Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2275383_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. G-K (UUI
alm. del)
3. november kl. 15-16
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
9. oktober 2020
Spørgsmål G-K
Samrådsspørgsmål G
Vil ministeren redegøre for regeringens løsningsforslag for Udrejsecenter
Kærshovedgård? Hvilke konkrete løsningsforslag arbejdes der med, og hvor-
når kommer der en løsning, så lokalsamfundet ikke længere skal døje med
utryghed og den kriminalitet, som udgår fra udrejsecentret?
Sags nr.
Akt-id
2020 - 17309
1417762
Samrådsspørgsmål H
Regeringen har tidligere lanceret en idé om et asylmodtagercenter uden for
Europa som et led i en ny asylpolitik. Vil regeringen på samme måde overveje
at anbringe et udrejsecenter i andre lande efter forudgående aftale med det
pågældende land herom?
Samrådsspørgsmål I
Arbejder regeringen med et maksimalt beløb, som regeringen vil anvende på
et alternativ til Kærshovedgård, idet regeringen ved sin tiltrædelse skrottede
de blå partiers løsning med øen Lindholm til 759 mio. kr., fordi denne løsning
var for dyr? Er pengene vigtigere end en løsning på problemet?
Samrådsspørgsmål J
Hvad er ministerens holdning til den voldsomme stigning i den registrerede
kriminalitet, som beboere på udrejsecenter Kærshovedgård har begået, hvor
politiet siden begyndelse af 2019 og frem til august i år har rejst 127 sigtelser
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
2
mod beboerne, mod 85 sigtelser fra foråret 2016 til efteråret 2018? Vil mini-
steren, eventuelt med bidrag fra justitsministeren, redegøre for de foranstalt-
ninger, regeringen vil tage for at få bugt med og kontrol med den kriminalitet,
der udgår fra centret, så beboere og forretningsdrivende i nærområdet og de
større byer som eksempelvis Herning kan føle sig trygge?
Samrådsspørgsmål K
Vil ministeren sikre en bedre dialog mellem lokalbefolkningen og de ansvar-
lige på centret, politiet og andre myndigheder, da der har været en lang række
af utryghedsskabende situationer på centret, hvor naboer har kontaktet myn-
digheder for at høre, hvad der foregår, når mange politi- og redningskøretøjer
pludselig er til stede på centret, men hvor interesserede naboer blot fejes af
banen med, at der ikke er nogle hændelser, selvom dette har været tydeligt?
Svar
[Indledning]
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
Spørger har stillet en række spørgsmål, som kredser om
udlændinge uden lovligt ophold i Danmark og indkvarte-
ringen af denne gruppe.
Jeg vil starte med at sige, at det for regeringen er en høj
prioritet, at udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig
i Danmark, skal rejse hjem. Derfor har vi bl.a. oprettet
Hjemrejsestyrelsen og for nylig præsenteret Danmarks
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
3
første hjemrejselov. Og regeringen vil løbende lancere
flere hjemrejsetiltag.
Hvis flere rejste hjem, så ville vi formentlig ikke have de
samme problemer i fx lokalområdet omkring Kærshoved-
gård, som spørger peger på.
Jeg er enig med spørger i, at lokalbefolkningen omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård selvfølgelig skal kunne
føle sig trygge. Derfor er regeringen også i gang med at se
på en løsning for indkvarteringen af udlændinge uden lov-
ligt ophold.
Udlændingemyndighederne har et tæt samarbejde med
Justitsministeriets myndigheder om det daglige arbejde i
forbindelse med særligt udrejsecentrene. Jeg har derfor
også fået bidrag fra Justitsministeriet for at kunne besvare
dagens samrådsspørgsmål.
Men jeg kan ikke gå nærmere ind i en drøftelse af de om-
råder, der hører under Justitsministeriet, så der bliver jeg
nødt til at henholde mig til de bidrag, der er indhentet. Det
har jeg også forstået, at spørger er indforstået med.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
4
[Anbringelse af udrejsecenter i et andet land
spm.
H]
I forhold til de konkrete spørgsmål vil jeg starte med over-
vejelserne om anbringelse af et udrejsecenter i et andet
land.
Regeringen arbejder for et retfærdigt og humant asylsy-
stem, hvor vi fjerner de incitamentsstrukturer, der gør det
muligt for menneskesmuglere at tjene formuer, mens mi-
granter og flygtninge omkommer eller udsættes for over-
greb på migrationsruterne på vej mod EU.
Hvis man ved, at en fod på dansk jord og en ansøgning om
asyl ikke længere giver mulighed for en fremtid i Dan-
mark, vil færre søge herop. Dermed kan vi hjælpe flere
bedre i nærområderne.
Derfor arbejder vi målrettet på at flytte asylsagsbehand-
lingen til et tredjeland uden for EU. Samtidig arbejder vi
som nævnt for en markant styrkelse af hjemrejseområdet.
Derfor er jeg også glad for, at styrkelse af udsendelses-
dagsordenen indgår i Kommissionens forslag til en ny
asyl- og migrationspagt.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Det har tidligere været fremme, at Østrig har indgået en
aftale med Serbien om overførsel til Serbien af bl.a. afvi-
ste asylansøgere, der skal sendes tilbage til deres hjem-
land.
Danmark er ikke en del af aftalen. Den blev indgået i april
2019. Det er før min tid, så jeg kender ikke begrundelsen
for, hvorfor det ikke lykkedes den tidligere regering at få
Danmark med i aftalen. Det havde jeg håbet, og jeg appel-
lerede også som ordfører for Socialdemokratiet før valget
til, at vi blev en del af den. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for,
at vi kommer med i lignende aftaler fremover.
Lige nu arbejder vi også på, at vi på sigt kan oprette et
modtagecenter uden for EU. Det er vi overbeviste om er
den rigtige løsning, hvis vi skal lykkes med at bryde inci-
tamenterne for flygtninge og irregulære migranter til at
begive sig ud på den livsfarlige færd mod Europa og løse
udfordringerne på langt sigt.
Nu vil jeg gå over til besvarelsen af de konkrete spørgsmål
om Udrejsecenter Kærshovedgård.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
6
[Regeringens løsningsforslag for Udrejsecenter Kærs-
hovedgård
spm. G]
Jeg vil starte med regeringens planer for den fremtidige
struktur for indkvartering af udlændinge uden lovligt op-
hold i Danmark.
Jeg forstår fuldstændig, at det skaber utryghed at skulle bo
tæt på folk, der fx er dømt for kriminalitet, og som ikke
har nogen fremtid i Danmark. Og det er selvfølgelig heller
ikke i orden, hvis beboerne ikke opfører sig ordentligt på
eller omkring deres udrejsecenter.
Vi har i regeringen fokus på, at hjemrejseindsatsen også
reelt skal få flere til at rejse hjem. Vi arbejder bl.a. på at
kunne udsende kriminelle udlændinge hurtigere, end vi
gør i dag. For netop at sætte mere målrettet ind på hjem-
rejseområdet etablerede regeringen derfor som nævnt
Hjemrejsestyrelsen pr. 1. august i år.
Med det intensiverede fokus på at få udlændinge, der ikke
har ret til at opholde sig i Danmark, til at rejse hjem, er det
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
7
også målsætningen at nedbringe den utryghed, lokalbe-
folkningen omkring Udrejsecenter Kærshovedgård ople-
ver.
Vi er klar til at sikre, at der kommer en holdbar løsning for
indkvarteringen af udlændinge uden lovligt ophold. Der-
for tager vi os også tid til at gennemtænke løsningen.
Regeringen vil præsentere en samlet løsning for indkvar-
teringen af udlændinge uden lovligt ophold i denne folke-
tingssamling.
[Hvilket beløb vil regeringen anvende på et alternativ
til Kærshovedgård
spm. I]
Det leder mig til spørgsmålet om det maksimale beløb, re-
geringen vil anvende på et alternativ til Kærshovedgård.
Vi skal føre en politik, hvor vi bruger pengene fornuftigt.
Den tidligere regerings planlagte center på Lindholm var
en meget dyr løsning. Regeringen arbejder derfor på en
alternativ løsning.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Jeg vil ikke afvise, at vi med den løsning kommer til at
bruge flere penge, end vi gør i dag. Men Lindholm-forsla-
get var alt for dyrt. Og jeg tror ikke på, at det ville få flere
til at rejse hjem.
Når vores løsning er klar, vil den selvfølgelig være fuldt
finansieret.
En væsentlig del af økonomien for udrejsecentrene hand-
ler imidlertid om politiets sikkerhedsindsats i forbindelse
med centrene. Sikkerheden omkring udrejsecentrene er en
høj prioritet for regeringen, og derfor vil der skulle sættes
de nødvendige penge af til sikkerhed.
Det er en fortsat prioritering for regeringen, at politiet har
de fornødne ressourcer til at sikre sikkerheden i og om-
kring udrejsecentrene, herunder i forbindelse med krimi-
nelle udlændinge.
[Stigning i kriminalitet omkring KHG
spm. J]
Det leder mig videre til spørgsmålet om kriminalitet på
Kærshovedgård. Vi har et stærkt fokus på den kriminali-
tet, der udspringer fra beboerne på Kærshovedgård.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Jeg synes ikke, at der tegner sig et entydigt billede af, at
der er en stigende kriminalitet blandt beboerne på Kærs-
hovedgård. Ja, der har været et stigende antal sigtelser,
men der har også været et stigende antal beboere på cen-
teret.
Ud fra de tal, jeg har fået oplyst fra Justitsministeriet, kan
jeg se, at antallet af absolutte sigtelser mod beboerne for
forhold begået uden for Kærshovedgård har været svin-
gende. Det gælder sådan set både for antallet af sigtelser
og fældende afgørelser for denne gruppe.
Jeg synes altså ikke, at vi kan lave denne kobling mellem
regeringens udmelding om Lindholm og en stigende kri-
minalitet.
Men det ændrer ikke på, at det selvsagt er tal, jeg ikke er
glad for at se. Derfor arbejder vi benhårdt for, at udlæn-
dinge, der ikke har lovligt ophold i Danmark, rent faktisk
rejser hjem. Det er den eneste rigtige løsning.
Regeringen har samlet hjemrejsearbejdet under ét tag i
Hjemrejsestyrelsen. Og regeringen vil i denne folketings-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
10
samling fremsætte et forslag til en hjemrejselov. Det bli-
ver den første hjemrejselov i dansk historie. Og den vil
indeholde en række initiativer, der skal understøtte, at
flere personer uden lovligt ophold rejser hjem.
Derudover har jeg opsagt kontrakten med Dansk Flygtnin-
gehjælp, som hidtil har haft opgaven med at rådgive afvi-
ste asylansøgere om deres hjemrejse, og lagt opgaven hos
Hjemrejsestyrelsen, som skal følge hver enkelt udlænding
i udrejseposition helt tæt.
[Dialog med lokalbefolkningen
spm. K]
Den stigende kriminalitet leder mig hen til besvarelsen af
det sidste spørgsmål om dialogen med lokalbefolkningen
omkring Kærshovedgård.
Jeg er helt enig med spørger i, at det er vigtigt med en
velfungerende dialog med lokalbefolkningen omkring et
udrejsecenter.
Og myndighederne på og omkring Kærshovedgård har i
dag en løbende dialog med lokalbefolkningen og lokale
erhvervsdrivende for at sikre, at de udfordringer, som lo-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
11
kalsamfundet oplever i relation til udrejsecenteret, adres-
seres. Dialogen varetages som udgangspunkt af kriminal-
forsorgen og det stedlige politi.
Det er politiet og kriminalforsorgen, der i det daglige sør-
ger for at opretholde ro, orden og sikkerhed på Udrejse-
center Kærshovedgård.
Politiet driver en døgnbemandet vagt i tilknytning til cen-
teret med beliggenhed lige uden for det indhegnede om-
råde. Politivagten har en tryghedsskabende rolle for både
lokalbefolkningen, personalet og beboerne.
Politipersonalet på Udrejsecenter Kærshovedgård er des-
uden meget opmærksomme på, at henvendelser fra lokal-
befolkningen tages seriøst. I perioder har der været indsat
ekstra tryghedsskabende patruljering og den mobile poli-
tistation har jævnligt været til stede i området.
I forhold til konkrete initiativer har Midt- og Vestjyllands
Politi siden opstarten af Udrejsecenter Kærshovedgård
igangsat flere initiativer for at forebygge utryghed i lokal-
samfundet.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Blandt andet har der været gennemført et såkaldt
co-cre-
ation-projekt
med inddragelse af borgere, forretningsdri-
vende, repræsentanter fra foreningslivet og lokale myn-
digheder.
Projektdeltagerne følte sig efterfølgende bedre rustede til
at imødekomme de daglige udfordringer, man som f.eks.
butiksejer i Bording kan have, ligesom deltagerne ople-
vede at have fået en direkte kommunikation med politiet.
Samtidig med
co-creation-projektet
aktiverede Midt- og
Vestjyllands Politi et netværk af tryghedsambassadører.
Formålet med tryghedsambassadørerne var at få kontakt
med borgere om konkrete tiltag, problemstillinger og ini-
tiativer.
Netværket er afsluttet nu, men politikredsen har fortsat en
aftale med de lokale tryghedsambassadører om, at de kan
kontaktes i tilfælde af, der opstår nye konkrete problem-
stillinger i området.
Det lokale politi har også udpeget en lokal politibetjent,
som fra udrejsecenterets oprettelse har håndteret borger-
henvendelser og forebyggende arbejde. Betjenten har sin
daglige arbejdsdag i politivagten på Kærshovedgård og
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
13
bliver jævnligt kontaktet af primært de handelsdrivende i
Bording samt de nærmeste naboer til udrejsecentret.
Kriminalforsorgen er den anden primære myndighed i for-
hold til trygheden omkring centeret.
Det er skrevet ind i kontrakten mellem Udlændingestyrel-
sen og kriminalforsorgen, at ro og orden på udrejsecen-
trene er afgørende
både for beboere, medarbejdere, na-
boer og lokalsamfundet
og at tryghedsskabende samar-
bejde med det lokale politi, frivillige og øvrige relevante
parter i lokalområdet bør prioriteres højt.
Hvis udrejsecenteret modtager henvendelser fra enkelt-
personer i lokalsamfundet om forskellige emner, tages der
en konkret, relevant og direkte dialog med vedkommende.
Hvis der opstår episoder på centeret, som kræver anven-
delse af magtbeføjelser, eller hvis det forekommer situati-
oner med fare for konfliktoptrapning, der kan kræve poli-
tiets bistand, tager kriminalforsorgen kontakt til politivag-
ten med henblik på at forebygge eller løse konkrete kon-
flikter.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 3/11-20 om utryghed og den stigende kriminalitet fra beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, jf. samrådsspørgsmål G-K, til udlændinge- og integrationsministeren
14
Udrejsecenteret og politivagten har desuden et ugentligt
samarbejdsmøde og har derudover løbende kontakt.
Kriminalforsorgen orienterer også løbende Udlændinge-
styrelsen om fx alvorlig kriminalitet, hærværk, brand,
vold og trusler på indkvarteringsstederne, og Udlændin-
gestyrelsen er i tæt dialog med kriminalforsorgen om disse
hændelser på udrejsecentret.
Desuden afholdes der regelmæssige driftsmøder med del-
tagelse af relevante parter i relation til udrejsecenteret. Det
drejer sig om Udlændingestyrelsen, Direktoratet for Kri-
minalforsorgen, kriminalforsorgen på Kærshovedgård,
Hjemrejsestyrelsen
pr. 1. august 2020
det stedlige po-
liti, Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp.
Tryghedsskabende initiativer og dialogen med lokalbe-
folkningen er et fast punkt på dagsordenen til disse drifts-
møder. Det er derfor et område, der har en høj grad af be-
vågenhed blandt alle parter.
Tak for ordet.