Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-26263
MENA
23. juli 2021
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 383 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 13. juli 2021 til udenrigsministeren og
transportministeren
Spørgsmål
I forlængelse af svar på URU alm. del
–
spørgsmål 347 om Israel og
Alstom bemærker spørger, at Alstom efter sigende har trukket sig fra det
omtalte light rail project, hvilket er positive nyheder, men ikke ændrer på,
at DSB’s screeningproces har være meget
kritisabel. Hertil kommer, at
Alstom stadig er aktive på besat palæstinensisk jord. Alstom opkøbte i
januar 2021 firmaet Bombardier Transportation, som også i januar 2021
vandt en ny kontrakt med Israel Railways om at levere TWINDEXX
dobbeltdækkertog og at operere A1 express-linjen mellem Tel Aviv og
Jerusalem, som kører gennem besat område og udelukkende er for
israelere. Vil ministrene i den forbindelse bevare følgende: 1) Er
ministrene enige i, at DSB’s screening har været kritisabel og på kanten
af Folketingets vedtagne Palæstina/Israel-politik?, 2) Er ministrene enige
i, at beslutningen om at vælge Alstom som leverandør af tog er i strid
med Folketingets vedtagne Palæstina/Israel-politik, når det viser sig, at
Alstom har købt Bombardier og dermed opererer i bosættelse?, og 3)
Hvis ministrene er enige, hvilke konsekvenser mener ministrene så, det
skal have for aftalen med Alstom? Der henvises til pressemeddelelserne
”Bombardier to overhaul
143 TWINDEXX double-deck coaches for
Israel Railways” fra Bombardier den 15. januar
2021
(https://rail.bombardier.com/en/newsroom/press-
releases.html/bombardier/news/2021/bt-20210114_bombardier-to-
overhaul-143-twindexx-double-deck-coac/en)
og ”Et
transformerende
skridt for Alstom: Opkøb af Bombardier Transportation gennemført”
fra Alstom den 29. januar 2021 (https://www.alstom.com/da/press-