Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2291864_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
I EU er der et forbud mod flere kontroversielle
midler til at luge ud i ukrudt, men det forhindrer
ikke europæiske virksomheder i at eksportere dem
til udviklingslande. Det sker til trods for, at FN-
eksperter flere gange har anmodet stater om at
stoppe denne praksis, senest i juli måned.
Hvordan mener ministrene, at denne eksport kan
stoppes?
Hvilke produkter fra danske producenter bør
stoppes?
Hvad kan den danske regering gøre overfor
danske virksomheder, handlende og
redere, der medvirker til denne eksport?
I hvilket omfang kan Danmark gøre en indsats
overfor lande og jordbrugere, så de
minimerer og fjerner disse farlige produkter?
Svar
Mange tak for spørgsmålet.
Udenrigsministeren og jeg vil besvare spørgsmålet
på den måde, at jeg vil indlede med de dele, der
handler om eksport af ulovlige ukrudtsmidler, og
hvad regeringen kan gøre over for danske
virksomheder, der medvirker til denne eksport.
Dernæst vil jeg gennemgå de dele, der handler om,
hvad den danske regering kan gøre over for danske
redere, der medvirker til denne eksport.
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 26. november 2020, til miljøministeren
2291864_0002.png
TALEPAPIR
Udenrigsministeren følger derefter op på i hvilket
omfang, Danmark kan gøre en indsats over for lande
uden for Europa ift. anvendelsen af farlige
produkter.
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at regeringen
støtter varmt op om EU's arbejde med at fremme
den europæiske grønne dagsorden, som EU-
Kommissionen lægger op til i den grønne pagt. Det
gælder blandt andet for sprøjtemidler som det også
fremgår af Kommissionens servicetjek af
pesticidforordningen.
Det er meget bekymrende, hvis farlige midler
eksporteres til tredjelande, og de enten ikke
håndteres korrekt eller bringes ud i for store doser.
Det kan betyde, at lokale arbejdere risikerer at sætte
deres helbred på spil, og det kan belaste miljøet.
Det er blandt andet en af grundene til, at Danmark
arbejder aktivt for, at EU fremmer udfasningen af
sprøjtemidler, der ikke længere er godkendt i EU og
fremmer brugen af lavrisikostoffer og alternativer til
sprøjtemidler på verdensplan.
Der spørges til, hvordan eksporten af ukrudtsmidler,
der er forbudt i EU, bør stoppes. Ukrudtsmidler er
en del af den samlede gruppe af sprøjtemidler, men
jeg vil i besvarelsen også komme ind på
sprøjtemidler i bred forstand. Det er regeringens
overbevisning, at arbejdet med at sikre, at disse
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 26. november 2020, til miljøministeren
2291864_0003.png
TALEPAPIR
stoffer ikke eksporteres fra EU-medlemsstater til
udviklingslande, bedst håndteres i EU-regi.
Jeg har været med-underskriver på et REACH-Up
brev til Kommissionen tidligere i år. I brevet
påpegede landene, at EU's kemikaliestrategi bør
bidrage til en mere bæredygtig global
produktpolitik, hvor EU udnytter sin position som
frontløber. Det er vigtigt, at EU arbejder for at
fremme de højeste internationale standarder, især
dem, der er relateret til sundhed og miljø. Og at der
arbejdes på at begrænse produktionen og eksporten
af farlige kemikalier, herunder sprøjtemidler, der er
forbudt i EU.
Det er derfor særdeles positivt, at det i EU's nye
kemikaliestrategi fra oktober indgår, at EU vil
arbejde for at sikre, at farlige kemikalier ikke
produceres til eksport. Det gælder blandt andet
sprøjtemidler, der er forbudt i EU. Kommissionen
lægger op til, at det blandt andet kan ske ved at
ændre relevant lovgivning. Det støtter regeringen
varmt.
Næste spørgsmål går på hvilke produkter fra danske
producenter, der bør stoppes. Mit ministerium har
været i kontakt med den eneste producent af
pesticidaktivstoffer i landet, FMC Rønland, det
tidligere Cheminova. Firmaet har oplyst, at de ikke
producerer og eksporterer ukrudtsmidler, der er
forbudt i EU. De eksporterer dog insektmidler, der
er helt eller delvist forbudt i EU. Disse midler er
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 26. november 2020, til miljøministeren
2291864_0004.png
TALEPAPIR
underlagt PIC-forordningen, hvor der sendes en
eksportanmeldelse til det europæiske
kemikalieagentur, og det skal sikres, at importlandet
tilkendegiver, at de ønsker at modtage stoffet.
I forhold til spørgsmålet om, hvad den danske
regering kan gøre overfor danske virksomheder, der
medvirker til eksport af ulovlige sprøjtemidler, så er
der i dag ikke regler til at stoppe en sådan eksport,
og det ville potentielt kunne være i strid med EU-
reglerne. Blandt andet derfor mener regeringen, at
det er bedst at følge EU-vejen, så vi sikrer, at alle
EU-medlemslandene fører samme politik, er
underlagt samme regulering og samtidig sikrer lige
konkurrencevilkår.
Det tredje underspørgsmål om, hvad den danske
regering kan gøre over for danske virksomheder,
handlende og redere, der medvirker til denne
eksport, falder ind under erhvervsministerens
ressort, så jeg svarer her på hans vegne.
Erhvervsministeren har bedt mig understrege, at det
er vigtigt, at vi som samfund kan have tillid til, at
virksomhederne handler ansvarligt og er med til at
løse de udfordringer, verden står overfor.
Danmark har tilsluttet sig både FN’s Retningslinjer
for Menneskerettigheder og Erhverv samt OECD’s
Retningslinjer for Multinationale Virksomheder.
I Danmark har vi ved lov nedsat mæglings- og
klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd.
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 26. november 2020, til miljøministeren
2291864_0005.png
TALEPAPIR
Alle har mulighed for at klage over mulige
overtrædelser af OECD’s retningslinjer.
Med implementeringen af EU's regnskabsdirektiv i
årsregnskabsloven forpligtes de største danske
virksomheder til at give oplysninger om processer
for due diligence, men kun hvis virksomheden
anvender sådanne processer.
EU direktivet om offentliggørelse af ikke-finansielle
oplysninger (NFRD) er under evaluering.
Regeringen har bl.a. stillet forslag til Kommissionen
om, at virksomheder omfattet af direktivet forpligtes
til at angive, hvorvidt de har due diligence-processer
eller ej. Danmark har også opfordret til, at der
arbejdes for mere ensartethed i CSR-rapporter.
Det er vigtigt at pointere, at problemer med
menneskerettigheder og samfundsansvar
udspringer af komplekse globale udfordringer. De
berører en lang række danske virksomheder og lader
sig ikke løse let eller hurtigt, men kræver
internationalt samarbejde. Regeringen arbejder
derfor for at løfte diskussionen om behovet for
lovpligtig due diligence op på EU-niveau.
Det er derfor positivt, at EU-Kommissionen er
kommet med en udmelding om et EU-lovforslag
vedrørende due diligence i 2021.
I det sidste spørgsmål spørges der til i hvilket
omfang, Danmark kan gøre en indsats over for lande
og jordbrugere, så de minimerer og fjerner disse
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 26. november 2020, til miljøministeren
2291864_0006.png
TALEPAPIR
farlige produkter. Her har vi i Danmark og EU
begrænset indflydelse på, hvilke stoffer der
anvendes i lande uden for EU. Kun hvis der er tale
om svært nedbrydelige organiske miljøgifte, de
såkaldte POP-stoffer, kan der indføres et
internationalt forbud under
Stockholmkonventionen.
Men vi har en række andre muligheder. Eksempelvis
kan erhvervet selv stille krav til mere bæredygtig
import. Dette er tilfældet med det initiativ om
ansvarlig soja, der er taget af en lang række
interessenter under Dansk Initiativ for Etisk
Handel. Miljø- og Fødevareministeriet deltager i
arbejdet sammen med blandt andet
supermarkedskæder, brancheorganisationer og
NGO'er, hvor spørgsmålet om mere ansvarlig
anvendelse af sprøjtemidler indgår.
Inden jeg overlader ordet til udenrigsministeren,
der ligeledes vil svare på det sidste spørgsmål, vil jeg
afslutningsvis gerne understrege, at regeringen
arbejder for en mere bæredygtig
fødevareproduktion i Danmark, EU og globalt, hvor
anvendelsen af kemiske sprøjtemidler begrænses og
de farligste midler udfases. Vi ser løbende på,
hvordan vi kan fremme denne udvikling bedst
muligt, blandt andet gennem EU.
6