Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2268430_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. C (alm. del)
UUI
23. oktober kl.8:45-10:15
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål C
22. oktober 2020
Vil ministeren redegøre for sagen fra Helsingør, hvor der er etableret en
moske kaldet Nour-ul-islam i lokaler på Løvdalsvej, hvor der af kommunen
er givet tilladelse til ”en familieklub”, og hvor kommunen, da kommunen
bliver klar over den gedulgte transformation fra familieklub til moske, i ste-
det for at fastholde, at lokalet skal anvendes til oprindelige formål som fa-
milieklub, har indledt en »lovliggørelsessag«?
- Finder ministeren det rimeligt, at en tilladelse, der er givet til en kulturel
familieklub, uden videre omdannes til en religiøs moské, og hvis ministeren
er enig i, at det er et problem og ikke bør kunne ske, hvordan vil regeringen
så forhindre det? - Ser ministeren sagen fra Helsingør som et eksempel på
en snigende islamisering i samfundet, når man mere eller mindre gedulgt
omdanner en blød familieklub med billard og te til en rendyrket moské og
koranskole?
- Kan ministeren oplyse, om der er offentlige midler involveret i det muslim-
ske arrangement på Løvdalsvej, og i givet fald hvor meget og på hvilke be-
tingelser?
- Er det ministerens opfattelse, at det helt generelt bør være sådan, at der
skal søges offentlig tilladelse til religiøse aktiviteter som f.eks. en moské og
en koranskole, så borgerne i lokalsamfundet ved, hvad der foregår?
Sags nr.
Akt-id
2020 - 16556
1384112
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
2268430_0002.png
2
Tekst:
Mange tak for spørgsmålene.
Så længe jeg har levet, har der været problemer i Mel-
lemøsten. I nyhederne i tv har det været tragisk at føl-
ge med i, hvordan en destruktiv udgave af islam har
været med til at ødelægge stolte folkeslag i og om-
kring Mellemøsten. Folkeslag, som har bidraget med
så meget. Videnskab, medicin, matematik. Men som
nu er endt i en frygtelig mørk blindgyde. Deres sam-
fund er blevet overtaget af mennesker, der har en eks-
trem og splittende fortolkning af islam.
Det har haft enorme konsekvenser. For de islamiske
landes økonomi, videnskab og kultur. For demokrati-
et. Det har betydet overfald på jøder, homoseksuelle
og religiøse mindretal. Og det har skabt krig, terro-
risme og arbejdsløshed i regionen.
Det er derfor ikke så underligt, at der gennem årtier er
sket en større folkevandring til Nord- og Vesteuropa.
Jeg forstår godt, at der er mennesker, der vil forlade
samfund, der bygger på skadelige idéer. At drømmen
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
3
er at leve i et godt samfund. Med demokratiske vær-
dier.
Men det er et stort problem, at der er mennesker, som
tager anti-demokratiske og fundamentalistiske idéer
med hertil. Som eksempelvis synet på kvinder. På
børneopdragelse. På retsstaten.
Helt overordnet er det jo også sådan, at vi har religi-
onsfrihed i Danmark. Det følger blandt andet af
grundloven. Og det skal vi holde fast i.
I Danmark må man dyrke sin tro frit, ligesom man
kan samles for at dyrke sin tro på en måde, som
stemmer overens med ens overbevisning. Dog må
man ikke foretage sig noget, der strider mod den of-
fentlige orden. Det står der også i grundloven.
Der er altså ikke noget til hinder for, at f.eks. buddhi-
ster indretter et tempel i en eksisterende bygning, eller
at muslimer indretter et bederum eller en moské i en
eksisterende bygning. Selvfølgelig under forudsæt-
ning af, at gældende lovgivning og regulering på om-
rådet er overholdt.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Religionsfriheden omfatter altså som udgangspunkt,
at man kan udøve sin religion ved at etablere f.eks. en
kirke eller en moské i Danmark.
Men selvom vi i Danmark har religionsfrihed, betyder
det selvfølgelig ikke, at man under dække af religion
skal kunne underminere Danmark og demokratiet.
Og der er heldigvis også rigtig mange i Danmark, der
dyrker deres religion i fred og ro, og som ikke bruger
religion til at generere andre eller udøve f.eks. negativ
social kontrol. Men der er desværre også eksempler
på det modsatte. Og det skal vi tage mere alvorligt,
end vi har gjort.
Vi ser, at religiøse parallelsamfund vinder frem flere
steder i Danmark. Parallelsamfund, hvor religionen
bliver brugt til at kontrollere og lægge urimelige bånd
på andre mennesker
især på kvinder og piger.
For nylig har Berlingske beskrevet en sag fra Odense,
hvor en ung kvinde angiveligt har skrevet under på en
skilsmissekontrakt med en lang række krav, hun skul-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
5
le leve op til, hvis hun ville skilles fra sin mand og ik-
ke risikere at miste samværsretten med sine børn.
Jeg har også været i Odense og fik talt med borgme-
steren og flere af de organisationer, der arbejder med
negativ social kontrol.
Og jeg er forarget og rystet over de eksempler, jeg hø-
rer om, og desværre er der flere af dem.
Der er eksempler på, at især kvinder ikke selv får lov
til at vælge kæreste eller ægtefælle. Ikke kan blive
skilt, som de ønsker, eller presses til at indgå grænse-
overskridende, sharia-inspirerede skilsmissekontrak-
ter. Nogle nægtes også muligheden for at få et job.
Det er for mig at se et særligt problem, når det er reli-
giøse autoriteter som imamer, der står bag den form
for negativ social kontrol og tyranni. Det kan være
svært at sige fra over for et familiemedlem, men det
er nok for nogle ekstra svært, når det er autoriteten i
den lokale moské eller i det lokale miljø, der blander
sig.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Den slags bør ikke finde sted i Danmark. Her skal alle
nyde godt af de frihedsrettigheder, som er fundamen-
tet i vores demokratiske og frie samfund. Man skal
ikke bruge den religionsfrihed, som man har i Dan-
mark, til at begrænse andres frihed.
Der er et problem, at der er nogen, der tager forælde-
de tankesæt og idéer med til Danmark
f.eks. synet
på kvinder, på børneopdragelse, på retsstaten, på me-
dier. Det duer ikke. Det skal vi som samfund sige me-
get klart fra overfor.
Og vi er ved at lære at sige fra. Det er godt, og det er
nødvendigt. Men det har desværre nok taget lidt for
lang tid.
Vi er dog allerede kommet et godt stykke i indsatsen
mod anti-demokratiske kræfter.
Vi har vedtaget aftaler om
bekæmpelse af parallel-
samfund,
som også er vigtige skridt i kampen for at
samle Danmark, fordi de sikrer en ny beboersammen-
sætning i udsatte boligområder. Hvor vi bor, og hvem
vi omgås, har en stor betydning.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Vi har givet landets gymnasier mulighed for midlerti-
digt at ændre på elevsammensætningen, hvis for man-
ge elever ligner hinanden og klumper sig sammen på
enkelte gymnasier. [Og regeringen arbejder på en
model, som skal sikre, at børn og unge med forskellig
baggrund møder hinanden i dagtilbud, skoler og på
ungdomsuddannelser.]
Vi har også taget fat om nogen af
de fundamentali-
stiske og anti-demokratiske udfordringer.
Vi har
f.eks. indført et maskeringsforbud. Og regulering om
krav til opholdstilladelser for imamer, en liste med
hadprædikanter og et krav om håndtryk.
Regeringen er aktuelt ved at undersøge spørgsmålet
om bønnekald. Derudover vil regeringen også frem-
lægge et lovforslag, der skal stoppe tilstrømningen af
penge fra fundamentalistiske og anti-demokratiske
kræfter, herunder til de religiøse organisationer her i
landet.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Og for nylig er regeringen kommet med en række
yderligere forslag, der skal forsøge at komme
den ne-
gative sociale kontrol
til livs.
Blandt andet vil regeringen i straffelovens bestem-
melse om psykisk vold indsætte en eksplicit henvis-
ning til negativ social kontrol, så det tydeliggøres, at
negativ social kontrol udgør kerneområdet for be-
stemmelsens beskyttelse.
Vi vil samtidig præcisere, at udøvelse af negativ soci-
al kontrol gennem ægteskabs- og skilsmissekontrakter
efter omstændighederne kan være strafbart som psy-
kisk vold.
Der vil ske en udvidelse af den bestemmelse i straffe-
loven, der vedrører tvang ifm. indgåelse af ægteskab
eller religiøs vielse til også at omfatte fastholdelse i et
ægteskab eller andet ægteskabslignende forhold. Her
vil strafferammen blive skærpet fra 2 til 4 år.
Regeringen foreslår også, at det gøres strafbart at fo-
restå religiøse vielser uden borgerlig gyldighed af
mindreårige. Tilsvarende skal gælde, hvis man fore-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
9
står, at mindreårige indgår andre ægteskabslignende
forhold.
Og endelig vil vi foreslå, at det skal være muligt at
inddrage pas fra mindreårige, hvis der er mistanke
om, at de skal giftes eller vies religiøst i udlandet eller
indgå andet ægteskabslignende forhold.
Udlændingelovens udvisningsregler skal derfor også
skærpes, så udlændinge, der idømmes ubetinget fri-
hedsstraf for overtrædelse af de foreslåede bestem-
melser om bl.a. ulovlig tvang
efter en konkret vur-
dering
vil kunne udvises uanset varigheden af deres
ophold her i landet.
Det er alt sammen forslag, som afspejler, at regerin-
gen tager alvorligt fat på forsøg på splittelse for at
holde sammen på Danmark..
Målet må være, at folk, der tager ophold i Danmark,
ser sig selv som danske samfundsborgere og ønsker at
bidrage aktivt til det danske samfund. Loyaliteten må
være til det samfund, hvor de bor
og ikke til et
værdisæt, der stammer fra en kultur fjernt fra os eller
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
10
fra en regering i et land, der ikke bygger på demokra-
tiske værdier.
Det kræver et åbent og direkte opgør med de antide-
mokratiske kræfter og de kræfter, der ønsker at mis-
bruge religionen til splitte og skabe parallelsamfund.
Regeringen er derfor også parat til at se på, om der
kan indføres andre tiltag rettet mod at hindre religiøse
parallelsamfund. Og her er alle gode idéer og forslag
mere end velkomne. Vi står midt i en fælles værdi-
kamp, som regeringen bestemt ikke ønsker at tage pa-
tent på. Tværtimod
vi vil gerne have så mange som
muligt med, så det bliver fællesskabet og sammenhol-
det, der vinder.
Det gælder både politiske partier og bredt i befolknin-
gen ikke mindst i de danske muslimske miljøer og
trossamfund, der i mine øjne har en selvstændig inte-
resse i
men også forpligtelse til
at være medspille-
re og ikke modspillere.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 23/10-20 om tilladelse til moskeer, jf. samrådsspørgsmål C, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Med disse ord vil jeg give ordet videre til erhvervs-
ministeren. Og så ser jeg frem til en efterfølgende god
debat.