Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2271471_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. E og F (alm.
del) UUI
27. oktober 2020
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
20. oktober 2020
Spørgsmål E:
Hvad agter regeringen at gøre ved, at der
bl.a. i Oden-
se
findes imam-råd og parallelle retsinstanser, der til-
sidesætter danske love og skikke, jf. bl.a. artiklen »Nej til
skilsmisser og SMS-kæder om kvinder, der trodser isla-
miske værdier: Religiøst råd opererer i det skjulte i
Odense«, Berlingske, den 19. september 2020?
Sags nr.
Akt-id
2020 - 17339
1398864
Spørgsmål F:
Hvilket kendskab har ministeren til forskellige shariaråd,
hvor imamer mægler og dømmer i tvister mellem musli-
mer, hvor udbredt er fænomenet, og hvilken konkret vi-
den har ministeren om tilfælde, hvor shariaråd og ima-
mer har truffet illegitime retslignende afgørelser?
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
2271471_0002.png
2
Tekst:
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
[Indledning]
Jeg er født i år 1981. Det var to år efter den iranske
revolution, som bragte islamister til magten i et af de
største lande i Mellemøsten. Lige så længe jeg har le-
vet, har man i nyhederne i tv kunnet følge med i,
hvordan en ekstrem udgave af islam har været med til
at ødelægge samfund i og omkring Mellemøsten. Det
er til at tude over
Arabere, persere og andre folke-
slag, som har bidraget med så meget. Litteratur, medi-
cin, matematik.
At de nu får ødelagt deres samfund af mennesker, der
har en ekstrem fortolkning af islam. Det har haft
enorme konsekvenser. For de islamiske landes øko-
nomi, videnskab og kultur. For demokratiet.
Det har betydet overfald på jøder, homoseksuelle og
religiøse mindretal. Og det har skabt krig, terrorisme
og arbejdsløshed i regionen. Det er det, vi gennem
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
3
årene har kunnet se med egne øjne, når vi har tændt
fjernsynet.
Det er derfor ikke underligt, at der gennem årtier er
sket en større folkevandring fra Mellemøsten og til
Nord- og Vesteuropa. Jeg forstår godt, at der er men-
nesker, der vil forlade samfund, der bygger på skade-
lige idéer. At drømmen er at leve i et samfund med
demokratiske værdier.
Men det er et stort problem, at der er mennesker, som
tager de skadelige idéer med hertil. Som eksempelvis
synet på kvinder. På ytringsfrihed. På retsstaten.
Det er i mine øjne en stor del af baggrunden for, at vi i
dag har udfordringer med parallelsamfund, negativ
social
kontrol
og
også
shariaråd.
Så er der med samrådsspørgsmålet spurgt til, hvilket
kendskab jeg har til shariaråd og hvor udbredt fæno-
menet er.
Religiøse råd er ikke omfattet af offentlig regulering.
Derfor er der heller ikke mig bekendt nogen samlet
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
4
registrering af sådanne råd eller deres geografiske pla-
cering.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Vel-
færd
–også kaldet: ”VIVE” –
har på foranledning af
UIM tidligere belyst en række spørgsmål om skilsmis-
ser blandt etniske minoritetskvinder.
Det fremgår af deres rapport
Etniske minoritetskvinder
og skilsmisse
med fokus på muslimske praksisser
fra
januar 2020, at der i Danmark kendes til i hvert fald 5
religiøse råd. Af rapporten fremgår ikke, hvor rådene
geografisk er placeret.
Jeg har herudover ikke nærmere kendskab til omfan-
get af religiøse råd, men vi kan konstatere, at de fin-
des. Og at de ifølge VIVE-rapporten er tilbageholden-
de med at opløse ægteskab uden mandens samtykke.
De religiøse råd kan i princippet opstå og holde til
hvor som helst. Det kan være i moskéen, men det kan
også være bag nedrullede gardiner inden for hjemmets
fire vægge eller i en kulturel forenings lokaler.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Af samme årsag kan det nok være en meget vanskelig
opgave at få det fulde overblik over religiøse råd i
Danmark.
VIVE’s rapport
peger bl.a. på, at kvinderne ofte selv
opsøger imamer og islamiske autoriteter, fordi man-
den eller omgangskredsen ikke anerkender kvindens
ret til skilsmisse eller ikke accepterer Familieretshu-
sets afgørelse.
Og når man sammenholder det med rapportens kon-
klusion om, at vold og kontrol, utroskab eller flerko-
neri og børns indberetning til myndighederne om vold
i familien er de hyppigste skilsmissegrunde i etniske
minoritetsfamilier, så er det ekstra vigtigt at slå hårdt
ned på denne kontrol over andre mennesker.
Det er derfor også helt centralt, at kvinderne kan få
den rette vejledning og støtte, når de henvender sig til
myndighederne. De relevante fagpersoner skal være
klædt på til at kunne hjælpe de her kvinder, når de
henvender sig.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Derfor tilbyder Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration blandt andet også opkvalifice-
ringskurser for kommunale fagpersoner omkring de
udfordringer, som etniske minoritetskvinder kan stå
overfor i forbindelse med indgåelse og ophævelse af
religiøse vielser.
Foruden sagen i Odense, hvor kvinder ifølge medierne
nægtes skilsmisse af selvbestaltede religiøse råd, har
pressen også for nyligt fortalt historier om, hvordan
religiøse råd og imamer styrer hele bydele og agerer
dommere over folks
og særligt kvinders
liv. Og vi
hører endda historier om imamer, der tager penge for
at udarbejde sharia-lignende skilsmissekontrakter.
Den slags burde ikke finde sted i et frit og demokra-
tisk land som Danmark.
Historierne om sharia-råd er i mine øjne en del af en
mere principiel udfordring, som jeg indledte med at
tale lidt om.
Det er en udfordring for folkestyret og vores grund-
læggende værdier, hvis man bruger en fundamentali-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
2271471_0007.png
7
stisk fortolkning af islam til at skabe et islamistisk
samfund midt i det danske.
Fundamentalismen er dermed ikke længere kun en
blindgyde i Mellemøsten. Det er den også for musli-
mer her i Vesten.
Der er ca. 300.000 personer i Danmark, der er indvan-
dret fra muslimske lande. De er her nu. Og de vil væ-
re her i morgen og fremadrettet. De er vores bekendte,
de er vores naboer. De er os selv. Det er ikke en mu-
lighed at udvise alle, ligesom det ikke er en mulighed
at lukke øjnene for udfordringen. Vi skal have det til
at fungere.
Men vi må nok erkende, at vi ikke har taget den ud-
vikling alvorligt. I hvert fald ikke alvorligt nok.
Jeg vil påstå, at det er en stor del af grunden til, at vi i
dag har store integrationsudfordringer. Knap seks ud
af 10 kvinder med oprindelse i Stormellemøsten var
ikke i arbejde i slutningen af 2018.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Jeg tror derfor ikke, at vi kommer til at lykkes med
integrationen, hvis vi ikke får stoppet fundamentali-
sterne. Vi er nødt til at få bekæmpet dem, der forsøger
at sprede deres skadelige ideer. Det er en forudsæt-
ning for et velfungerende demokratisk samfund.
For det første skal vi leve sammen
ikke adskilt. Vi
har vedtaget ny lovgivning om bekæmpelse af paral-
lelsamfund, som sikrer en ny beboersammensætning i
udsatte boligområder.
At sprede folk er nødvendigt, hvis vi vil samle Dan-
mark. Hvor vi bor, og hvem vi omgås, har stor betyd-
ning for vores muligheder for at bekæmpe fundamen-
talismen.
Det samme gælder vores dagligdag, fx i skoler.
Vi har derfor også givet landets gymnasier mulighed
for midlertidigt at ændre på elevsammensætningen,
hvis for mange elever, med anden etnisk baggrund,
klumper sammen på enkelte gymnasier.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
2271471_0009.png
9
For det andet fremsætter vi i denne folketingssamling
et lovforslag, der skal være med til at bekæmpe social
kontrol. Religiøse vielser af mindreårige skal være
forbudt, vi skal sikre, at social kontrol kan straffes
som psykisk vold, og vi vil give strengere straffe til
personer, der fastholder andre i ægteskaber mod deres
vilje.
For det tredje har vi sammen i et bredt flertal i folke-
tinget indført et burkaforbud. Og vi har sikret, at de
hadprædikanter, der står på en forbudsliste, ikke kan
rejse ind i Danmark. Nu tager vi næste skridt ved at
forbyde antidemokratiske donationer fra udlandet.
Det skal alt sammen være med til at gøre det sværere
for antidemokratiske kræfter at splitte Danmark.
Og vi ser meget gerne på, om der kan indføres yderli-
gere tiltag.
Jeg er klar over, at de nævnte tiltag alene naturligvis
ikke løser alle de udfordringer, som vi står overfor i
kampen mod parallelsamfund og negativ social kon-
trol. Heller ikke når det gælder Sharia-råd.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Der er brug for yderligere tiltag. Vi er derfor meget
åbne
eksperter, udlandet, folketingets partier, alle
andre.
Indsatsen er langvarig. Vi skal blive ved med at insi-
stere på vores demokratiske frihedsværdier.
Målet må være, at muslimer i Danmark definerer sig
selv som danske samfundsborgere og ikke som med-
lemmer af et muslimsk samfund. Deres loyalitet må
være til det samfund, hvor de bor og ikke til en rege-
ring i Mellemøsten.
Det kræver et opgør med de fundamentalistiske kræf-
ter, men også at danske muslimer selv gør islam til en
partner for folkestyret. Sådan som vi har set det i for-
bindelse med bekæmpelse af Covid-19, hvor flere har
bidraget til at styrke anbefalinger fra myndighederne.
Helt centralt er det, at tro og politik adskilles, så islam
ikke bliver brugt til at regulere forhold, der i Dan-
mark er reguleret af lovgivning.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 27/10-20 om parallelsamfund og shariaråd, jf. samrådsspørgsmål E-F, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Tak for ordet. Jeg ser frem til en god debat.