Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2272275_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Hvad er begrundelsen for, at aftalen om leje af lager til håndtering af inventar fra
asylcentre blev baseret på tillid, og i meget ringe grad, eller helt fraværende, på
kontrol? Er det normalt for offentlig administration?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”1.
Det er Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, henholdsvis
Jammerbugt Kommune, der som inventaroperatører har indgået de
konkrete aftaler eller lejekontrakter vedrørende inventarlagrene. Det var
Udlændingestyrelsens tilsyn med Forsvarets Bygnings- og Etablisse-
mentstjeneste og Jammerbugt Kommune som inventaroperatører, som
blev baseret på tillid.
2.
For så vidt angår Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste lagde
Udlændingestyrelsen således til grund, at styrelsen fik en grundlæggen-
de sikkerhed for, at de statslige indkøbsaftaler blev anvendt, samt at op-
gaven blev varetaget i overensstemmelse med gældende regler samt
med den fornødne egenkontrol, dokumentation og ledelsesopfølgning
hos myndigheden.
Uanset dette udgangspunkt ville Udlændingestyrelsen have reageret, så-
fremt der for styrelsen var fremkommet oplysninger, der havde indike-
ret, at denne grundlæggende præmis ikke var opfyldt i forbindelse med
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjenestes opgavevaretagelse som
inventaroperatør. Dette var ikke tilfældet.
2. november 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 18725
1420352
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvad begrundelsen er for, at aftalen om leje af lager til håndtering af inventar fra asylcentre blev baseret på tillid, og i meget ringe grad, eller helt fraværende, på kontrol? Er det normalt for offentlig administration, til udlændinge- og integrationsministeren.
Det har imidlertid senere vist sig, at der ikke har været tilstrækkelig
egenkontrol mv. hos Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, og
at der dermed ikke var det fornødne grundlag for en tillidsbaseret til-
gang med deraf følgende begrænset niveau af kontrol.
For så vidt angår Jammerbugt Kommune blev frekvensen for og skriftlig-
heden i opfølgningsmøder, kontroller og tilsyn løbende udbygget i takt
med, at Udlændingestyrelsen konstaterede forhold i Jammerbugt Kom-
munes håndtering af opgaven som inventaroperatør, som ikke levede op
til styrelsens krav og forventninger.
3.
Udlændingestyrelsen har modtaget kritik for den tillidsbaserede til-
gang til samarbejdet med andre offentlige myndigheder, hvilket styrel-
sen har taget til efterretning.
Udlændingestyrelsen understreger dog, at styrelsen
selv med et meget
omfattende tilsyn
ikke nødvendigvis vil kunne opdage, hvis fx en ansat
hos en leverandør begår økonomisk kriminalitet over for sin arbejdsgi-
ver. Hertil kommer, at et tilsyn med en operatør ikke er en undersøgelse
af enkeltpersoners økonomiske dispositioner eller en gennemgang af
den pågældende operatørs regnskabsmæssige forvaltning og systeman-
vendelse.
Undersøgelse af enkeltpersoners økonomiske dispositioner sker primært
via ansættelsesmyndighedens egenkontrol, dokumentation og ledelses-
opfølgning.”
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
2/2