Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2020-44706
GJL
8. januar 2021
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 61 fra Christian Juhl (EL)
og Rasmus Nordqvist (SF) stillet den 30. november 2020 til
ministeren for udviklingssamarbejde
Spørgsmål 61:
Ministeren sagde på samrådet, at ”det vi har givet håndslag på det er at nye
projekter, der ikke tidligere er rapporteret til det, der hedder UNFCCC, det kan
betragtes som nye og additionelle. Altså det er den måde, man har aftalt det”.
Vil ministeren fremsende dokumentation for, at Danmark ifm. beslutningerne
fra COP15 gjorde det klart, at det var sådan, man ville fortolke kravet om addi-
tionalitet - og vil ministeren fremsende dokumentation for, at det var det, der
blev aftalt af de lande, som tilsluttede sig Copenhagen Accord?
Svar:
Jeg ønsker i udgangspunktet ikke at gå ind i drøftelse af det specifikke ordvalg
fra min forgænger. Jeg vil dog meget gerne forholde mig til at substansen i
spørgsmålet.
Løftet om at mobilisere 100 mia. USD årligt til klimaindsatser i udviklingslan-
dene, der blev indgået på COP15 i København og bekræftet i Parisaftalen, gælder
flere forskellige kilder, herunder klimabistand og lån og investeringer fra private
investorer. Det er naturligvis en forpligtelse, som Danmark står ved og skal bi-
drage til at opfylde. Det skal dog også fremhæves, at det er helt essentielt at
mobilisere klimafinansiering fra alle kilder, hvis vi skal nå målene i Parisaftalen.
Det kan ikke klares med gavebistand alene.
Spørgsmålet om
definitionen på ”ny
og additionel” er omdiskuteret og fortsat
uafklaret. Det er blevet fortolket forskelligt af landene siden Klimakonventio-
nens start i 1992. Det tror jeg ikke ændrer sig i den nærmeste fremtid. Danmark
har i de seneste rapporter til UNFCCC angivet, at nye projekter, der ikke tidligere
er rapporteret til UNFCCC, kan betragtes som nye og additionelle.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen