Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2286518_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsudvalget har ved brev af 23. oktober 2020 (UUI
alm. del
spørgsmål 106) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, om der er tilfælde og i givet fald hvor mange, hvor
et kulturhus opnår fordele som en moske, uden at være registreret som eller
godkendt som en moske? Hvilke sanktionsmuligheder er der i tilfælde, hvor til-
ladelsen er givet til et kulturhus, men hvor anvendelsen reelt er til en moske?”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 132639
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Svar:
Statslig anerkendelse af trossamfund er ikke en forudsætning for, at borgere
kan danne trossamfund; det følger af religionsfriheden i grundlovens § 67.
Til religionsfriheden hører også retten til at opføre religiøse bygninger under
forudsætning af, at betingelserne i den øvrige lovgivning om bygningsmæssige
krav m.v. er opfyldt.
Anerkendelsen af et trossamfund er således ikke en forudsætning for trossam-
fundets eksistens, men anerkendelsen giver adgang til at ansøge relevante
myndigheder om visse yderligere fordele (mod opfyldelse af yderligere krav i
relevant lovgivning), herunder opholdstilladelse for udenlandske religiøse for-
kyndere, skattefradrag og vielsesbemyndigelse. En moske kan derfor ikke opnå
disse rettigheder uden at være anerkendt som trossamfund af kirkeministeren.
Jeg kan endvidere oplyse, at såfremt et kulturhus modtager tilskud efter folke-
oplysningsloven, må tilskuddet ikke ydes til aktiviteter, som har karakter af
gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger. Det er kommunerne, der yder tilskud
og fører tilsyn med foreningerne, der modtager tilskud i henhold til folkeoplys-
ningsloven.
Kommuner kan forlange tilbagebetaling af tilskud, standse udbetaling af tilskud
eller tilbageholde udbetaling af tilskud og fratage foreninger retten til at be-
nytte anviste lokaler, hvis foreningerne ikke overholder folkeoplysningsloven
eller regler fastsat i medfør heraf.
Til brug for besvarelsen har Transport- og Boligministeriet ift. byggetilladelse
oplyst følgende:
”Transport-
og Boligministeriet kan oplyse, at såfremt en bygning ikke an-
vendes til det, der er givet byggetilladelse til, er der tale om et ulovligt for-
hold efter byggeloven. Det er bygningsejerens ansvar, at bygningen er lovlig.
Hvis det ulovlige forhold består i ulovlig brug af ejendommen, påhviler plig-
ten til at berigtige det ulovlige forhold tillige brugeren.
Ved ændret anvendelse skal man bl.a. se på, om der ændres på de krav, der
stilles til bygningen, herunder brand- og konstruktionskrav, som følge af, at
Dato: 20. november 2020
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er tilfælde og i givet fald hvor mange, hvor et kulturhus opnår fordele som en moske, uden at være registreret som eller godkendt som en moske? Hvilke sanktionsmuligheder er der i tilfælde, hvor tilladelsen er givet til et kulturhus, men hvor anvendelsen reelt er til en moske, til kirkeministeren
2286518_0002.png
der fx vil være flere personer, der færdes i bygningen. Et kulturhus og en
moské kan skulle leve op til de samme tekniske krav, hvorfor der ikke nød-
vendigvis vil være tale om en ændret anvendelse i byggelovsmæssig for-
stand.
Om der er tale om en ændret anvendelse vil altid være en konkret vurde-
ring. Det er kommunalbestyrelsen, der som bygningsmyndighed skal vur-
dere det og påse, at byggelovgivningen og vilkår fastsat i tilladelser, som er
meddelt af kommunalbestyrelsen, overholdes. Der må ikke gives byggetilla-
delse i strid med gældende lokalplan.
Hvis kommunen bliver opmærksom på et ulovligt forhold, har den pligt til at
søge det ulovlige forhold lovliggjort. Det kan kommunen gøre ved at udstede
påbud om at bringe det ulovlige forhold i orden.
Efterkommer ejeren eller brugeren ikke påbuddet, kan det ved dom pålæg-
ges inden en fastsat tidsfrist under tvang af fortløbende bøder at berigtige
forholdet. Hvis et ved dom meddelt påbud om at berigtige et ulovligt forhold
ikke efterkommes rettidigt, og inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages
at føre til, at påbuddet efterkommes, kan kommunalbestyrelsen foretage det
nødvendige til forholdets berigtigelse på ejerens eller brugerens bekost-
ning.”
Akt nr.:
Side 2
Joy Mogensen
/ Louise Wendel Niss