Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2429451_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2020-38015
MUS
14. juli 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 352 fra Rasmus Nordqvist
(SF) stillet den 16. juni 2021 til ministeren for
udviklingssamarbejde.
Spørgsmål 352
Vil ministeren oplyse, om der forligger en analyse af udviklingseffekten
af de eksportkreditprojekter, som er baggrund for Sudans gæld til
Danmark? Desuden bedes ministeren redegøre for, om ministeren
betragter størrelsesordenen af Sudans gæld som legitim i forhold til
udviklingseffekten af projekterne?
Svar
Eksportkreditgarantier blev primært udstedt under §7 i Loven om
internationalt udviklingssamarbejde ydet af Handels- og senere
Industriministeriet efter indstilling fra Udenrigsministeriet, jf. også
besvarelsen af spørgsmål URU 351. Udenrigsministeriet tog i den
forbindelse stilling til, om leverancer til udviklingslande blev skønnet at
være af betydning for importlandets økonomiske og teknologiske
udvikling. Ved at dække risikoen for danske virksomheders eksport til
udviklingslande var kreditgarantiordningen med til at mobilisere
investeringer til udviklingslande.
At yde gældslettelse til udviklingslande har igennem årtier været et
instrument i dansk udviklingssamarbejde. Når et dybt forgældet land som
Sudan får eftergivet sin gæld til bl.a. kreditorer i Parisklubben gennem
HIPC-Initiativet, knyttes det op på gennemførelse af økonomiske
reformer og implementering af en strategi for fattigdomsbekæmpelse.
Gældslettelsen frigør desuden ressourcer og giver adgang til ny
udviklingsfinansiering fra bl.a. IMF, Verdensbanken og Den Afrikanske
Udviklingsbank, der kan anvendes til bæredygtig og inklusiv udvikling.
Derfor er der også blandt OECD-landene enighed om, at gældslettelse
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm., om der forligger en analyse af udviklingseffekten af de eksportkreditprojekter, som er baggrund for Sudans gæld til Danmark, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
ydet gennem aftaler med Parisklubben kan rapporteres som
udviklingsbistand jf. OECD/DAC’s statistiske rapporteringsdirektiv. Det
selvom lånene, da de blev udstedt, ikke havde fattigdomsbekæmpelse som
formål.
Situationen i Sudan er præget af mange års dårlig regeringsførelse og
konflikt, der har bidraget til et økonomisk sammenbrud, og Sudans
centrale placering i Østafrika har gjort landet til et knudepunkt for
irregulær migration i regionen. I de seneste år har Sudan dog været
igennem en positiv udvikling og har udvist vilje til at gennemføre svære
men nødvendige reformer for at få landets økonomi på fode igen efter
årtiers misforvaltning af landets ressourcer. Senest har Sudan vedtaget en
strategi for fattigdomsbekæmpelse. Derfor er der også bred international
opbakning til at yde Sudan gældslettelse. Danmark bakker også fuldt op
om en multilateral gældslettelsesaftale med Sudan, både af hensyn til at
fremme udvikling, fred og stabilitet i Sudan, Afrikas Horn og nabolande.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen