Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2321002_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-2979
JTFM
18. januar 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 91 fra MF Martin Lidegaard
(RV) stillet den 22. december 2020 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Hvis den danske stat tager børn af fremmedkrigere hjem, er den danske
stat så altid retligt forpligtet til også at tage barnets forælder hjem? Og
vurderer ministeren, at det vil være tilfældet specifikt med de børn, som
p.t. befinder sig i Al-Roj og Al-Hol-fangelejrene i denne konkrete situa-
tion?
Svar
Lad mig endnu en gang slå fast, at børn af fremmedkrigere, som opholder
sig i lejrene i det nordøstlige Syrien, er i en situation, som deres forældre
har skabt, og som deres forældre må tage ansvaret for.
Det er vanskeligt at give kategoriske svar på, hvorvidt en evakuering af et
barn kan skabe en retlig forpligtelse til at tage forælderen til Danmark, da
besvarelse i vidt omfang beror på en vurdering af de nærmere konkrete
omstændigheder.
Der kan dog gives følgende oplysninger om de generelle retlige rammer,
som vil danne grundlag for vurdering af konkrete sager:
1.
Danske statsborgere har i kraft af deres statsborgerskab ret til at indrejse
og opholde sig i Danmark. Denne ret indebærer ikke en pligt for den dan-
ske stat til at bistå danske statsborgere med at komme til Danmark fra et
tredjeland.
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om forældre til børn af fremmedkrigere, til udenrigsministeren
2
Udlændinge skal som udgangspunkt have tilladelse fra de danske udlæn-
dingemyndigheder til ophold i landet. Hvis et barn med dansk statsbor-
gerskab har en forælder uden dansk statsborgerskab, kan den udenlandske
forælder ansøge om familiesammenføring til barnet i Danmark, hvis bar-
net evakueres til Danmark uden den pågældende forælder.
En sådan ansøgning vil blive behandlet efter udlændingelovens § 9 c, stk.
1, hvorefter der kan meddeles opholdstilladelse, hvis ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor.
Afgørelsen beror på en konkret og individuel vurdering af de nærmere
omstændigheder i sagen, hvor udlændingemyndighederne bl.a. vil ind-
drage oplysninger om barnets alder og relation til forælderen, herunder om
der er et familieliv, som Danmark er nærmest til at beskytte. Det er endvi-
dere en forudsætning, at slægtskabet til barnet er fastslået.
Eventuelle oplysninger om, at forælderen udgør en trussel mod den of-
fentlige orden eller sikkerhed, vil indgå i vurderingen af, om den pågæl-
dende kan nægtes ophold i Danmark inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (EMRK).
Det bemærkes, at det er vurderingen, at en forælder ved samtykke til eva-
kuering af sit barn ikke kan give uigenkaldeligt afkald på retten til familie-
sammenføring med barnet i Danmark, i det omfang en sådan ret følger af
Danmarks internationale forpligtelser, herunder EMRK artikel 8 om ret-
ten til respekt for privat- og familieliv.
2.
EMRK indeholder ikke en almindelig forpligtelse til, at medlemssta-
terne yder konsulær bistand
eller på anden måde intervenerer over for
myndighederne i en anden stat
på egne statsborgeres vegne.
Hvis Danmark måtte beslutte at yde bistand til evakuering af et barn, der
efter en konkret vurdering må anses for helt afhængig af en anden person,
kan det ikke afvises, at Danmark efter artikel 8 i EMRK kan være forpligtet
til også at yde bistand til en forælder. Det kunne efter omstændighederne
være en situation, hvor små børn er helt afhængig af deres forældre, f.eks
en mor til et spædbarn, der ammes.
Det vurderes ikke, at børnekonventionen i denne sammenhæng indehol-
der en yderligere beskyttelse, end hvad der følger af EMRK.
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om forældre til børn af fremmedkrigere, til udenrigsministeren
3
3.
Efter wienerkonventionen om konsulære forbindelser har stater ret til
at yde konsulær bistand til deres egne statbsorger i tredjelande. Der følger
ikke af konventionen en pligt for staten til at yde en sådan bistand. I over-
ensstemmelse hermed har danske statsborgere i udlandet ikke i medfør af
wienerkonventionen retskrav på bistand til at rejse til Danmark. Danske
statsborgere har heller ikke et sådant retskrav efter lov om udenrigstjene-
sten.
Udenrigsministeriet har koordineret besvarelsen med Justitsministeriet,
Social- og Indenrigsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod