Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2465207_0001.png
Udenrigsministeriet
Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 478
Offentligt
1
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
0
2021-34869
JTFM
18. oktober 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 478 fra Morten
Messerschmidt (DF) stillet 22. september 2021 til
udenrigsministeren.
Spørgsmål
En nylig rapport om finansiering af FN-eksperter
(”The
Financing of UN
Experts”, European
Center for Law and Justice (ECLJ), august 2021)
afslører alvorlige problemer med den direkte finansiering, som nogle FN-
eksperter modtager fra stater og private fonde. Denne finansiering er
uigennemsigtig og uden for FN's kontrol. Rapporten er baseret på
vidnesbyrd fra 28 eksperter under menneskerettighedsrådet. De nåede
frem til, at en sådan finansiering har en "ødelæggende effekt" og kan
påvirke mandatindehavere. I ”Code of Conduct for Special Procedures
Mandate-Holders”,
der
blev vedtaget af Menneskerettighedsrådet i 2007,
forbydes sådan finansiering. Det samme gør en resolution fra 2011 om en
gennemgang af Menneskerettighedsrådets arbejde og funktion (“Review
of the work and functioning of the Human Rights Council)
(A/HRC/RES/16/21), der mindede om behovet for fuld
gennemsigtighed i finansieringen af de særlige procedurer. På samme
måde mindede FN's Revisionsråd i sin rapport fra 2011 om, at sådanne
betalinger "kunne betvivle uafhængigheden af den pågældende
mandatindehaver”.
Men i strid med disse regler har den danske regering
angiveligt givet eller tilbudt støtte direkte til den særlige rapportør om
tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling
(Special Rapporteur on Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading
Treatment or Punishment). Dvs. udenfor FN’s kontrol. På den baggrund
bedes følgende spørgsmål besvaret:
- Kan ministeren bekræfte ovenstående, at Danmark har givet eller tilbudt
støtte direkte til den særlige rapportør?
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: MFU spm. om finansiering af særlig rapportør for tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling, til udenrigsministeren
2465207_0002.png
2
- Hvorfor støttede, og hvor meget bidrog den danske regering med, til den
særlige rapportør osv.?
- Findes der en finansieringsaftale mellem den danske regering og den
særlige rapportør, og hvor kan den i givet fald findes?
- Har den danske regering i fremtiden til hensigt at overholde de regler,
der er fastsat af FN, der forbyder direkte finansiering af sådanne eksperter
mv.?
Svar
Danmark har ikke støttet
FN’s Specialrapportør for tortur og anden
grusom, nedværdigende eller umenneskelig behandling eller straf
(specialrapportøren) med øremærkede midler. Specialrapportøren er
tidligere blevet støttet med en dansk-finansieret FN-medarbejder (Junior
Professional Officer; JPO), som en del af det danske program for
personelbistand til FN og andre internationale organisationer. Dette
fremgår af omtalte ELCJ-rapport (s. 58). Der eksisterer ikke en
finansieringsaftale mellem regeringen og specialrapportøren.
Danmark fremsætter (på engelsk:
”sponsors”)
hvert 3. år den resolution i
FN’s Menneskerettighedsråd
(Human Rights Council, HRC), som
forlænger mandatet for specialrapportøren, som det angives i et tillæg til
den årlige rapport fra
FN’s Højkommissariat
for Menneskerettigheder om
specialrapportørers og andre FN-eksperters aktiviteter
1
. Fremsættelse af
resolutioner i HRC har ingen direkte relation til spørgsmålet om potentiel
øremærket finansiel støtte til specialrapportører eller andre mandater
under HRC’s særlige procedurer.
Regeringen bemærker i øvrigt, at omtalte Code of Conduct ifølge
regeringens vurdering ikke taler imod frivillige bidrag til FN-
mandatholderes arbejde. I forhold til Code of Conduct artikel 3.j. vurderes
omtalen at referere til risikoen for, at bidrag til en mandatholder går til
dennes personlige vinding eller aflønning.
Endvidere er det regeringens forståelse, at gennemgangen af
FN’s
Menneskerettighedsråd fra 2011 heller ikke omtaler øremærket støtte som
problematisk. Tværtimod anvises følgende (oversat af Udenrigsministeriet
ifm oversendelse):
“33. Rådet anerkender ligeledes det fortsatte behov for
ekstra-budgetær
finansiering til at støtte specialrapportørernes arbejde, og byder yderligere frivillig støtte
Den seneste udgave af dette tillæg, som er fra 15. marts 2021, er tilgængelig her:
https://undocs.org/A/HRC/46/61/Add.1.
Der henvises til s. 55.
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: MFU spm. om finansiering af særlig rapportør for tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling, til udenrigsministeren
3
fra medlemsstater velkommen, idet det understreges at sådanne bidrag, i det omfang det
er muligt, ikke bør være øremærkede. 34. Rådet fremhæver behovet for fuld transparens
ved finansiering af specialrapportører og andre FN-eksperter (eng: special procedures).”
Der er regeringens vurdering, at der er transparens omkring donerede
midler gennem de årlige rapporter fra
FN’s Højkommissariat for
Menneskerettigheder, jf. ovenfor og fodnote 1.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod