Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. november 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 108 alm. del stillet af udvalget den 23. okto-
ber 2020.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvorfor man ikke kan adskille kulturelle og religi-
øse formål i planlovens bestemmelser, og er ministeren enig i, at en sådan
adskillelse vil være nyttig, så man kan lave målrettet regulering i lokal-
planerne fremfor at forbyde al kulturel og religiøs aktivitet i lokalplaner-
ne, jf. besvarelsen af samrådsspm. C og D den 23. oktober 2020? Er det
muligt at gøre det til at krav, at religiøse aktiviteter eksplicit skal nævnes
i forbindelse med ansøgning om tilladelse?
Svar:
Det er et grundlæggende princip i planloven, at planlægningen skal være
begrundet ud fra hensyn, der varetages med planloven. Efter gældende
regler er det ikke et sagligt eller planlægningsmæssigt relevant hensyn at
regulere, hvilke bestemte grupper af mennesker, fx baseret på deres tro,
der må anvende en ejendom. Det er således ikke muligt at forbyde en
aktivitet, alene fordi den udøves af religiøse mennesker. Hvis aktiviteten
medfører en ændret anvendelse eller indretning af ejendommen, kan
det
være en planlægningsmæssig relevant ændring.
I regeringen arbejder har vi stort fokus på at styrke indsatsen mod religiø-
se parallelsamfund, og vi ser løbende på, om der kan iværksættes yderli-
gere tiltag. Vi er derfor meget åbne, ser bredt på problemstillingen, og
udelukker ikke relevante tiltag og initiativer på forhånd.
Jeg har derfor bedt mit ministerium om at undersøge mulighederne for,
hvordan planloven kan bidrage til at modvirke parallelsamfund mhp. at
dette kan indgå i de kommende politiske drøftelser om evalueringen af
planloven.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup