Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2297770_0001.png
Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 20
Offentligt
Folketinget
Forsvarsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Sikkerhedskontor II
Maja Elkjær Frank
2020-0032/08-0025
1680564
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 (Alm. del), som Folketingets
Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. oktober 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om hvorfor Termas eksport til krigshandlinger i Yemen ikke bliver hos bagmandspolitiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 20 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvorfor sagen om Termas eksport til
krigshandlinger i Yemen ikke bliver hos bagmandspolitiet men
overdrages til Østjyllands Politi?”
Svar:
Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet (SØIK), hvortil Rigsadvokaten kan henholde sig:
”SØIK kan oplyse, at den pågældende sag ikke ved-
rører mistanke om mulig brud på finansielle sank-
tioner, som er dækket af straffelovens paragraf 110
c, og sagen er derfor ikke omfattet af den kategori af
sager, hvor SØIK har enekompetence.
Sagen har været forelagt Visitationsenheden i
SØIK, som visiterer og modtager alle anmeldelser
og øvrige henvendelser om muligt strafbare forhold,
som modtages i SØIK. Hvis Visitationsenheden
vurderer, at der er rimelig formodning om, at et
strafbart forhold er begået, og sagen ikke falder in-
den for SØIK’s enekompetence, skal Visitationsen-
heden foretage en vurdering af, om anmeldelsen
skal behandles i SØIK eller i en politikreds.
Til brug for visitering af anmeldelserne anvendes
SØIK’s interne retningslinjer og kriterier for visite-
ring af sager, hvorefter det besluttes, om sagen skal
behandles af SØIK eller en politikreds. For at sikre
gennemsigtighed og ensartethed i sagsvisitationen
benyttes en række støttekriterier ved vurderingen af,
hvor en sag skal placeres: Tab, selskabs- og person-
struktur, samfundsmæssig betydning, børsnoterede
selskaber, international karakter, kredsoverskri-
dende kriminalitet samt principielle juridiske pro-
blemstillinger.
Visitationsenheden i SØIK har efter en grundig gen-
nemgang af sagen vurderet, at sagen ikke har en så-
dan kompleks karakter, at den bør behandles i
SØIK. Der er i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at
der er tale om en fuldt oplyst sag, som ikke forud-
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om hvorfor Termas eksport til krigshandlinger i Yemen ikke bliver hos bagmandspolitiet, til justitsministeren
sætter særligt kendskab til komplekse selskabsstruk-
turer eller særlige internationale forhold.
SØIK har derfor på den baggrund – og efter aftale
med Østjyllands Politi – oversendt sagen til politik-
redsen til efterforskning. SØIK vil efter aftale kunne
bistå kredsen med efterforskningen af sagen, hvis
der vurderes at være behov for det.
SØIK kan endvidere oplyse, at det er aftalt mellem
Rigsadvokaten, de regionale statsadvokater og
SØIK, at de regionale statsadvokater skal orienteres
ved oversendelse af denne type af sager til behand-
ling i en politikreds med henblik på at sikre statsad-
vokaternes mulighed for opfølgning på behandlin-
gen af sagerne i politikredsene.””
3