Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2298462_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. december 2020
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2020-0032/40-0448
1709936
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 146 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
9. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Kristian Thulesen Dahl (DF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: MFU spm. om ministeren vil redegøre for den østrigske regerings planer om at lukke radikale moskeer i landet samt vurderer, om det er muligt at gennemføre lignende tiltag i Danmark? Der henvises til artiklen »Østrig vil lukke radikale moskeer efter angreb i Wien«, berlingske.dk, den 6. november 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 146 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for den østrigske regerings planer om
at lukke radikale moskeer i landet samt vurderer, om det er mu-
ligt at gennemføre lignende tiltag i Danmark? Der henvises til
artiklen »Østrig vil lukke radikale moskeer efter angreb i Wien«,
berlingske.dk, den 6. november 2020”
Svar:
1.
Det er dybt forfærdeligt, hvad vi har set i Østrig og Frankrig. Jeg har
derfor forståelse for de østrigske myndigheders ønske om at tage alle nød-
vendige skridt for at opklare den alvorlige forbrydelse, som er overgået lan-
det.
Den østrigske regering præsenterede den 11. november 2020
en ”anti-terror-
pakke”, som bl.a.
lægger op til, at der skal skabes bedre muligheder for ned-
lukningen af ekstremistiske og religiøse foreninger i forbindelse med terror-
propaganda og lignende.
Østrig har Justitsministeriet bekendt ikke på nuværende tidspunkt præsen-
teret konkrete lovforslag som opfølgning på præsentationen af ”anti-terror-
pakken”.
2.
Med hensyn til muligheden for at lukke moskéer har Justitsministeriet
forstået spørgsmålet således, at der spørges til muligheden for at opløse en
eventuel forening bag en moské i Danmark.
Det følger af grundlovens § 78, stk. 1, at borgere har ret til uden forudgående
tilladelse at danne foreninger i ethvert lovligt øjemed. Hvis en forening der-
imod har et ulovligt øjemed, vil foreningen kunne opløses ved dom efter
reglerne i § 78.
Opløsning forudsætter dog, at der foreligger en forening i grundlovens for-
stand. Hvis der ikke er tale om en forening, er der ikke noget at opløse.
Grundlovens § 78, stk. 2, indeholder en bestemmelse om, at foreninger, der
virker ved eller søger at nå deres mål ved vold, anstiftelse af vold eller lig-
nende strafbar påvirkning af anderledes tænkende, bliver at opløse ved dom.
Det er den almindelige opfattelse, at § 78, stk. 2, pålægger myndighederne
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: MFU spm. om ministeren vil redegøre for den østrigske regerings planer om at lukke radikale moskeer i landet samt vurderer, om det er muligt at gennemføre lignende tiltag i Danmark? Der henvises til artiklen »Østrig vil lukke radikale moskeer efter angreb i Wien«, berlingske.dk, den 6. november 2020, til justitsministeren
en pligt til at rejse en sag ved domstolene til opløsning af foreninger, der er
omfattet af bestemmelsen.
En forening, der er omfattet af grundlovens § 78, stk. 2, vil også være om-
fattet af § 78, stk. 1.
Det afgørende for, om der er grundlag for at søge en forening opløst ved
dom, er derfor, om foreningen har et ”ulovligt øjemed” i grundlovens § 78,
stk. 1’s forstand, og ikke om den ”virker ved eller søger at opnå [sit] mål
ved vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af anderledes
tænkende”, jf. § 78, stk. 2.
Opløsning af en forening ved dom kræver således, at den pågældende for-
ening udgør en forening i grundlovens forstand, at foreningen har et ulovligt
øjemed, herunder eventuelt at den søger at nå sit mål ved vold, og at der kan
føres bevis herfor i forbindelse med en eventuel opløsningssag.
En forening skal i almindelighed forstås som et samvirke mellem en kreds
af personer, som foregår i et nærmere bestemt øjemed efter visse regler, der
regulerer spørgsmålet om foreningsmedlemmers indbyrdes forhold og for-
holdet til omverden. Det er antaget i den statsretlige teori, at foreningsbe-
grebet er ganske vidt. Om der er tale om forening i grundlovens forstand,
beror på en konkret vurdering.
Om en forening kan siges at have et ulovligt øjemed, og dermed kan opløses
ved dom, må efter Justitsministeriets opfattelse bero på en samlet vurdering,
hvor der lægges vægt på samtlige forhold, som er egnede til at belyse for-
eningens formål, virksomhed og midler.
3.
Center for Terroranalyse (CTA), som er en del af Politiets Efterretnings-
tjeneste (PET), vurderer i den seneste Vurdering af terrortruslen mod Dan-
mark fra marts 2020, at terrortruslen mod Danmark er alvorlig. Den seneste
tids begivenheder i Østrig og Frankrig samt den offentlige debat bl.a. her-
hjemme giver ifølge PET ikke anledning til at ændre på denne vurdering.
Det er dog samtidigt
CTA’s
vurdering, at den seneste tids begivenheder gi-
ver anledning til bekymring.
PET følger nøje udviklingen i trusselsbilledet i Danmark og udlandet, og
vurderer løbende, hvad udviklingen giver anledning til, og regeringen er
selvsagt altid klar til at drøfte, om vi kan gøre mere for at holde Danmark
sikker.
3