Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2296960_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 137 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mette
Thiesen (NB) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 137:
Vil ministeren redegøre for, hvilke kommuner der, i forbindelse med integrations-
eller beskæftigelsesindsatser for flygtninge og ikke-vestlige indvandrere, har æld-
replejesektoren eller social- og sundhedsuddannelserne som aftagere i disse ind-
satser?
Svar:
Spørgsmålet forudsættes i det følgende at efterlyse integrations- eller beskæftigel-
sesindsatser for ledige flygtninge og ledige ikke-vestlige indvandrere i ældresekto-
ren eller social- og sundhedsuddannelserne.
Det fremgår af nedenstående tabel, at antallet af modtagere af selvforsørgelses- og
hje rejseydelse eller overga gsydelse i virkso hedspraktik i sektore ”Su dhed
omsorg
og perso lig pleje” i
9 o fatter
ca. 800 personer. Gruppen omfatter
dermed også ledige i virksomhedspraktik uden for ældresektoren.
3. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 20876
1447347
Antal modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse i virk-
somhedspraktik i erhvervsgruppen "Sundhed, omsorg og personlig pleje" samt antal i
virksomhedspraktik i alt, indvandrere med ikke-vestlig oprindelse og i alt, 2019
Sundhed, omsorg og personlig pleje
Indvandrere med ikke-vestlig oprindelse
Øvrige
I alt
770
30
800
I alt
8.504
401
8.905
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. registerdata fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering.
Det er umiddelbart ikke muligt at opgøre, hvor mange personer, der har været i
virksomhedspraktik i ældreplejesektoren opgjort på de enkelte kommuner.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) understøtter en effek-
tiv integrationsindsats bl.a. gennem at indsamle, skabe og formidle aktuel bedste
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 137: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke kommuner der, i forbindelse med integrations- eller beskæftigelsesindsatser for flygtninge og ikke-vestlige indvandrere, har ældreplejesektoren eller social- og sundhedsuddannelserne som aftagere i disse indsatser, til udlændinge- og integrationsministeren
viden og best practice på integrationsområdet til kommuner og andre aktører og
ved løbende at monitorere kommunernes integrationsindsats. Der forefindes ikke
et samlet overblik over alle integrationsprojekter i landets kommuner. Nedenstå-
ende oplysninger er derfor baseret på den viden, SIRI har fra samarbejdet med en
række kommuner i hhv. initiativerne
Integrations- og beskæftigelsesambassadører
(IBA), hvor der deltager 36 kommuner samt
Flere indvandrerkvinder i beskæftigelse
(KIB), hvor der deltager 15 kommuner. Herudover er bidraget baseret på viden fra
SIRIs understøttende indsats i kommunerne fsva. integrations-grunduddannelsen
(igu).
En række kommuner samarbejder bl.a. med SOSU-skoler om opkvalificerende for-
løb for borgerne målrettet social- og sundhedsuddannelsen. Ofte kombineres dette
med forberedende voksenundervisning (FVU-dansk og matematik). Formålet er at
forberede deltagerne til at bestå erhvervsuddannelseskravene og blive optaget på
det såkaldte grundforløb 2 på en SOSU-skole.
Nogle kommuner arbejder ligeledes med at rekruttere flygtninge til SOSU-området
ved hjælp af igu-ordningen. I samarbejde med SOSU-skolerne, og i nogle tilfælde
VUC, sammensættes et igu-uddannelsesforløb sideløbende med praksiserfaring i
ældreplejesektoren. Borgerene får således erfaring med dansk arbejdskultur og får
styrket deres fagsprogskundskaber inden for ældre- og plejeområdet. Formålet er
at borgerne kan blive optaget på grundforløb til en social-og sundhedsuddannelse,
eller at blive selvforsørgende via ufaglært arbejde i branchen.
En række kommuner tilrettelægger systematiske indsatser, der er målrettet ældre-
plejesektoren generelt. Kendetegnene ved disse indsatser er, at der ofte er fokus
på virksomhedsrettede praktikforløb i ældreplejesektoren. Ofte er der fokus på
sproglig opkvalificering sideløbende, fx via mentorer, sprogmakkere eller opkvalifi-
cering på VUC. Formålet er, at borgeren via et bedre kendskab til området motive-
res til fremadrettet at blive selvforsørgende inden for branchen enten via uddan-
nelse eller ufaglært arbejde.
I tillæg nævner flere kommuner, som ikke indgår i skemaet nedenfor, at de samar-
bejder med plejecentre omkring igu- og virksomhedspraktikpladser og har et fokus
på social- og sundhedsområdet som relevant branche med fx besøg på plejecentre,
oplæg om job- og uddannelsesmuligheder inden for området mv., men at de ikke
har forløb i større omfang med henblik på indslusning til området, idet større for-
maliserede forløb kan være en udfordring at iværksætte.
Nedenfor er opstillet en oversigt med en række kommuner, hvor SIRI har et speci-
fikt kendskab til, at de i større omfang har eller har haft særlige integrationsprojek-
ter og uddannelsestilbud rettet mod indslusning af nyankomne flygtninge til social-
og sundhedsområdet. Oversigten er som nævnt ikke nødvendigvis en udtømmende
liste, da SIRI ikke har et samlet overblik over alle kommunale integrationsprojekter.
I oversigten inddeles kommunerne i tre kategorier alt efter formålet med den en-
kelte kommunes indsats på området for borgere omfattet af Integrationsloven.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 137: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke kommuner der, i forbindelse med integrations- eller beskæftigelsesindsatser for flygtninge og ikke-vestlige indvandrere, har ældreplejesektoren eller social- og sundhedsuddannelserne som aftagere i disse indsatser, til udlændinge- og integrationsministeren
2296960_0003.png
Herudover er der en særskilt fjerde kategori, som omfatter to kommuner, der har
indsatser på området, hvor målgruppen er kvinder, som er overgået til at være om-
fattet af Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).
Indsatser for borgere omfattet af Integrationsloven
1. Opkvalificerende forløb målrettet social- og sundhedsuddannelsen
Kommuner:
Helsingør, Skive, Sønderborg.
Indhold:
Ud over undervisning i FVU dansk og matematik, følger deltagerne undervisning i forberedende fag på SOSU-
skolen.
Formål:
Primært at forberede deltagerne til at kunne bestå EUD-kravene og blive optaget på GF2 på SOSU-skolen samt
sekundært at ruste borgerne til at kunne gennemføre nødvendige VUC-fag inden optag på GF2.
2. Større samarbejder om igu-forløb inden for social- og sundhedsområdet
Kommuner:
Bornholm, Faxe, Herning, Silkeborg, Skive, Svendborg, Aarhus.
Tværkommunalt samarbejde:
’Aabe raa, Sø derborg, Tø der’, ’Asse s, Nordfy , Ode se’, ’Aalborg, Ja
erbugt, Hjør-
ri g’, ’Kerte i de, Nyborg’, Nordsjælla dske ko
u er (De lokale SOSU-uddannelsesinstitution
er koordinerende).
Indhold:
I samarbejde med SOSU-skolerne, og i nogle tilfælde VUC, sammensættes igu-uddannelsesforløb sideløbende
med praksiserfaring i ældreplejesektoren. Erfaring med dansk arbejdskultur og styrkelse af danskkundskaber inden for
ældre- og plejeområdet.
Formål:
Primært at forberede deltagerne til at bestå EUD-kravene og blive optaget på GF2 på SOSU-skolen og sekundært
at borgerne bliver selvforsørgende via ufaglært arbejde i branchen eller i tilstødende brancher.
3. Forberedende indsatser målrettet ældreplejesektoren
Kommuner:
Esbjerg, Frederikshavn, Furesø, Guldborgssund, Haderslev, Hedensted, Helsingør, Ikast-Brande, Køge, Lem-
vig, Odder, Vejle.
Indhold:
Indholdet omfatter bl.a. virksomhedspraktik på plejecentre understøttet af fx sprog- eller virksomhedsmentor,
rollemodeller, barselsgruppe på plejecenter mv.
Formål:
Borgeren motiveres via et bedre kendskab til området til fremadrettet at blive selvforsørgende indenfor bran-
chen enten via uddannelse eller ufaglært arbejde.
4. Indsatser for kvinder omfattet af LAB
Kommuner:
Frederikshavn, Aarhus.
Indhold:
Introforløb på SOSU-skolen med fokus på rengøring, madlavning og pleje samt forløb på VUC kombineret med
praktik på et plejecenter.
Formål:
At få flere kvinder med anden etnisk baggrund ind i SOSU-faget.
Mattias Tesfaye
/
Lars Von Spreckelsen-Syberg
Side
3/3