Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-21713
ØKO
20. juni 2021
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 338 fra Karen Ellemann (V)
stillet den 31. maj 2021 til ministeren for udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Kan ministeren forklare, hvorfor Danida ved større udbud afviger fra det
internationalt anerkendte princip, hvor man adskiller de tekniske og
finansielle tilbud - det såkaldte to-kuvert system, når de evaluerer tilbud?
Et system som anvendes for at sikre en mere uafhængig vurdering af
kvalitet. Der er tale om en afvigelse, eftersom det er praksis hos andre
statslige samarbejder med udviklingslande og hos de internationale
finansieringsinstitutioner, som f.eks. Verdensbanken.
Svar
Udenrigsministeriet er på udbudsområdet underlagt den danske
udbudslov samt praksis fra Klagenævnet for Udbud. Hertil kommer de
forvaltningsretlige regler om inhabilitet.
Udenrigsministeriet følger denne lovgivning og praksis i sine
indkøbsprocesser på udviklingsbistandens område. Ifølge udbudsloven
skal en ordregiver tildele kontrakten til den tilbudsgiver, der har afgivet det
økonomisk mest fordelagtige tilbud. Det kan ske på grundlag af f.eks.
bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor ordregiver fastsætter den
procentuelle vægtning og dermed forholdet mellem pris og kvalitet. I den
forbindelse kan kvaliteten vægtes relativt højere end prisen. Mindst to
ansatte i Udenrigsministeriets enheder foretager den tekniske kvalitative
evaluering. Oftest bistår en ekstern fagkonsulent enhederne. Endelig
foretager Udenrigsministeriets eksterne advokat den juridiske
kvalitetssikring af den tekniske kvalitative evaluering, ligesom det er