Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2301267_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
MUS
7. december 2020
URU alm. del
svar på spørgsmål 46 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 13. november 2020 til udviklingsministeren
Spørgsmål 46
Ifølge et nyt notat fra Mellemfolkeligt Samvirke og Oxfam IBIS er Danmark
ikke på kurs til at møde dets forpligtelse under det såkaldte Addis Tax Initiative
(ATI) til at fordoble udviklingsbistanden til ressourcemobilisering inden 2020.
Notatet viser, at blandt de skandinaviske donorer er kun Danmark og Finland
ikke på kurs til opnåelse af denne forpligtigelse, og at Finland modsat Danmark
har meldt ud, at Finland tilsigter at nå forpligtelsen i 2022.
Notatet er her: ttps://www.ms.dk/sites/default/files/filarkiv/ulighed/notat_-
_danmarks_udviklingsbistand_til_ressourcemobilisering.pdf
Kan ministeren oplyse, hvad Danmark forventes at give i støtte til
ressourcemobilisering i 2020? Og er det ministerens vurdering, at Danmark
med nuværende indsats vil opnå Danmarks forpligtelsen om at fordoble
støtten til skat ved udgangen af 2020? Endelig vil ministeren oplyse om, hvad
Danmarks plan og tidshorisont er for at indfri forpligtelsen, hvis den ikke nås
ved udgangen af året?
Svar
National ressourcemobilisering i udviklingslandene er afgørende, hvis landene
skal nå verdensmålene og levere ydelser som sundhed og uddannelse til deres
befolkninger. Derfor har Danmark også i en lang årrække været bredt engageret
i støtte til udviklingslandenes mobilisering af skatteindtægter til finansiering af
deres udviklingsbehov. Danmark har bl.a. støttet bilaterale indsatser for at styrke
skattevæsenet i en række danske prioritetslande, multilaterale organisationers
støtte til reform af den nationale mobilisering af skatteindtægter i et stort antal
lande, OECD’s arbejde med at begrænse udenlandske selskabers adgang til at
unddrage sig beskatning i udviklingslande ved at overføre profit til skattely,
Extractive Industry Transparency International’s bestræbelse på at dæmme op
for skatteunddragelse i udvindingsindustrien samt den regionale organisation
African Tax Administration Forum’s bidrag til erfaringsudveksling imellem
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om Danmarks forpligtelse under ATI, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
skatteadministrationer i Afrika og den panafrikanske NGO, Tax Justice Network
Africas arbejde for fair og ansvarlig skat på kontinentet.
Danmark har altså et bredt og aktivt engagement på skat i udviklingssamarbejdet.
Når det er sagt, så er det samtidig korrekt, at DK ikke leverer på det konkrete
tilsagn, der er givet til Addis Tax Initiative. De forventede udbetalinger til
ressourcemobilisering forventes i 2020 at udgøre ca. 9 mio. kr. I 2020 har der
imidlertid været helt ekstraordinære behov for at omdirigere midler over
udviklingsrammen til finansiering af akutte COVID-19 tiltag i
udviklingslandene, herunder midler afsat til Addis Tax Initiative.
Det er dog væsentligt at understrege, at det på grund af den opgørelsesmetode,
som Addis Tax Initiative anvender, kun er dele af det danske engagement på skat
der kan medtælles under tilsagnet.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen