Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 26976
ANA
16. august 2021
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 390 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 22. juli 2021 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang der er basis for at fastholde
principperne i Ilulissat-aftalen - ikke mindst om lavspænding, om
bæredygtighed og om hensynet til mennesker, der lever i Arktis?
Svar
Arktis er de senere år blevet genstand for stigende global interesse samt
øget stormagtskonkurrence. Vi står over for en ny og mere dynamisk
sikkerhedspolitisk situation, og en øget militær tilstedeværelse i regionen,
særligt fra Rusland. Dette understreger blot vigtigheden af, at fastholde
arbejdet for principperne i Ilulissat-erklæringen og målsætningen om
lavspænding. Med Ilulissat-erklæringen af 2008 bekræftede de 5 arktiske
kyststater i det Arktiske Ocean bl.a. at ville løse eventuelle overlappende
kontinentalsokkelkrav på grundlag af folkeretten herunder international
havret. Ilulissat-erklæringen blev, under en begivenhed i Ilulissat i 2018,
genbekræftet af alle de otte arktiske stater. Siden 2008 har der været en
række eksempler på, at kyststaterne efterlever principperne i erklæringen.
Der er således fx fast praksis for, at kyststaterne konsulterer hinanden
inden fremsendelse af
nye eller reviderede kontinentalsokkelkrav til FN’s
Sokkelkommission (CLCS). Således konsulterede Rusland eksempelvis de
øvrige arktiske kyststater forud for indleveringen af Ruslands reviderede
sokkelkrav den 31. marts 2021. Kongeriget Danmark og Canada nedsatte
derudover en fælles arbejdsgruppe i 2018, som skal se nærmere på blandt
andet suveræniteten over Tartupaluk (Hans Ø) og en deling af det næsten
79.000 km2 store kontinentalsokkeloverlap i Labradorhavet.
Medlemmerne i Arktisk Råd har ligeledes siden 2008 vist vilje til