Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2274055_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. AC
(Alm.del) UUI, der er genstillet som
samrådsspm. L (Alm.del) UUI
3. november 2020, kl. 16.00-17.00
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
27. oktober 2020
Sags nr.
Akt-id
2020 - 17926
1426075
Spørgsmål AC/L:
Kan ministeren oplyse, hvad regeringen agter at foretage
sig for at nedbringe det massive omfang af kriminalitet
blandt asylansøgere, som fremgår af svaret på UUI alm.
del
spm. 389 (folketingsåret 2019-20), samt hvad rege-
ringen agter at foretage sig for at nedbringe antallet af
asylansøgere?
Svar:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Jeg synes, at det er et relevant spørgsmål, som i
virkeligheden afspejler en grundlæggende udfor-
dring i asylsystemet.
Som jeg kommer nærmere ind på om et øjeblik, så
handler det
som jeg ser det
jo først og fremmest
om, at der kan komme udlændinge her til landet
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om antallet af asylansøgere og kriminalitet blandt asylansøgere, jf. samrådsspørgsmål L, til udlændinge- og integrationsministeren
2
under dække af, at de har et beskyttelsesbehov,
men hvor det i virkeligheden handler om, at de
kommer for at begå kriminalitet.
Det giver mig for det første anledning til at fortælle
noget om, hvordan regeringen ser den langsigtede
løsning på den udfordring.
For det andet vil jeg sige noget om, hvad vi gør nu
og her.
[Asylprocessen i dag og i fremtiden]
Som jeg nævnte før, så er jeg overbevist om, at så
længe folk har mulighed for at komme her til landet
for at søge asyl og derved få processuelt ophold,
mens deres asylssag behandles, så vil der komme
udlændinge hertil, som reelt ikke ønsker beskyttel-
se, men som alene ønsker at få foden på dansk jord
og herefter begå kriminalitet.
Jeg mener derfor, at det asylsystem, som vi kender
i dag, er dysfunktionelt.
Det har flere forskellige uheldige konsekvenser, og
en af dem er, at jo flere, der får mulighed for at op-
holde sig her i landet, mens deres udsigtsløse asyl-
sag behandles, jo mere kriminalitet vil vi også se.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om antallet af asylansøgere og kriminalitet blandt asylansøgere, jf. samrådsspørgsmål L, til udlændinge- og integrationsministeren
3
For jeg tror, at der er en sammenhæng mellem de
udlændinge, der begår kriminalitet her i landet, og
de udlændinge, som rejser hertil uden et beskyttel-
sesbehov, og derfor får afslag på asyl.
Marokko er i mine øjne et godt eksempel på et
land, hvor vi i statistikken på den ene side kan se,
at asylansøgere og afviste asylansøgere fra det land
begår meget kriminalitet, og på den anden side, at
ansøgere fra Marokko altså i størstedelen af tilfæl-
dene ikke ender med at få asyl her i landet.
Et andet eksempel er Georgien, hvor statistikkerne
viser, at asylansøgere og afviste asylansøgere begår
meget kriminalitet, og når vi kigger på anerkendel-
sesprocenten for asylansøgere fra Georgien, så lig-
ger den faktisk på 0 pct. i 2019.
Jeg mener, at tallene understøtter min formodning
om, at nogle udlændinge misbruger det danske
asylsystem alene for at komme her til landet for at
begå kriminalitet.
Tallene bekræfter mig også i det fornuftige ved re-
geringens ambition om et retfærdigt og humant
asylsystem, der bl.a. arbejder for at flytte asylsags-
behandlingen fra Danmark til tredjelande [modta-
gecentre] uden for EU.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om antallet af asylansøgere og kriminalitet blandt asylansøgere, jf. samrådsspørgsmål L, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Det er afgørende for at fjerne de incitamentsstruk-
turer, der gør det muligt for menneskesmuglere at
tjene formuer, mens migranter og flygtninge om-
kommer eller udsættes for overgreb på migrations-
ruterne på vej mod EU. Samtidig kan vi hjælpe
langt flere bedre, hvis vi hjælper i nærområderne.
Det betyder samtidig, at der ikke vil være mange
asylsøgere uden noget beskyttelsesbehov, som op-
holder sig i Danmark, mens deres asylsag behand-
les.
Og det vil også betyde, at den måde man kan opnå
asyl i Danmark vil være gennem kvotesystemet,
hvor Danmark vil have mulighed for at sikre, at det
er flygtninge med en god chance for at blive inte-
greret her i landet, der bliver genbosat i Danmark.
Og netop derfor vil vi også i denne samling frem-
lægge et lovforslag, der gør det juridisk muligt at
overføre asylansøgere til asylsagsbehandling i tred-
jelande.
[Bekæmpelse af kriminalitet i dag]
Men selvom regeringen har en ambition om at ind-
føre et mere funktionelt og retfærdigt asylsystem,
hvor vi flytter asylsagsbehandlingen væk fra Dan-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om antallet af asylansøgere og kriminalitet blandt asylansøgere, jf. samrådsspørgsmål L, til udlændinge- og integrationsministeren
2274055_0005.png
5
mark, så skal vi naturligvis ikke sidde på hænderne
indtil da.
Allerede i dag har regeringen en bredspektret ind-
sats for at bekæmpe og minimere kriminaliteten,
som begås af asylansøgere og afviste asylansøgere.
For
det første
er en stor
og åbenlys
faktor i for-
hold til minimeringen af kriminalitet blandt asylan-
søgere, at antallet af udlændinge, der indrejser og
søger om asyl, holdes så lavt så muligt.
Jo færre asylansøgere, jo færre personer til at begå
kriminaliteten.
Og det er derfor glædeligt, at antallet af asylansø-
gere i 2020 jo som bekendt er historisk lavt.
I 2019 blev der registreret det laveste antal asylan-
søgere på ét år siden 2008.
Der er i de ni første måneder af 2020 registreret ca.
56 pct. af niveauet på samme tid sidste år.
For
det andet
har vi styrket hjemrejsepolitikken, så
de udlændinge, som udvises eller får afslag på asyl,
rent faktisk også sendes ud af Danmark.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om antallet af asylansøgere og kriminalitet blandt asylansøgere, jf. samrådsspørgsmål L, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Jo hurtigere en afvist asylansøger rejser hjem, des
mindre er muligheden også for, at den pågældende
begår kriminalitet her i landet.
Regeringen har derfor også iværksat en række initi-
ativer, som skal være med til at sikre en hurtigere
hjemrejse for afviste asylansøgere.
Her kan jeg blandt andet nævne initiativet om, at
afviste asylansøgere kan få støtte [20.000 kr.] med
til deres hjemland, hvis de frafalder deres ankesag
hos Flygtningenævnet, og i stedet rejser hjem.
Regeringen har også oprettet Hjemrejsestyrelsen og
planlægger at fremsætte forslag til en ny hjemrejse-
lov, som skal være med til at gøre udsendelsespro-
cessen væsentligt mere effektiv.
Er der alligevel afviste asylansøgere, som begår
kriminalitet, mens de opholder sig i Danmark, har
det selvfølgelig konsekvenser.
Udover afsoning af den straf, som de har fået, vil
de som udgangspunkt blive udvist af Danmark og
få et indrejseforbud [til Danmark].
Det gælder i øvrigt for alle andre udlændinge også;
misbruger man sit ophold i Danmark til at begå al-
vorlig kriminalitet, så har man ikke noget at gøre i
det danske samfund. Det
skal
have konsekvenser.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om antallet af asylansøgere og kriminalitet blandt asylansøgere, jf. samrådsspørgsmål L, til udlændinge- og integrationsministeren
2274055_0007.png
7
De afviste asylansøgere vil derudover også blive
omfattet af det skærpede kontrolregime, der bl.a.
gælder for udlændinge, der har begået kriminalitet.
Det betyder strengere pligter i forhold til f.eks.
meldepligt og opholdspligt på udrejsecentrene.
Det betyder også strengere straffe for
overtrædelse
af en melde- eller opholdspligt.
Det er med andre ord ikke gratis for en afvist asyl-
ansøger at begå kriminalitet, mens de opholder sig i
Danmark.
For
det tredje
handler bekæmpelse af kriminalitet
jo ikke kun om at slå ned på den kriminalitet, som
er
sket, men også om at forebygge, at den overho-
vedet sker
også blandt asylansøgere.
I den forbindelse er den praktiske håndtering ude i
virkeligheden meget vigtig.
Værktøjerne til at forhindre kriminalitet tages såle-
des allerede i brug fra det tidspunkt, hvor en asyl-
ansøger træder over grænsen.
Asylansøgere får f.eks. allerede fra deltagelsen i det
indledende asylansøgerkursus besked om nogle af
de konsekvenser, som det kan have at begå krimi-
nalitet i Danmark.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om antallet af asylansøgere og kriminalitet blandt asylansøgere, jf. samrådsspørgsmål L, til udlændinge- og integrationsministeren
2274055_0008.png
8
Det tror jeg har betydning for forebyggelsen.
Derudover er der på hvert enkelt indkvarteringssted
nultolerance over for enhver form for kriminalitet
og uhensigtsmæssig adfærd.
Jeg mener, at ro og orden på indkvarteringsstederne
er afgørende
både for beboerne, medarbejderne,
naboerne og lokalsamfundet.
Den adfærd, som senere kan udmønte sig i krimina-
litet, skal tages i opløbet.
Derfor
prioriteres
indkvarteringsoperatørernes
samarbejde med det lokale politi, frivillige og øvri-
ge relevante parter i lokalområdet også meget højt.
Ude på indkvarteringsstederne opretholdes ro og
orden gennem en husorden, som definerer rettighe-
der og pligter for den enkelte beboer.
Konsekvensen af ikke at overholde husordenen kan
bl.a. føre til, at udlændingen kan bortvises fra sær-
lige områder på indkvarteringsstedet.
For
det fjerde,
så er det selvklart af helt afgørende
karakter, at udlændingemyndighederne har et godt
og nært samarbejde med politiet.
For bare at tage et praktisk eksempel, så er det jo
også derfor, at der f.eks. ved Kærshovedgård er
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om antallet af asylansøgere og kriminalitet blandt asylansøgere, jf. samrådsspørgsmål L, til udlændinge- og integrationsministeren
9
igangsat flere initiativer for at forebygge utryghed i
lokalsamfundet.
Politikredsen ved udrejsecentret har udpeget en lo-
kal politibetjent, som er tilknyttet som primær kon-
taktperson til håndtering af blandt andet forebyg-
gende arbejde.
[Afsluttende om bekæmpelse af kriminalitet]
Vi kan naturligvis ikke acceptere, at nogle menne-
sker kommer til Danmark for at begå kriminalitet
under dække af at være på flugt.
På lang sigt er løsningen at få flyttet asylansøgerne
ud af Danmark, så længe deres ansøgning behand-
les.
På kort sigt mener jeg, at der både politisk, men og-
så rent praktisk, bliver gjort en stor indsats for at
bekæmpe problemet med kriminalitet blandt asyl-
ansøgere og andre udlændinge uden lovligt ophold.
Tak for ordet.