Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2272257_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Det fremgår af redegørelsen (UUI alm. del
bilag 179 folketingssamling 2019-20),
at Udlændingestyrelsen ikke har fundet oplysninger, der giver anledning til at
foretage politianmeldelse af mulige kriminelle forhold (side 4). Hvordan spiller det
sammen med efterhånden mange artikler, der har været i sagen, og som er bragt i
Ekstra Bladet? Ekstra Bladet dokumenterer eksempelvis i
artikle : ”Købte state s
øbler og aski er til spotpris”, 8. aj
, adskillige kritisable forhold, e s
det af redegørelse side 8 fre går, at: ”Styrelse ses ikke at have odtaget op-
lysninger fra hverken Jammerbugt Kommune eller Skandinavisk Service Partner,
der indikerede, at der kunne være viden eller mistanke om, at der foregik aktivite-
ter, der kunne have karakter af snyd eller svindel i forbindelse med løsningen af
opgaver ed afvikli g af lageret”. Det er uligt, at Udlæ di gestyrelse ikke har
modtaget oplysninger, men når det hele rulles op i Ekstra Bladet, hvorfor under-
søger man så ikke forholdet nærmere?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”1.
Udlændingestyrelsen indgik den 21. marts 2018 en kontrakt med
Skandinavisk Service Partner om, at firmaet skulle stå for bortauktione-
ring af det inventar, der var blevet til overs i forbindelse med styrelsens
lukning af en lang række asylcentre.
Det fremgik af aftalen mellem Udlændingestyrelsen og Skandinavisk Ser-
vice Partner, at firmaet skulle varetage opgaven på vegne af styrelsen,
men i praksis skulle arbejde tæt sammen med Jammerbugt Kommune i
forhold til de daglige opgaver og den praktiske tilrettelæggelse.
2. november 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 18477
1417474
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor Udlændingestyrelsen ikke har fundet oplysninger, der giver anledning til at foretage politianmeldelse af mulige kriminelle forhold, jf. redegørelsen (UUI alm. del - bilag 179 folketingssamling 2019-20), til udlændinge- og integrationsministeren.
I perioden fra marts til juni 2018, hvor bortauktioneringen blev gennem-
ført, blev der afholdt hyppige statusmøder med deltagelse af repræsen-
tanter fra både Udlændingestyrelsen, Jammerbugt Kommune og Skandi-
navisk Service Partner. Såvel på disse møder som i øvrigt var det muligt
for både Jammerbugt Kommune og Skandinavisk Service Partner at ori-
entere Udlændingestyrelsen om eventuel viden eller mistanke om, at
der foregik snyd eller svindel i forbindelse med bortauktioneringen.
Udlændingestyrelsen ses i perioden, hvor bortauktioneringen pågik, ikke
at have modtaget oplysninger, som kunne indikere, at der foregik snyd
eller svindel i forbindelse med bortauktioneringen, hverken fra Jammer-
bugt Kommune, Skandinavisk Service Partner eller i øvrigt. Derfor har
styrelsen ikke oplysninger, der kunne give anledning til at foretage poli-
tianmeldelse af mulige kriminelle forhold.
2.
I april og maj 2018 havde Udlændingestyrelsen en løbende og detalje-
ret korrespondance med Skandinavisk Service Partner om de konkrete
auktioner mv. Styrelsen fastsatte bl.a. mindstepriser, som inventaret
måtte sælges til, og styrelsen tilbagekaldte noget inventar fra auktion,
da den budte pris efter styrelsens opfattelse var for lav. Udlændingesty-
relsen førte således løbende kontrol med, at inventaret ikke blev solgt til
underpris. Styrelsen bemærker dog i den forbindelse, at det er alminde-
ligt, at brugt inventar
og nyt inventar, som har været på lager i en pe-
riode
taber væsentligt i værdi ved videresalg.
Samarbejdet mellem Udlændingestyrelsen og Skandinavisk Service Part-
ner blev afsluttet i juni 2018, da bortauktioneringen af inventar var gen-
nemført i så stor udstrækning som muligt. Der blev i alt bortauktioneret
værdier for knap 2 mio. kr. (ex. moms) til i alt mere end 100 forskellige
købere.
3.
Det har været beskrevet i Ekstra Bladet, at en person har skaffet sig
adgang til lageret via sin nære relation til Jammerbugt Kommunes ansat-
te på lageret, at den pågældende person har haft indflydelse på, hvor-
dan inventaret er blevet grupperet med henblik på bortauktionering, og
at den pågældende herefter har budt på og købt noget af dette inventar.
En sådan adgang til lageret er i givet fald sket uden tilladelse fra eller af-
tale med Udlændingestyrelsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at andre købere også havde mulighed
for at byde på det inventar, der blev bortauktioneret, og
som allerede
nævnt
at Udlændingestyrelsen førte løbende kontrol med, at inventa-
ret ikke blev solgt til underpris, at styrelsen tilbagekaldte noget inventar
fra auktion, fordi den budte pris efter styrelsens opfattelse var for lav, og
at der blev bortauktioneret inventar til i alt mere end 100 forskellige kø-
bere.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor Udlændingestyrelsen ikke har fundet oplysninger, der giver anledning til at foretage politianmeldelse af mulige kriminelle forhold, jf. redegørelsen (UUI alm. del - bilag 179 folketingssamling 2019-20), til udlændinge- og integrationsministeren.
På det foreliggende grundlag fandt styrelsen, at der ikke var en sådan
mistanke om, at der foregik strafbar snyd eller svindel i forbindelse med
bortauktioneringen, at det kunne begrunde en politianmeldelse.
4.
Udlændingestyrelsen har imidlertid i oktober 2020 igen taget kontakt
til Skandinavisk Service Partner med henblik på at klarlægge, om der
måtte være forhold, som styrelsen burde have været vidende om, og
som eventuelt skulle føre til en politianmeldelse.
Udlændingestyrelsen kan ikke på den baggrund vurdere, om der måtte
foreligge oplysninger af en karakter, som kan være relevant for politiets
efterforskning, men har valgt at orientere politiet, der således har mu-
lighed for at undersøge nærmere i relation til den allerede indgivne poli-
tianmeldelse fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Udlændingestyrelsen har tidligere kontaktet Forsvarsministeriets Ejen-
domsstyrelse og tilbudt sin bistand til at belyse forhold, der har relevans
for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses politianmeldelse af den tidli-
gere medarbejder.
5.
Udlændingestyrelsen har således hverken ved bortauktioneringen i
2018 eller ved udarbejdelsen af redegørelsen i 2020 identificeret oplys-
ninger af en sådan karakter, at styrelsen har fundet anledning til at ind-
give en egentlig politianmeldelse af mulige kriminelle forhold. Styrelsen
overlader det til politiet at vurdere, om oplysningerne fra oktober 2020
er af en karakter, som kan være relevant for politiets efterforskning i re-
lation til den allerede indgivne politianmeldelse fra Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, og styrelsen har desuden generelt stillet sig til rådig-
hed for politiets efterforskning.”
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
3/3