Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2421847_0001.png
Ministeren
Udenrigsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udenrigsudvalget har den 31. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 341 (Alm. del)
efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 341:
Vil i istere ko
e tere artikle Syria s a road ki k off ote o e ter for
Assad ragt på fra e 4. o de
. aj
, og ko
e tere at tusi d is af
syriske flygtninge i Libanon strømmede til den syriske ambassade i Beirut for at
stemme på Præsident Assad, og i den forbindelse undersøge om syriske flygtninge,
der opholder sig i Danmark, frit kunne deltage i det syriske præsidentvalg på de
syriske ambassader i Sverige, Frankrig, Belgien og Østrig?
Direkte henvisning:https://www.france24.com/en/live-news/20210520-syrians-
abroad-kick-off-vote-on-new-term-for-assad
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bi-
drag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
1. Det fremgår af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, at en tidsbe-
grænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse altid kan inddrages,
når en flygtning rejser på ferie eller andet korterevarende ophold til
det land, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har
fundet, at flygtningen risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelo-
vens § 7, og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har æn-
dret sig på en sådan måde, at flygtningen ikke længere risikerer sådan
forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Videre fremgår det af udlændingelovens § 19, stk. 3, at en opholdstil-
ladelse kan inddrages efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, indtil
10 år efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første
gang. Ved afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, skal det tillægges betydelig vægt, at
flygtningen ved frivilligt at rejse til det land, hvor den myndighed, der
25. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9804
1662780
Side
1/3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen “Syrians abroad kick off vote on new term for Assad bragt på france24.com den 20. maj 2021, og kommentere at tusindvis af syriske flygtninge i Libanon strømmede til den syriske ambassade i Beirut, til udlændinge- og integrationsministeren
har givet opholdstilladelsen, har fundet, at flygtningen risikerer forføl-
gelse omfattet af udlændingelovens § 7, selv har skabt en formodning
om, at de forhold, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret
sig på en sådan måde, at flygtningen ikke længere risikerer forfølgelse,
jf. udlændingelovens § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Hvis en flygtning med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 el-
ler § 8, stk. 1 og 2, har herboende familie, og de pågældende har op-
holdstilladelse efter familiesammenføringsreglerne, kan de familie-
sammenførte rejse på korterevarende ferie i hjemlandet, uden at
dette har indvirkning på deres egne opholdstilladelser.
Oplysninger om, at en flygtning eller familiesammenført til en flygtning
har været rejst til et andet land end deres hjemland, vil således ikke
føre til, at Udlændingestyrelsen vurderer om opholdstilladelsen skal
inddrages. En vurdering af inddragelse af opholdstilladelsen vil ske i de
tilfælde, hvor flygtningen har været rejst til sit hjemland.
Styrelsen bemærker, at det vil være de syriske regler om valgdelta-
gelse, der afgør, hvorvidt en herboende syrisk statsborger kan stemme
via en syrisk repræsentation ved et valg.
Det forhold, at en flygtning eller familiesammenført til en flygtning rej-
ser til andre lande end Syrien for at stemme til et syrisk valg på en sy-
risk repræsentation dér vil ikke i sig selv føre til, at Udlændingestyrel-
sen vurderer, om opholdstilladelsen skal inddrages.
2.
Det følger af udlændingelovens § 39, stk. 1, at en udlænding ved
indrejse, under ophold og ved udrejse herfra skal være i besiddelse af
pas eller andet dokument, der kan godkendes som rejselegitimation.
Reglerne for udstedelse af pas og rejsedokumenter fremgår af § 7 i
bekendtgørelse nr. 744 af 22. april 2021 om udlændinges adgang her
til landet (udlændingebekendtgørelsen). Her findes også hjemlen til
udstedelse af konventions- og fremmedpas, som
kan benyttes til at fo-
retage rejser, herunder ferierejser, uden for Danmark.
Det følger af
udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 1-4, at
udlæn-
dinge,
der kan få udstedt pas fra Udlændingestyrelsen, kan inddeles i
to grupper:
1. Udlændinge, der har retskrav på pas: Flygtninge, uledsagede min-
dreårige, familiesammenførte børn af flygtninge, statsløse og per-
soner, der er anerkendt som konventionsflygtninge i andre lande.
2. Udlændinge, der ikke har retskrav på pas: Andre herboende ud-
lændinge
Side
2/3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen “Syrians abroad kick off vote on new term for Assad bragt på france24.com den 20. maj 2021, og kommentere at tusindvis af syriske flygtninge i Libanon strømmede til den syriske ambassade i Beirut, til udlændinge- og integrationsministeren
Til udlændinge, der ikke har retskrav herpå, kan der udstedes pas, hvis
udlændingen ikke er i stand til at skaffe sig pas eller anden rejselegiti-
mation, jf. udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 3. Herudover kan der
udstedes pas, når særlige grunde taler derfor, jf. udlændingebekendt-
gørelsens § 7, stk. 4. Udlændingen skal som udgangspunkt dokumen-
tere ikke at kunne få udstedt pas af hjemlandets myndigheder.
Aktuelt er der i Udlændingestyrelsen praksis for, at personer uden
retskrav på pas, og som er statsborgere i nogle få udvalgte lande, er
undtaget fra dokumentationskravet. Dette gælder bl.a. herboende
udlændinge fra Syrien. Det betyder i praksis, at fx familiesammenførte
ægtefæller til herboende flygtninge fra Syrien vil have mulighed for at
få udstedt et fremmedpas, hvis de ikke allerede er i besiddelse af et
gyldigt nationalitetspas.
I udlændingebekendtgørelsens § 8 findes reglerne om
rejselegitimati-
onens gyldighedsperiode, deponering af nationalitetspas udstedt af
hjemlandet og påtegning om rejsebegrænsning, dvs. en påtegning om,
at passet ikke er gyldigt for rejse til det eller de lande, hvor den pågæl-
dende risikerer asylretlig forfølgelse.
Det følger således af udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 4-5, at en
rejsebegrænsning anføres i rejselegitimation udstedt af Udlændinge-
styrelsen, såfremt udlændingen har opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, og har en tidsbegrænset opholds-
tilladelse, eller en tidsubegrænset opholdstilladelse, når der ikke er
forløbet 10 år fra det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen blev meddelt
første gang.
Der anføres dermed ikke rejsebegrænsning i fremmedpas, som styrel-
sen udsteder til andre udlændinge, fx. familiesammenførte familie-
medlemmer til herboende flygtninge.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3