Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2418350_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-21713
ØKO
20. juni 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 339 fra Karen Ellemann (V)
stillet den 31. maj 2021 til ministeren for udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Danida har af ikke kendte årsager valgt ikke at benytte sig af to-kuvert-
systemet, hvilket øger risikoen for at det billigste tilbud tildeles en fordel,
fordi evaluator vil være påvirket af prisen, når det tekniske tilbud evalueres.
Vil ministeren oplyse baggrunden for dette fravalg?
Svar
Udenrigsministeriet er på udbudsområdet underlagt den danske
udbudslov samt praksis fra Klagenævnet for Udbud. Hertil kommer de
forvaltningsretlige regler om inhabilitet. Det er under henvisning hertil, at
Udenrigsministeriet har tilrettelagt sin evalueringspraksis.
Ifølge udbudsloven skal en ordregiver tildele kontrakten til den
tilbudsgiver, der har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Det
kan ske på grundlag af f.eks. bedste forhold mellem pris og kvalitet. Bedste
forhold mellem pris og kvalitet kan findes ved, at ordregiver i forbindelse
med evalueringsmodellens udarbejdelse fastsætter den procentuelle
vægtning mellem de to kriterier. Udenrigsministeriet har i
konsulentkontrakterne
udviklingsbistandens
område
som
udgangspunkt valgt at lade kvaliteten af de indkomne tilbud vægte markant
højere end pris.
Ved offentligt eller begrænset udbud af offentlige bygge- og
anlægskontrakter med en anslået værdi på mere end 350 mio. kr. eksklusive
moms har lovgiver i udbudsloven bestemt, at ordregiver skal foretage
evalueringen af de kvalitative kriterier uden kendskab til evalueringen af
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om baggrunden for Danidas fravalg af to-kuvert-systemet, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
priskriteriet. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at pligten
kun indføres for offentligt eller begrænset udbud af større bygge- og
anlægskontrakter, da det er Erhvervsministeriets vurdering, at risikoen,
som forslaget har til formål at fjerne, er størst på denne type kontrakter.
På udviklingsbistandens område udbyder Udenrigsministeriet ikke bygge-
og anlægskontrakter.
Klagenævnet for Udbud har i sin kendelse af 20. april 2018 i sagen
Lattanzio Advisory S.p.A m.fl. mod Udenrigsministeriet udtalt, at der ikke
er et udbudsretligt krav om, at evalueringen af et priskriterium og
evalueringen af kvalitative kriterier skal ske adskilt, således at ordregiveren
ikke er bekendt med prisen, når de kvalitative kriterier evalueres. Sagen
vedrørte en kontrakt om tjenesteydelser i form af et partnerskab.
På denne baggrund vurderer jeg, at Udenrigsministeriet i sine
udbudsprocesser fuldt ud lever op til gældende krav om saglighed og
objektivitet samt de formål om ligebehandling og gennemsigtighed, der er
bærende i en udbudsproces.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen