Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2465414_0001.png
Udenrigsministeriet
Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 491
Offentligt
1
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021
35556
POLDIR
19. oktober 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 491 fra Bertel Haarder (V)
stillet den 30. september 2021 til udenrigsministeren.
Spørgsmål 491
Vil ministeren oplyse, hvor langt ministeriet er fra at realisere anbefalinger
i Stoltenberg-rapporten fra 2009 vedr. nordisk samarbejde om udenrigs-
og sikkerhedspolitik, herunder bl.a. anbefaling 10 om bedre samarbejde i
udenrigstjenesten?
Svar
Stoltenberg-rapporten fra 2009 udgør et vigtigt kapitel i udviklingen af det
nordiske samarbejde om udenrigs- og sikkerhedspolitik. Målsætningen
med rapporten var at give input til en bredere debat om det nordiske
udenrigs- og sikkerhedspolitiske samarbejde og mulighederne for
videreudvikling heraf. Stoltenberg var ansvarlig for indholdet af rapporten,
som derfor ikke var eller er bindende for de nordiske udenrigsministre
eller lande.
Rapporten har
bl.a. på danske opfordringer
løbende været genstand
for drøftelse på nordiske udenrigsministermøder, offentlige
arrangementer mv. I evalueringen fra 2019 foretaget af DIIS og en række
andre nordiske forskningsinstitutioner
(”10
years on: Reassesing the
Stoltenberg Report on Nordic foreign affairs cooperation”) konkluderes
det bl.a., at rapporten har banet vejen for drøftelser og nye perspektiver
på en stærkere nordisk dimension af udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Med hensyn til den konkrete anbefaling om bedre samarbejde i
udenrigstjenesten, herunder ift. ambassadearbejde/samlokaliseringer, er
der løbende fokus på optioner og mulige praktiske og økonomisk
afbalancerede løsninger. Danmark deltager p.t. i 11 nordiske
samlokaliseringsprojekter, der spænder fra det fælles ambassadekompleks
i Berlin over forskellige former for samlokaliseringer i samme kontorhus
til udlejning af enkeltstående kontorer til en enkelt eller få medarbejdere
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om, hvor langt ministeriet er fra at realisere anbefalinger i Stoltenberg-rapporten fra 2009 vedr. nordisk samarbejde om udenrigs- og sikkerhedspolitik, til udenrigsministeren
2
fra et andet nordisk land. Seneste eksempel på etablering af en større
samlokalisering er den fælles dansk-svenske ambassadebygning i Rom,
som blev indviet i 2020. Endelig pågår der under dansk ledelse
projektudvikling i London, idet det er tanken, at den danske
ambassadebygning, udover de danske og islandske ambassader fremover
tillige skal huse den norske ambassade. Hidtil indhøstede erfaringer
tilsiger, at en pragmatisk og fleksibel tilgang til samlokaliseringsprojekter
er nødvendig.
Generelt om det nordiske ambassadesamarbejde kan bemærkes, at
samarbejdet i de første måneder af COVID-19-pandemien kom på stor
prøve med bl.a. evakueringsindsatser i hidtil uset skala. I en krisetid som
denne var det særligt positivt, at en dansk særudsending kunne blive huset
på en svensk ambassade i Peru, for ikke at nævne den ekstremt tætte
koordination mellem de nordiske lande med henblik på at alle pladser på
de ekstraordinære særfly kunne fyldes op.
Værdien af det nordiske samarbejde viser sig i disse år ikke mindst i
forsvaret af den regelbaserede internationale orden og kampen for
ligestilling og menneskerettigheder. Den nordiske stemme i FN har et klart
politisk og værdimæssigt budskab, som der er brug for i det multilaterale
samarbejde. Det nordiske samarbejde om kandidaturer til FN-systemet er
tæt og velfungerende. Det mærkes dagligt både i forhold til Danmarks
nuværende sæde i FN’s Menneskerettighedsråd og kandidaturet til FN’s
Sikkerhedsråd 2025-26.
Endeligt kan det bemærkes, at Danmark som led i opfølgning på
”Bjarnason-rapporten” fra 2019 (efterfølgeren til Stoltenberg-rapporten)
bl.a. har sat sig i førersædet på implementering af anbefalingen om styrket
nordisk samarbejde på diplomatiske repræsentationer (anbefaling nummer
12). Samlet set er det derfor vurderingen, at de nordiske lande har et
ganske tæt samarbejde
både strukturelt og i den konkrete opgaveløsning
på en lang række områder, ikke mindst mellem ambassaderne.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod