Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2418332_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-21713
ØKO
20. juni 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 338 fra Karen Ellemann (V)
stillet den 31. maj 2021 til ministeren for udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Kan ministeren forklare, hvorfor Danida ved større udbud afviger fra det
internationalt anerkendte princip, hvor man adskiller de tekniske og
finansielle tilbud - det såkaldte to-kuvert system, når de evaluerer tilbud?
Et system som anvendes for at sikre en mere uafhængig vurdering af
kvalitet. Der er tale om en afvigelse, eftersom det er praksis hos andre
statslige samarbejder med udviklingslande og hos de internationale
finansieringsinstitutioner, som f.eks. Verdensbanken.
Svar
Udenrigsministeriet er på udbudsområdet underlagt den danske
udbudslov samt praksis fra Klagenævnet for Udbud. Hertil kommer de
forvaltningsretlige regler om inhabilitet.
Udenrigsministeriet følger denne lovgivning og praksis i sine
indkøbsprocesser på udviklingsbistandens område. Ifølge udbudsloven
skal en ordregiver tildele kontrakten til den tilbudsgiver, der har afgivet det
økonomisk mest fordelagtige tilbud. Det kan ske på grundlag af f.eks.
bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor ordregiver fastsætter den
procentuelle vægtning og dermed forholdet mellem pris og kvalitet. I den
forbindelse kan kvaliteten vægtes relativt højere end prisen. Mindst to
ansatte i Udenrigsministeriets enheder foretager den tekniske kvalitative
evaluering. Oftest bistår en ekstern fagkonsulent enhederne. Endelig
foretager Udenrigsministeriets eksterne advokat den juridiske
kvalitetssikring af den tekniske kvalitative evaluering, ligesom det er
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om hvorfor Danida ved større udbud afviger fra det internationalt anerkendte princip, hvor man adskiller de tekniske og finansielle tilbud, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
samme advokat, der foretager evalueringen af pristilbuddet og udarbejder
den endelige evalueringsrapport.
Udenrigsministeriet følger som dansk forvaltningsenhed den danske
lovgivning, der skal sikre en uafhængig og objektiv evaluering. Med denne
praksis lever evalueringen op til de foreskrevne standarder, og jeg finder
ikke på dette grundlag, at Udenrigsministeriet skal implementere andre
standarder på området.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen