Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Udlændinge- og Integrationsudvalget har ved brev af 23. oktober 2020 (UUI
alm. del
–
spørgsmål 106) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, om der er tilfælde og i givet fald hvor mange, hvor
et kulturhus opnår fordele som en moske, uden at være registreret som eller
godkendt som en moske? Hvilke sanktionsmuligheder er der i tilfælde, hvor til-
ladelsen er givet til et kulturhus, men hvor anvendelsen reelt er til en moske?”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
Akt nr.: 132639
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Svar:
Statslig anerkendelse af trossamfund er ikke en forudsætning for, at borgere
kan danne trossamfund; det følger af religionsfriheden i grundlovens § 67.
Til religionsfriheden hører også retten til at opføre religiøse bygninger under
forudsætning af, at betingelserne i den øvrige lovgivning om bygningsmæssige
krav m.v. er opfyldt.
Anerkendelsen af et trossamfund er således ikke en forudsætning for trossam-
fundets eksistens, men anerkendelsen giver adgang til at ansøge relevante
myndigheder om visse yderligere fordele (mod opfyldelse af yderligere krav i
relevant lovgivning), herunder opholdstilladelse for udenlandske religiøse for-
kyndere, skattefradrag og vielsesbemyndigelse. En moske kan derfor ikke opnå
disse rettigheder uden at være anerkendt som trossamfund af kirkeministeren.
Jeg kan endvidere oplyse, at såfremt et kulturhus modtager tilskud efter folke-
oplysningsloven, må tilskuddet ikke ydes til aktiviteter, som har karakter af
gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger. Det er kommunerne, der yder tilskud
og fører tilsyn med foreningerne, der modtager tilskud i henhold til folkeoplys-
ningsloven.
Kommuner kan forlange tilbagebetaling af tilskud, standse udbetaling af tilskud
eller tilbageholde udbetaling af tilskud og fratage foreninger retten til at be-
nytte anviste lokaler, hvis foreningerne ikke overholder folkeoplysningsloven
eller regler fastsat i medfør heraf.
Til brug for besvarelsen har Transport- og Boligministeriet ift. byggetilladelse
oplyst følgende:
”Transport-
og Boligministeriet kan oplyse, at såfremt en bygning ikke an-
vendes til det, der er givet byggetilladelse til, er der tale om et ulovligt for-
hold efter byggeloven. Det er bygningsejerens ansvar, at bygningen er lovlig.
Hvis det ulovlige forhold består i ulovlig brug af ejendommen, påhviler plig-
ten til at berigtige det ulovlige forhold tillige brugeren.
Ved ændret anvendelse skal man bl.a. se på, om der ændres på de krav, der
stilles til bygningen, herunder brand- og konstruktionskrav, som følge af, at
Dato: 20. november 2020