværet familie ift. familiesammenføring,
hvor den ene ægtefælle har venezuelansk pas, der udløb for et år siden,
hvilket begrænser ægtefællens adresseflytning internt i rigsfællesskabet, da
Danmark ikke anerkender udløbne pas fra Venezuela.
Set i lyset af, at de øvrige EU medlemsstater anerkender, at Venezuelas
politiske situation foranlediger en ustabil pasmyndighed, og dermed også
anerkender udløbne pas herfra i op til fem år, mener spørger, at det er be-
mærkelsesværdigt, at en familie under lignende omstændigheder afgræn-
ses fra en familiesammenføring i rigsfællesskabet. Kan ministeren oplyse,
hvorfor Danmark ikke anerkender udløbne pas fra Venezuela, landets situa-
tion taget i betragtning?
Kan ministeren redegøre for, hvad der måtte ligge til hinder for en mulig
løsning på dette?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan indledningsvis oplyse, at mini-
steriet ikke er i besiddelse af oplysninger om de øvrige EU-medlemsstaters
praksis i forhold til anerkendelse af udløbne venezuelanske pas.
Til brug for besvarelse af de øvrige spørgsmål har Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet indhentet bidrag fra Udenrigsministeriet, Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration samt Udlændingestyrelsen.
Udenrigsministeriet har oplyst følgende om muligheden for at få udstedt
pas for herboende venezuelanske statsborgere.
9. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 21386
1452660
Den konsulære afdeling på den venezuelanske ambassade i
Berlin har på forespørgsel fra den danske ambassade i Berlin
den 23. november 2020 oplyst, at det er muligt for venezuela-
nere i Danmark at få deres pas forlænget på den venezuelan-
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om ministeren kan oplyse, hvorfor Danmark ikke anerkender udløbne pas fra Venezuela, landets situation taget i betragtning? Kan ministeren redegøre for, hvad der måtte ligge til hinder for en mulig løsning på dette, til udlændinge- og integrationsministeren
ske ambassade i Berlin. Ifølge det oplyste forventes processen
at tage mellem 2-5 måneder.
Desuden har den danske ambassade i Bogota oplyst, at de re-
levante pasmyndigheder i Venezuela (SAIME) ifølge ambassa-
dens informationer ikke har kapacitet til at håndtere efter-
spørgslen efter pas. Det er mangel på materiale
pasdoku-
menter, stickers mhp. forlængelse mm. Endvidere har SAIME i
de seneste 6 måneder ikke udstedt pas i Venezuela pga. CO-
VID-19 pandemien.”
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har oplyst føl-
gende om styrelsens praksis i sager, hvor en venezuelansk statsborger ikke
har et gyldigt pas.
”SIRI
skal sikre, at udlændinge, der indgiver ansøgning om op-
holdstilladelse, har et gyldigt pas. Ansøgere med udløbne pas
eller pas med mindre end tre måneders gyldighed vil derfor ik-
ke kunne opnå opholdstilladelse eller forlængelse, før passet er
fornyet, da de ikke opfylder paskravet i udlændingelovens § 39,
stk. 1, og udlændingebekendtgørelsens § 17. Dette gælder li-
geledes for udstedelse af tilbagerejsetilladelser.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 17, stk. 2, kan SIRI i særli-
ge tilfælde fravige paskravet i udlændingelovens § 39, stk. 1.
De venezuelanske myndigheder har dog ikke officielt meddelt
en suspension af pasudstedelsen, og SIRI må dermed lægge til
grund, at der er tale om midlertidige vanskeligheder. Det er
derfor SIRIs vurdering, at der ikke er tilstrækkeligt grundlag for
at fravige det almindelige paskrav.
På denne baggrund gælder nedenstående praksis for behand-
ling af sager fra venezuelanske statsborgere med udløbne pas.
Problemstillingen med venezuelanske pas er ikke ny. SIRI har
siden 2017 været opmærksom herpå og har i den forbindelse
vedtaget en fælles praksis på tværs af International Rekrutte-
ring-kontorerne. SIRI har desuden løbende været opmærksom
på at vurdere, om vanskelighederne ved fornyelse af pas fort-
sat er til stede.
Alle ansøgninger kan indgives hos SIRI som sædvanligt. For-
længelsesansøgninger skal indgives online før udløbet af sene-
ste tilladelse.
Hvis det fremgår af sagen, at ansøger i forbindelse med sin an-
søgning enten ikke har indgivet en kopi af sit pas, eller at pas-
set er udløbet, anmodes vedkommende om at indgive en kopi
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om ministeren kan oplyse, hvorfor Danmark ikke anerkender udløbne pas fra Venezuela, landets situation taget i betragtning? Kan ministeren redegøre for, hvad der måtte ligge til hinder for en mulig løsning på dette, til udlændinge- og integrationsministeren
af det nye/forlængede pas. Ansøgeren anmodes herunder om
at dokumentere, 1) at vedkommende har ansøgt om et nyt pas
hos hjemlandets myndigheder, 2) at vedkommende har af-
dækket muligheden for at få det hidtidige pas midlertidigt for-
længet.
Det bemærkes, at SIRI kan udstede et laissez-passer med hen-
blik på at rejse til hjemlandet eller et europæisk land for at for-
ny nationalitetspasset.
Ansøgeren anmodes herefter om at indsende det fornyede
pas, når det er muligt, og ansøgningen sættes i bero og afven-
ter modtagelsen af det fornyede/forlængede pas.
Et pas forlænges ved, at der isættes en sticker i passet på en af
visumsiderne i det udløbne pas, hvor det vil fremgå, hvilken
periode passet skal anses som gyldigt.
SIRI meddeler opholds- og arbejdstilladelser med henblik på
midlertidigt ophold. Alt efter hvilket opholdsgrundlag, der sø-
ges efter, vil en typisk opholdstilladelse gives med gyldighed
for op til fem år ad gangen.
Hvis ansøgeren blot har fået sit pas forlænget, vil det typisk be-
tyde, at SIRI afkorter tilladelsens gyldighed indtil tre måneder
før passets udløb.
Det bemærkes, at en ansøgning om forlængelse, der er indgi-
vet rettidigt, tillægges opsættende virkning. Det betyder, at
ansøger dermed har ret til at opholde sig her i landet under an-
søgningens behandling og har samme rettigheder til at arbej-
de, som den opholdstilladelse, der søges forlænget, giver ret
til.
SIRI anerkender, at muligheden for fornyelse/forlængelse af
venezuelanske pas er vanskeliggjort af situationen i hjemlan-
det. Men vi fastholder fortsat samme praksis, idet Udenrigsmi-
nisteriet har oplyst, at det ifølge oplysninger modtaget fra Ve-
nezuelas ambassade i Berlin p.t. er muligt for venezuelanske
statsborgere at få deres pas forlænget ved den venezuelanske
ambassade i Berlin. Det betragtes derfor ikke som værende
umuligt at efterkomme det danske paskrav.”
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende om styrelsens praksis i sager, hvor
ansøger ikke har et gyldigt pas.
”En
udlænding skal ved indrejse, under ophold her i landet og
ved udrejse herfra være i besiddelse af pas eller andet doku-
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om ministeren kan oplyse, hvorfor Danmark ikke anerkender udløbne pas fra Venezuela, landets situation taget i betragtning? Kan ministeren redegøre for, hvad der måtte ligge til hinder for en mulig løsning på dette, til udlændinge- og integrationsministeren
ment, der efter udlændinge- og integrationsministerens be-
stemmelse kan godkendes som rejselegitimation, jf. udlændin-
gelovens § 39, stk. 1. Nordiske statsborgere er undtaget fra be-
stemmelsen, jf. § 39, stk. 4 (Lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22.
oktober 2020).
Udlændingestyrelsen kan imidlertid, når humanitære hensyn,
hensyn til nationale interesser eller internationale forpligtelser
taler derfor, tillade, at en udlænding indrejser og opholder sig
her i landet uden at være i besiddelse af pas eller anden rejse-
legitimation, jf. § 1, stk. 4 i bekendtgørelse nr. 1020 af 23. juni
2020 om udlændinges adgang her til landet.
Kravet om, at en udlænding ved indrejse, under ophold og ved
udrejse fra landet skal være i besiddelse af pas eller andet do-
kument, gælder tilsvarende på Færøerne, jf. § 39, stk. 1, i an-
ordning nr. 182 af 22. marts 2001 for ikrafttræden for Færøer-
ne af udlændingeloven, og i Grønland, jf. § 39, stk. 1, i anord-
ning nr. 150 af 23. februar 2001 for ikrafttræden for Grønland
af udlændingeloven.
Udlændingestyrelsen kan imidlertid, når humanitære hensyn,
hensyn til nationale interesser eller internationale forpligtelser
taler derfor, tillade, at en udlænding indrejser og opholder sig
på Færøerne uden at være i besiddelse af pas eller anden rej-
selegitimation, jf. Bekendtgørelse nr. 252 af 17. marts 2014 om
udlændinges adgang til Færøerne, § 5, stk. 3.
Der er ikke udstedt en særskilt udlændingebekendtgørelse for
Grønland, i stedet finder Bekendtgørelse nr. 196 af 23. maj
1980 om udlændinges adgang til og ophold i Danmark anven-
delse. Det fremgår af bekendtgørelsens § 6, at Tilsynet med ud-
lændinge (nu Udlændingestyrelsen) eller efter dettes bemyn-
digelse politimesteren (politidirektøren) kan, når særlige grun-
de taler derfor, tillade, at en udlænding indrejser i landet uden
at være i besiddelse af pas eller anden rejselegitimation.
Såfremt en udlænding ikke er i besiddelse af et gyldigt pas eller
andet dokument, der kan godkendes som rejselegitimation, fo-
retages en konkret vurdering af, hvorvidt udlændingen reelt er
forhindret i at få udstedt et nationalitetspas fra hjemlandets
myndigheder. Det kan fx være tilfældet, hvis udlændingen do-
kumenterer, at myndighederne i hjemlandet ikke vil udstede et
nationalitetspas. Hvis hjemlandets myndigheder ikke vil udste-
de skriftlig dokumentation for ikke at ville udstede pas, skal ud-
lændingen sandsynliggøre dette på anden måde.
Hvis en udlænding har fået tilladelse til at indrejse og opholde
sig her i landet på Færøerne eller i Grønland uden at være i be-
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om ministeren kan oplyse, hvorfor Danmark ikke anerkender udløbne pas fra Venezuela, landets situation taget i betragtning? Kan ministeren redegøre for, hvad der måtte ligge til hinder for en mulig løsning på dette, til udlændinge- og integrationsministeren
siddelse af pas eller anden rejselegitimation, vil det i forbindel-
se med en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen tilli-
ge blive vurderet, hvorvidt betingelserne herfor fortsat er til
stede, eller om der på ny skal stilles krav om, at udlændingen
er i besiddelse af et gyldigt pas eller andet dokument, der kan
godkendes som rejselegitimation.
Udlændingestyrelsen har ikke kendskab til de øvrige EU-
medlemsstaters praksis i relation til anerkendelse af udløbne
venezuelanske nationalitetspas.
Såfremt en udlænding, der har opholdstilladelse på Færøerne
eller i Grønland, ønsker at tage ophold i Danmark på baggrund
af familiesammenføring, kræver det, at der indgives en selv-
stændig ansøgning herom. Baggrunden herfor er, at kravene
for meddelelse af familiesammenføring på Færøerne/i Grøn-
land og i Danmark er forskellige. Udlændingestyrelsen vil i den
forbindelse tillige vurdere, hvorvidt udlændingen er i besiddel-
se af et gyldigt pas eller andet dokument, der kan godkendes
som rejselegitimation, eller om der er forhold, der kan medfø-
re, at udlændingen, tillades indrejse og ophold her i landet
uden at være i besiddelse heraf.”
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
5/5