Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2439588_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
1
2021-26263
MENA
31. august 2021
URU alm. del - svar på spørgsmål 383 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 13. juli 2021 til udenrigsministeren og
transportministeren.
Spørgsmål
I forlængelse af svar på URU alm. del
spørgsmål 347 om Israel
og Alstom bemærker spørger, at Alstom efter sigende har trukket
sig fra det omtalte light rail project, hvilket er positive nyheder,
men ikke ændrer på, at DSB’s screeningproces har være meget
kritisabel. Hertil kommer, at Alstom stadig er aktive på besat
palæstinensisk jord. Alstom opkøbte i januar 2021 firmaet
Bombardier Transportation, som også i januar 2021 vandt en ny
kontrakt med Israel Railways om at levere TWINDEXX
dobbeltdækkertog og at operere A1 express-linjen mellem Tel
Aviv og Jerusalem, som kører gennem besat område og
udelukkende er for israelere. Vil ministrene i den forbindelse
bevare følgende: 1) Er ministrene enige i, at DSB’s screening har
været kritisabel og på kanten af Folketingets vedtagne
Palæstina/Israel-politik?, 2) Er ministrene enige i, at beslutningen
om at vælge Alstom som leverandør af tog er i strid med
Folketingets vedtagne Palæstina/Israel-politik, når det viser sig, at
Alstom har købt Bombardier og dermed opererer i bosættelse?, og
3) Hvis ministrene er enige, hvilke konsekvenser mener ministrene
så, det skal have for aftalen med Alstom? Der henvises til
pressemeddelelserne ”Bombardier to overhaul 143 TWINDEXX
double-deck
coaches for Israel Railways” fra Bombardier
den 15.
januar 2021 (https://rail.bombardier.com/en/newsroom/press-
releases.html/bombardier/news/
2021/bt-
20210114_bombardier-to-overhaul-143-twindexx-double-deck-
coac/en) og ”Et transformerende skridt for Alstom: Opkøb af
Bombardier Transportation gennemført”
fra Alstom den 29.
januar
2021
(https://www.alstom.com/da/press-releases-
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, at Alstom efter sigende har trukket sig fra det omtalte light rail project, til udenrigsministeren og transportministeren
2439588_0002.png
2
news/2021/1/ettransformerende-skridt-alstom-opkoeb-af-
bombardier-transportation).
Svar
Alstom Transport Danmark A/S vandt DSB’s udbud
om indkøb af nye el-
togsæt. Indkøbet følger af aftale af 1. februar 2018 mellem den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Alternativet om igangsættelse af udbudsproces for indkøb af
nye el-tog (Fremtidens Tog). Forligskredsen blev på et møde med DSB den
12. april 2021 orienteret om vinderen af udbuddet for indkøbet af nye el-
togsæt. Forligskredsen tilsluttede sig, at DSB gennemfører indkøbet.
Transportministeriet er jfr. nedenstående ikke bekendt med forhold, der
skulle forhindre, at DSB indgik aftale med Alstom Transport Danmark A/S
fra udbudsprocessen.
I forhold til udbudsprocessen har DSB oplyst, hvilke udbudskrav der er lagt
til grund for indkøbet. Kontrakten er tildelt på baggrund af et EU-udbud,
der er gennemført efter EU’s udbudsregler, og Alstom Transport Danmark
A/S har derfor, ligesom de øvrige deltagende bydere, skullet prækvalificeres.
De har i den forbindelse dokumenteret, at de ikke er omfattet af nogle af de
valgte udelukkelsesgrunde i udbudslovgivningen, herunder udbudslovens §
135.
DSB vurderer således ikke, at DSB lovligt kunne have udelukket Alstom
Transport Danmark A/S fra at deltage i udbudsprocessen med den
begrundelse, at andre
selskaber i Alstom koncernen optræder på FN’s liste
over virksomheder med økonomiske bånd til israelske bosættelser.
Tilsvarende vurderer DSB ikke, at DSB lovligt kunne udelukke Alstom
Transport Danmark A/S undervejs i udbudsprocessen som følge af, at
moderselskabet Alstom i januar 2021 opkøbte firmaet Bombardier
Transportation.
Under kontraktens udførelse vil Alstom Transport Danmark A/S dog være
forpligtet til at opfylde kontraktens bestemmelser, herunder i forhold til
DSB’s Code of Conduct.
Når en ordregiver udbyder en kontrakt i et
offentligt udbud i overensstemmelse med de gældende EU-udbudsretlige
regler, kan ordregiver lovligt stille krav til kontraktens gennemførelse.
Ordregiver kan således f.eks. stille krav om, at leverandøren ved udførelsen
af kontrakten opfylder særlige bestemmelser om arbejdsforhold og
samfundsansvar.
Når ordregiver anvender sådanne bestemmelser, skal følgende betingelser
være opfyldt: Klausulen skal overholde de EU-retlige principper om ikke-
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, at Alstom efter sigende har trukket sig fra det omtalte light rail project, til udenrigsministeren og transportministeren
3
forskelsbehandling, ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet.
Det medfører en række begrænsninger, som ordregiver er forpligtet til at
overholde ved udarbejdelsen af kontraktbestemmelser, der vedrører
kontraktens gennemførelse. Proportionalitetsprincippet indebærer blandt
andet, at en ordregiver ikke må stille krav til leverandørerne, som går ud over,
hvad der er nødvendigt i forhold til kontraktens udførelse.
Proportionalitetsprincippet medfører derfor, at kontraktbestemmelser
vedrørende kontraktens udførelse, herunder f.eks. i forhold til
arbejdsforhold og samfundsansvar, skal være forbundet med kontraktens
genstand, hvorfor vilkårene i kontrakten kun må vedrøre den konkrete
udførelse af kontrakten. Bestemmelser om kontraktens udførelse må således
ikke formuleres som et krav, der generelt angår leverandørens virksomhed.
Som spørger påpeger, har Folketinget siden 2014 med bredt flertal vedtaget
en række vedtagelser, der forholder sig til konflikten mellem Israel og
Palæstina. Et element i disse vedtagelser er, at vi ikke fra dansk side gennem
danske offentlige eller private engagementer bør give bosættelserne
forbedrede økonomiske muligheder eller legitimere bosættelserne eller
besættelsen. Regeringen bakker fortsat op om de pågældende vedtagelser. I
tillæg hertil er Danmark naturligvis, som alle andre EU-medlemslande,
juridisk forpligtet af EU's udbudsregler som beskrevet ovenfor i forhold til
den konkrete kontraktindgåelse om køb af el-tog fra Alstom Transport
Danmark A/S. Danmarks EU-retlige forpligtelser i den konkrete sag ses ikke
at være i modstrid med Folketingets vedtagelser.
Afslutningsvis bemærkes, at DSB har oplyst, at Alstoms rolle vedrørende
A1-linien ifølge Alstom består i, at Bombardier Transportation, som i januar
2021 blev opkøbt af Alstom, har leveret et antal dobbeltdækkervogne, der
trækkes af el-lokomotiver, til de israelske jernbaner, Israel Railways. Det er
derimod ikke Alstom eller Bombardier, som opererer A1-linien eller er
ansvarlig for dens drift og vedligeholdelse, som varetages af Israel Railways.
Derudover henvises til svaret på URU 347.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod og Benny Engelbrecht