Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2268867_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
12. oktober 2020
Samråd i UIU den 23. oktober 2020
Spørgsmål D stillet efter ønske
fra Morten Messerschmidt (DF)
Vil ministeren redegøre for sagen fra Helsingør, hvor
kommunen i en lokalplan har givet tilladelse til etablering
af »en familieklub« i lokaler på Løvevej, der nu viser sig
omdannet til en moské, og vil ministeren ændre planloven
og evt. andre love og forskrifter, så der skelnes mellem til-
ladelser til kulturelle formål og tilladelser til religiøse
formål, således at beslutningstagerne og borgerne i lokal-
samfundet er fuldstændig klar over, hvad det er, der skal
gives tilladelse?
- Er det med ovennævnte aktivitet som eksempel muligt at
trække en eksisterende tilladelse tilbage i tilfælde, hvor
formålet må siges at have ændret sig markant?
- Mener ministeren, at et grundlæggende princip om bor-
gerinddragelse er opfyldt i nævnte sag, når hverken politi-
kere eller borgere har været oplyst om, at tilladelsen kun-
ne anvendes til at etablere en moské, og er ministeren enig
i, at det i realiteten er at føre borgerne bag lyset?
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål D, til Erhvervsministeren
Ad spørgsmål D:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og muligheden for at deltage i, tror
jeg, mit første samråd i udlændinge- og integrationsud-
valget.
Baggrunden for spørgsmålet er den her konkrete sag fra
Helsingør Kommune.
Jeg skal starte med at sige, at det ikke er en sag, som er-
hvervsministeriet har truffet afgørelse eller på anden
måde været involveret i. Men sagen giver anledning til
spørgsmål om, hvad kommunerne kan regulere med lo-
kalplanlægning efter planloven, som altså hører under
erhvervsministeriet.
[Ad spørgsmål D
del 1:
Vil ministeren redegøre for sagen
fra Helsingør, hvor kommunen i en lokalplan har givet tilla-
delse til etablering af »en familieklub« i lokaler på Løvevej,
der nu viser sig omdannet til en moské.]
Der spørges i spørgsmål D til en redegørelse for den
konkrete sag, samt hvorvidt det giver anledning til æn-
dringer af planloven eller anden lovgivning.
Jeg vil indledningsvist sige noget om den konkrete sag
fra Helsingør, og så skal jeg nok vende tilbage til det
principielle ift. lovgivningen på området til slut i min ta-
le.
Først den konkrete sag fra Løvdalsvej i Helsingør. Som
nævnt er det ikke en sag, erhvervsministeriet har været
involveret i. Min redegørelse for sagen baserer sig på
oplysninger fra Helsingør Kommune. Oplysningerne er
indhentet til brug for samrådet.
Helsingør Kommune har oplyst, at kommunen i juli
2019 modtog en forespørgsel om, hvorvidt nogle lokaler
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål D, til Erhvervsministeren
2268867_0003.png
på Løvdalsvej kunne anvendes til foreningslokale med
henblik på etablering af en familieklub, hvor familier
mødes, drikker te, spiller billard, holder foreningsfester
mm.
Ejendommen ligger i et område, der i en lokalplan tilba-
ge fra 2012 er udlagt til erhvervsområde, herunder til det
man kalder
”privat
service”. Ifølge lokalplanen så kan
privat service bl.a. omfatte kulturelle aktiviteter.
Det var kommunens vurdering, at de ønskede forenings-
aktiviteter var i overensstemmelse med lokalplanen, men
at aktiviteterne kræver byggetilladelse, hvilket kommu-
nen gjorde opmærksom på i sit svar.
Aktiviteterne på ejendommen blev efterfølgende etable-
ret uden ansøgning om byggetilladelse og er altså ifølge
kommunen indrettet uden den fornødne byggetilladelse -
og dermed ulovlige.
Helsingør Kommune har oplyst, at de har igangsat en
lovliggørelse efter byggelovgivningen, og at kommunen
i den sammenhæng er i dialog med ejer/bruger af ejen-
dommen om at indsende den nødvendige ansøgning om
byggetilladelse.
I forhold til spørgsmålet om etablering af en moské har
kommunen oplyst, at de oprindeligt ikke modtog en
henvendelse om etablering af en moské på ejendommen.
Et medlem af byrådet har den 1. august i år bedt om en
redegørelse for etableringen af en moske på ejendom-
men. Det skete på baggrund af artikler i Helsingør Dag-
blad den samme dag.
Helsingør Kommune er derfor i gang med at undersøge
sagen nærmere herunder den konkrete anvendelse af lo-
kalerne på Løvdalsvej. I den forbindelse er man også i
dialog med brugerne af lokalet om anvendelsen.
I den forbindelse har kommunen oplyst, at aktiviteterne i
en moské efter kommunens opfattelse er omfattet af be-
3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål D, til Erhvervsministeren
grebet
”kulturelle
aktiviteter”, som i henhold til lokal-
planen for området kan etableres lovligt på ejendommen,
som jeg sagde tidligere.
Kommunens vurdering er altså umiddelbart, at man godt
i forhold til den gældende lokalplan kan indrette en mo-
ske i lokalerne. Men at der ikke er indsendt den fornød-
ne ansøgning om byggetilladelse.
På den måde er De altså tale om en verserende sag, hvor
myndighedsbehandlingen ikke er afsluttet.
På den baggrund vil jeg fremhæve, at det er kommunen,
der tager stilling til, om der kan meddeles byggetilladel-
se til et konkret forhold. Og i den forbindelse om forhol-
det er i overensstemmelse med lokalplanen for området.
Er man uenig i en kommunes vurdering af forholdet til
lokalplanen, er det muligt at klage til Planklagenævnet.
[Ad spørgsmål D (del 3): Er det med ovennævnte aktivitet
som eksempel muligt at trække en eksisterende tilladelse
tilbage i tilfælde, hvor formålet må siges at have ændret
sig markant?]
Hvis jeg går videre til spørgsmål D, så spørges der her
også til, om det er muligt at trække en eksisterende tilla-
delse tilbage.
Ifølge de oplysninger, jeg har modtaget fra Helsingør
Kommune så er der, som sagt, ikke truffet en afgørelse
om etablering af en moské. Der er altså ikke som sådan
en tilladelse at trække tilbage.
Kommunen har, som sagt, oplyst, at projektet på Løv-
dalsvej kræver en byggetilladelse og har igangsat en lov-
liggørelse efter byggelovgivningen. Byggetilladelser ud-
stedes med hjemmel i byggeloven, som hører under bo-
ligministeren.
4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål D, til Erhvervsministeren
Kommunen skal dog i forbindelse med en byggetilladel-
se sikre sig, at anvendelsen er i overensstemmelse med
en gældende lokalplan.
I sagen i Helsingør er ejendommen på Løvdalsvej omfat-
tet af en lokalplan fra 2012, som udlægger området til
bl.a. privat service herunder, som sagt, altså også kultu-
relle formål.
Som nævnt har Helsingør Kommune oplyst, at aktivite-
terne i en moské efter kommunens opfattelse er omfattet
af begrebet
”kulturelle
aktiviteter”, som derfor kan etab-
leres lovligt på ejendommen inden for rammere af den
gældende lokalplan.
Generelt gælder det, at hvis en kommune bliver op-
mærksom på, at der er ved at blive etableret nye forhold
fx en moské
som ikke passer ind i planerne for om-
rådets udvikling, så kan de overveje, om der er grundlag
for efter planloven at nedlægge et såkaldt § 14 forbud
mod en påtænkt anvendelse.
Et sådant §14 forbud giver kommunen mulighed for hur-
tigt gribe ind og forhindre, at der etableres nye forhold i
strid med kommunens planer for området.
Kommunen kan dog alene anvende et §14 forbud, hvis
man ønsker at udarbejde en ny lokalplan for området,
der udlægge området til en anden form for aktivitet, end
den der er planlagt for nu. Det kan fx være, hvis de vil
udlægge området til et erhvervsområde uden at muliggø-
re kultur- eller foreningsaktiviteter.
Kommunen kan ikke med planloven afskære området fra
at blive anvendt til religiøse aktiviteter, hvis man i øvrigt
ønsker området anvendt til kultur- og foreningsaktivite-
ter.
Det er samtidig vigtigt, at være opmærksom på, at
kommunen med et sådant §14 forbud eller med en ny
lokalplan ikke kan stoppe en eksisterende, lovlig anven-
delse af ejendommen.
5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål D, til Erhvervsministeren
Hvis ejendommen allerede lovligt anvendes til fx en mo-
ské - eller der er givet byggetilladelse til en anvendelse
som moské
så kan anvendelsen til moské altså fortsæt-
te, uanset om det er i strid med en senere lokalplan.
[Ad spørgsmål D (del 4):
Mener ministeren, at et grund-
læggende princip om borgerinddragelse er opfyldt i nævn-
te sag, når hverken politikere eller borgere har været op-
lyst om, at tilladelsen kunne anvendes til at etablere en
moské, og er ministeren enig i, at det i realiteten er at føre
borgerne bag lyset?]
I forhold til den konkrete sag så spørges der også til,
hvorvidt princippet om borgerinddragelse er opfyldt i
nævnte sag.
Som jeg sagde tidligere, er der tale om en konkret og
verserende sag i Helsingør Kommune ift. udstedelse af
en byggetilladelse. Helsingør Kommune skal i den for-
bindelse behandle sagen i overensstemmelse med gæl-
dende regler, herunder også reglerne om partshøring og
borgerinddragelse hvis det er relevant. Det forventer jeg
selvfølgelig, at de vil gøre.
Ift. den gældende lokalplan, hvor der efter kommunens
opfattelse altså godt kan etableres en moske i området,
så var det også dengang lokalplanen blev vedtaget i
2012 gældende, at offentligheden skulle inddraget i for-
bindelse med vedtagelsen af en lokalplan.
[Ad spørgsmål D (del 2):
Vil ministeren ændre planloven og
evt. andre love og forskrifter, så der skelnes mellem tilladel-
ser til kulturelle formål og tilladelser til religiøse formål, så-
ledes at beslutningstagerne og borgerne i lokalsamfundet er
fuldstændig klar over, hvad det er, der skal gives tilladelse?]
Det var det om den konkrete sag. Nu vil jeg så prøve at
gå videre til den del af spørgsmålet, der vedrører hvor-
vidt sagen giver anledning til at overveje ændringer af
planloven eller andre love og forskrifter.
6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål D, til Erhvervsministeren
Lad mig begynde med at slå fast, at kommunerne allere-
de i dag har mange muligheder i planloven for at regule-
re og styre byudviklingen og indretning af deres byer.
Kommunerne kan i deres planlægning i praksis lokal-
planlægge på en måde, der begrænser hvilke aktiviteter,
der kan udøves i et område. En sådan planlægning kan
få betydning for, hvorvidt der kan etableres fx en moske
i området. Det gælder fx hvis man udlægger et område
til boligområde eller til et nærmere bestemt type er-
hvervsområde.
Kommunen kan også fastsætte krav til bebyggelsens ud-
formning, herunder krav til højde og udseende, og der-
igennem forhindre, at der opføres tårne, minaretter mv.
Tilsvarende kan kommunen også i lokalplanen lægge
vægt på trafikforhold.
De gældende regler i planloven giver dermed kommu-
nen mulighed for at lokalplanlægge ganske detaljeret, så
længe det handler om området overordnede anvendelse,
bygningernes udseende, påvirkning af lokalområdet mv.
Der er dog begrænsninger for, hvad der kan lokalplan-
lægges for. Det er således et grundlæggende princip i
planloven, at planlægningen skal være begrundet ud fra
planlovens formål og ikke må være baseret på det man
kalder usaglige hensyn.
Det er fx ikke et sagligt eller planlægningsmæssigt rele-
vant hensyn at regulere, hvilke bestemte grupper af
mennesker, der må besøge eller anvende en ejendom.
Man må således ikke med planloven regulere en bruger-
gruppes alder, køn, nationalitet, politisk eller religiøst
tilhørsforhold.
Det er derfor heller ikke muligt at lokalplanlægge med et
direkte forbud mod religiøse aktiviteter, hvis området fx
er udlagt til de her kultur- eller foreningsaktiviteter.
Planloven regulerer altså grundlæggende den samlede
overordnede fysiske udvikling af et område og en by ved
7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål D, til Erhvervsministeren
hjælp af anvendelse, en bygnings udseende, trafik, støj-
påvirkning osv.
Men planloven går ikke ind og regulerer, hvem der må
bruge en bygning, ligesom man ikke detailregulerer,
hvad man mere specifikt kan i en bygning udlagt til fx
foreningsaktiviteter.
Planloven er således ikke nede og skelne mellem, om en
gruppe af mennesker anvender en ejendom til fx at mø-
des i en bogklub eller en sportsklub, fordi de interesserer
sig for litteratur eller udøver idræt, eller om de anvender
ejendommen i forbindelse med religiøse aktiviteter, fordi
de er troende.
Som udlændinge- og integrationsministeren allerede har
nævnt, så er vi som regering meget optaget og opmærk-
som på aktiviteter, der er med til at skabe parallelsam-
fund, hvor vores demokratiske værdier og rettigheder
udfordres.
Regeringen vil derfor også se på, hvordan vi kommer re-
ligiøse parallelsamfund til livs. Parallelsamfund der vil
underminere vores demokratiske værdier, love og regler.
Her vil jeg sige, at vi ikke vil udelukke noget på forhånd,
men se bredt på problemstillingen og gå åbent til værks.
8